Triumph TE-1 : projectvoltooiing van het prototype

door

Triumph rondt officieel het Triumph TE-1 elektrische ontwikkelingsproject af. De definitieve testresultaten van het prototype overtreffen de projectdoelstellingen daarmee is de unieke samenwerking een ongelofelijk succes.

• 161 km / 100 mijl bereik
Aanzienlijk groter dan het werkelijke bereik van vergelijkbare elektrische motorfietsen die vandaag beschikbaar zijn, met een toonaangevende actieradius van 161 km / 100 mijl, gebaseerd op het uitgevoerde testwerk en officiële prognoses.

• 130 kW (177 pk / 175 pk) piekvermogen
Het TE-1-prototype biedt een ongelooflijke acceleratie met sprinttijden van 3,6 seconden van 0-100 km/u en een uitstekende 6,2 seconden van 0-100 km/u.

• 20 minuten oplaadtijd (0-80%)
Een baanbrekend resultaat, sneller dan andere vergelijkbare elektrische motoren op de markt vandaag.

• 220 kg, met een ongelooflijke vermogen-gewichtsverhouding
Tot 25% lichter dan vergelijkbare elektrische motorfietsen die momenteel verkrijgbaar zijn.

• Een prachtig laatste prototype dat de toonaangevende USP’s van Triumph demonstreert en hints geeft naar een opwindende toekomst voor Triumph-fans over de hele wereld.

o Een pure, unieke en karaktervolle nieuwe elektrische Triumph-soundtrack die opbouwt naar een huiveringwekkend crescendo
o De ergonomie, geometrie en gewichtsverdeling van een Speed Triple, met de schaal en visuele impact van een Street Triple
o Triumph’s kenmerkende opwindende gevoel en neutrale wegligging, met de gas- en koppelafgifte die gelijk is aan die van de Speed Triple 1200 RS
o Een stijl en uitstraling die 100% Triumph is, met het kenmerkende design-DNA

De unieke samenwerking tussen Triumph Motorcycles, Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd en WMG, University of Warwick, werd gefinancierd door het Office for Zero Emission Vehicles via Innovate UK. Het doel hierbij was om baanbrekende ontwikkelingen te creëren op het gebied van specialistische elektrische motorfietstechniek en innovatief geïntegreerd technologieontwerp. Het uitgebreide live-testprogramma, waarbij talrijke beoordelingen van de prestaties van de fiets op de rollende weg en op het circuit betrokken waren, gaf essentiële richting aan de uiteindelijke set-up en kalibratie van de TE-1 prototype-demonstrator, die nu alle resultaten heeft opgeleverd. van zijn doelen en doelstellingen.

Project fase 4 afgerond
De live testfase van het Triumph TE-1-project is nu officieel voltooid en het prototype heeft de verwachtingen overtroffen met een aantal ongelofelijke resultaten. Alle projectdoelstellingen werden behaald, met name het versnellen van de ontwikkeling en innovatie van elektrische motorfietsen. Hierbij werden nieuwe normen gesteld voor de sector in het algemeen, inclusief wat betreft uiteindelijke batterij- en bereikprestaties. De expertise en capaciteiten die tijdens het project zijn ontwikkeld, maken nu de weg vrij voor de opwindende elektrische toekomst van Triumph Motorcycles.

Toonaangevend bereik van 161 km / 100 mijl
Het Triumph TE-1-prototype overtreft de werkelijke actieradius van gelijkaardige elektrische motorfietsen die vandaag beschikbaar zijn. Hiermee werden alle projectdoelen bereikt wat betreft de energiecapaciteit van de door het Williams TE-1-project ontwikkelde batterij, met een ongelooflijke actieradius van 161 km / 100 mijl, gebaseerd op op officiële tests en prognoses.

Regeneratief remmen is met succes geïmplementeerd op de TE-1, met ruimte voor verdere optimalisatie. In de toekomst wordt ook nog een betere efficiëntie voor de generator-unit en transmissie verwacht, wat het bereik van andere elektrische Triumph motorfietsen nog zou kunnen verbeteren.

Prestaties die de Speed Triple 1200 evenaren, met een nog snellere 0-100mph
Het TE-1-prototype levert een indrukwekkend piekvermogen van 130 kW (177 pk / 175 pk), evenals een piekkoppel van 109 Nm (80 lb-ft). Het motorkarakter is direct, maar perfect doseerbaar met veel soepel gecontroleerd vermogen over het hele toerenbereik. Met een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met dat van de huidige Speed Triple 1200 mag je dus rekenen op erg opwindende ritten.

De TE-1 heeft ook een ongelooflijk officieel testresultaat voor de acceleratie met stilstaande start: de motor trekt in 3,6 seconden van 0-100 mijl (!) per uur en in 6,2 seconden van 0-100 mph.

Het TE-1 projectteam verwacht trouwens nog betere prestaties door verdere verfijning van de elektronica. Met name een betere afstelling van de tractiecontrole en de voorwielliftregeling kan het volledige koppelpotentieel vrijgeven, waardoor een nog snellere acceleratie vanuit stilstand mogelijk wordt.

Daytona 200-kampioen Brandon Paasch nam deel aan de laatste testfase, waarbij hij zowel meewerkte aan de setup van het prototype op circuit, als aan de definitieve evaluatie van de motorprestaties.

“De gasrespons op de TE-1 is simpelweg ongelooflijk, hij heeft superveel koppel en wanneer je voor het eerst aan het gashendel draait, krijg je directe power – iets waar ik als racepiloot enorm van hou. Ik vind het heerlijk als je meteen veel koppel voelt en de gasrespons direct oppikt, dus voor mij was het echt een geweldige ervaring”, aldus Brandon. “Ik kon het prototype helemaal tot op de limiet testen en was echt onder de indruk van de snelheid en de acceleratie. Dit trekt ontzettend hard op.”

Onvoorstelbaar korte oplaadtijd: 20 minuten 0-80%
Dankzij de samenwerking met Williams Advanced Engineering (WAE) boekte het TE-1 project een grote stap vooruit in de batterij- en oplaadtechnologie. Het resultaat is een baanbrekende oplaadtijd van 20 minuten (0-80%) die met succes voldoet aan de ambitieuze doelen die werden vooropgesteld door Innovate UK. Dit is het onderzoeks- en innovatiebureