Met de komst van de vijfde generatie XMAX probeert Yamaha het succes van de XMAX te blijven continueren. Of Yamaha hierin geslaagd is, en daarmee de concurrentie weer op (ruime) achterstand mag zetten? Wij mochten het voor je uitzoeken in hartje Milaan!

Voor we dit doen duik ik nog even kort in de geschiedenis van de sportieve XMAX, die in 2007 in het leven werd geroepen als het kleinere broertje (of zusje) van die andere sportieve scooter uit de Yamaha-stal: de TMAX. Heel toepasselijk deden de Japanners dit in het geel, dezelfde kleur waarin ooit ook de TMAX voor het eerst acte de precense gaf. Door de jaren heen evolueerde de XMAX tot het nog ietwat ´lieve’ kleine broertje van de TMAX, totdat de sportievere en scherpere derde generatie werd voorgesteld.

Het is ook het model dat op de redactie nog altijd dienstdoet als redactiescooter, en eigenlijk viel op dat model weinig tot niks aan te merken. Ja, onze 250 is niet de allerzuinigste en bezit niet de meest felle krachtbron, maar deze punten werden bij generatie 4 al direct opgelost. Zo werd de 250 (in Europa) bedankt voor de bewezen diensten en werd het blok afgelost door het 300 Blue Core blok. Deze was sterker, stiller, maar in de praktijk ook veel zuiniger. Natuurlijk werd ook het design aangepast, een design dat mij in ieder geval tot op
de dag van vandaag nog niet is gaan vervelen. De nieuwe generatie 5 is dan ook geen compleet nieuwe scooter, noem het gerust een evolutie van het vorige model. En toch maken de wijzigingen die Yamaha heeft toegepast weldegelijk direct indruk…

Brede X

Want ja, Yamaha legt de nadruk met name ook op het nieuwe aangezicht van de scooter. Zo is de vorm van de koplamp nu in de vorm van een brede X, de laaggeplaatste ledknipperlichten verhuisden opvallend genoeg naar de bovenzijde, aan weerszijden van het windscherm. Dit is niet alleen uit cosmetisch oogpunt gedaan (want de onderzijde kon hierdoor iets slanker worden vormgegeven), ook uit veiligheidsoogpunt is het beter om ze juist hoog te plaatsen. Yamaha gaf zelf een voorbeeld dat je nu voor de automobilisten beter zichtbaar bent in hun autospiegels, simpelweg omdat ze ongeveer op deze hoogte zijn geplaatst. Slim! Ook slim is de toevoeging van het Garmin connectiveitsysteem op de Tech Max-uitvoering van de nieuwe XMAX. Kies je voor deze uitvoering, dan krijg je naast zaken als een nog mooier afgewerkt zadel, ook de beschikking over de fraaie Blue Petrol kleurstelling waarmee wij onderweg waren, inclusief goudkleurige wielen.

Het dashboard op de Tech Max wijkt dus af vanwege het Garmin systeem, maar het is sowieso een dashboard dat we nog niet eerder op een Yamaha scooter tegen zijn gekomen. Compleet nieuw dus en het bestaat in feite uit twee lagen. Bovenop zien we een klein lcd-display met zaken als de snelheid, trip- of odometer, brandstofmeter en eveneens in blokjes weergegeven, de temperatuur van de koelvloeistof. Onder dit display zien we het nieuwe 4,2” TFT-display met de integratie van de Garmin navigatie. Het werkt in tegenstelling tot de Garmin op de TMAX Tech Max niet met een abonnement, maar projecteert nadat je de telefoon hebt gekoppeld het navigatiescherm op je dashboard. Het systeem werkt prima en het scherm is groot genoeg om niet turend naar je display te hoeven kijken om de aanwijzingen te zien. Desgewenst zoom je door middel van de knoppen op het stuur nog extra in. De enige opmerking die we over het nieuwe dashboard hebben is dat bij fel zonlicht met name het bovenste display wat lastiger af is te lezen, maar dat is het dan wel… Kies je trouwens niet voor de Tech Max uitvoering, dan beschik je over een ander dashboard. Dan niet met lagen of een navigatiesysteem, maar wél een ruim opgezet 4,3” LCD-display, dat je net als het dashboard op de Tech Max kan koppelen aan de Yamaha MyRide app met onder andere telefoonnotificaties en extra rijgegevens in de app.

Richting het Komomeer

Op de rijdag had Yamaha voor ons een schitterende route uitgestippeld, richting het Komomeer. Een route van in totaal rond de 165 kilometer waarvan een gedeelte zou worden afgelegd in de stad, maar na de eerste fotostop zouden we de stad snel ‘ontvluchten’ en via een bochtige route richting het Komomeer rijden. Plaatsnemend op het zadel van de XMAX voelt het in eerste instantie als thuiskomen. En toch voelt het iets anders als je stilstaat met de scooter bij het verkeerslicht. De technici hebben namelijk het voorste gedeelte van het zadel iets smaller gemaakt, waardoor – bij een identieke zithoogte – je net even wat makkelijker bij de grond komt.

Met mijn 1.75m is het nog niet genoeg om plat met het schoeisel op de grond te komen, maar in ieder geval meer dan genoeg waardoor je niet bij het verkeerslicht staat te wankelen of overdreven naar links of rechts loopt te hellen om veilig stil te staan. Ik repte al over thuiskomen en zo voelt het ook onderweg met deze sportieveling. De 28pk is ruim voldoende om de 183 kilo die de XMAX rijklaar op de weegschaal brengt vlot op gang te laten komen. Dit doet de scooter ook zonder noemenswaardige trillingen of resonanties, maar dat was op zijn voorganger met dit blok ook niet anders. Het is dan ook niet zomaar dat we al jaren roepen dat de XMAX 400 met de komst van de 300 eigenlijk overbodig was geworden…

Stevig

De XMAX voelt niet alleen door het levendige motorblok sportief aan, ook het rijwielgedeelte is hierop afgesteld. Zowel de voor- als achterzijde voelt lekker stevig aan. Daar moet je van houden, al is het ook weer niet zo dat het geheel zo sportief aanvoelt dat het oncomfortabel wordt. Naar wens kan aan de achterzijde de veer-voorspanning van beide schokdempers nog worden versteld, maar wij hebben deze optie tijdens de test eigenlijk links laten liggen. De scooter voelde namelijk goed in balans en ook de beproefde Michelin City Grip 2 banden die Yamaha standaard op deze scooter monteert droegen hier een steentje aan bij. De relatief grote wielen (15” voor en 14” achter) zorgen er ook voor dat als je op de snelweg zit, het geheel ook op hogere snelheid stabiel aan blijft voelen.

Je zit ook prettig uit de wind dankzij het windscherm, ook vervelende turbulenties rond de helm bleven uit. Desgewenst is het scherm ook nog 50mm hoger te plaatsen, al heb je daar wel nog steeds handgereedschap voor nodig. Ook het stuur is 20mm verder van je af te zetten en stond tijdens onze testrit op de stand waarin het stuur het dichtst bij de het zadel zit. Tijdens de test viel me op dat ik een stuk prettiger op de XMAX zat dan het model van de vorige generatie, waarop ik het gevoel had dat het stuur voor mijn lengte net te ver van me vandaan stond. Navraag bij de aanwezige technici leerde ons dat het stuur nu standaard in de ‘korte’ positie staat en dat het zomaar zou kunnen dat deze hiervoor juist in de ‘langere’ stand standaard af-fabriek werd afgeleverd. Overigens voor het verstellen van het stuur ben je in de meeste gevallen wel aangewezen op je dealer, aangezien daarvoor de nodige kappen verwijderd dienen te worden.

155 op de teller!

Terug naar de rijeigenschappen op de snelweg: ruim boven de 140km/u op de teller voelt de scooter pas een fractie instabieler, maar dan komt de topsnelheid ook al snel in zicht. Reken op zo’n 140 échte kilometers, maar met de helm laag achter het windscherm kwam er zomaar 155 op de teller terecht… Dat is best serieus als je beseft dat mijn 500cc Aprilia scooter 10 jaar geleden zelfde waardes wist neer te zetten. Met deze 300 kom je dus echt niks tekort, zowel in- en rond de stad als ver daarbuiten. De scooter voelt op lagere snelheden erg wendbaar waardoor je met speels gemak langs stilstaande auto’s weet te manoeuvreren. Plots in de remmen? Dan maak je gebruik van twee schijfremmen.

Aan de voorzijde noteren we een remsysteem met een schijfdiameter van 267mm, aan de achterkant vinden we alsnog een fors 245mm groot exemplaar. Vooral de voorrem doet het verrassend goed en dat wordt alleen maar beter als je de achterrem er nog eens bijpakt. Yamaha voegde een wijziging toe aan beide remhendels. Die werden iets langer van formaat, waardoor er iets meer ‘slag’ beschikbaar is. Natuurlijk zit er op het voor- en achterwiel weer ABS, net als de standaard aanwezige TCS blijft ook dit systeem netjes op de achtergrond en komt het pas in actie wanneer er een heel abrupte (voor)remactie wordt uitgevoerd, of het achterwiel dreigt door te slippen, iets wat tijdens onze testdag overigens geheel is uitgebleven.

Ruimte

Dat de XMAX Tech Max behoorlijk compleet is, dat wisten we eigenlijk al. Zeker met de toevoeging van de Garmin en het nog hogere afwerkingsniveau van deze Tech Max lijkt het ons de meerprijs van €500,- meer dan waard. Toch is de ‘normale’ XMAX al meer dan compleet, met onder andere de keyless-go en alle veiligheidssystemen waarover de Tech Max ook beschikt. Wat ook nu weer niet ontbreekt is de toonaangevende ruimte onder het zadel. Ik was tijdens de presentatie van deze nieuwe generatie een beetje huiverig toen ik hoorde dat ze het voorste gedeelte iets smaller hebben gemaakt (waardoor het zadel ook iets kon afslanken) en vreesde voor een tegenvaller tijdens het passen van de helmen. Ondanks de smallere voorzijde kan je er echter nog altijd met groot gemak twee integraalhelmen onder kwijt, maar de ruimte is ook breed genoeg om er een forse laptoptas onder kwijt te kunnen.

Het zorgt er samen met de twee opbergvakken onder het stuur voor dat het ook qua opbergmogelijkheden nog altijd dik voor elkaar is. Het linkervak is ook nog eens afsluitbaar en voorzien van een 12V-aansluiting. Is de XMAX Tech Max je toch nog niet compleet genoeg? Dan levert Yamaha ook nog drie optionele packs om de XMAX nog verder aan te kleden. Zo is er een Sport Pack met onder andere een korte kentekenplaathouder en een laag windscherm, maar ook een Urban Pack met ondermeer een topkoffer en extra hoog windscherm. Om de winter extra comfortabel door te komen is er ook nog een Winter Pack met handwarmers voor op het stuur, handvatverwarming en een beenkleed.

Conclusie

De vijfde generatie van de Yamaha XMAX moet het succes van zijn voorgangers de komende jaren voortzetten. Met een bijgepunt, sportiever design, maar vooral alle fijne kenmerken die zijn voorganger al had. Dat betekent een sportief stuurgedrag en een soepel draaiende krachtige 300 Blue Core motor. Die is buiten krachtig ook nog eens heel zuinig, waardoor we ook tijdens de sportief gereden testdag met gemak 1 op 33 wisten te scoren. Naast een nieuwer sportiever design kreeg de Tech Max ook nog eens de toevoeging van een Garmin navigatiesysteem, dat je in tegenstelling tot de TMAX zonder abonnementsvorm ‘gratis’ kan gebruiken.

Gelukkig is ook de enorme ruimte onder het zadel gebleven, iets waarmee de Yamaha al jarenlang een sterke troef in handen heeft. Kijken we naar de prijzen, dan rijd je een XMAX 300 vanaf €7.699,- (BE €6.899,-), voor de Tech Max uitvoering dient 500 euro extra afgerekend te worden. Deze prijzen zijn natuurlijk fors, maar in alle gevallen zouden we graag doorsparen voor de Tech Max, die zeker dankzij de Garmin en de nog fraaiere afwerking simpelweg wat meer te bieden heeft. Welke uitvoering je ook boven de ander verkiest, de nieuwe XMAX gaat rustig door in de lijn waarin het al sinds 2007 actief is. Dit betekent een sportieve scooter, die qua rijeigenschappen en ruimteaanbod weer tot de allerbesten in zijn klasse behoort.

Technische gegevens Yamaha XMAX 300 Tech Max
Motor  292cc, vloeistofgekoeld, SOHC, 4-kleppen, 1-cilinder
Vermogen 20,6kW (28pk) bij 7.250 tpm
Koppel 29Nm bij 5.750 tpm
Gewicht 183kg (rijklaar)
Remmen voor 267mm schijf ABS
Remmen achter 245mm schijf ABS
Banden voor 120/70-15
Banden achter 140/70-14
Afmetingen 2.180 x 795 x 1.410
Kleuren Dark Petrol, Tech Black
Tankinhoud 13,2L
Prijs NL/BE €8.199,-  / €7.399,-
Importeur NL/BE Yamaha Motor Europe Branch Benelux
Website NL/BE www.yamaha-motor.nl / www.yamaha-motor.be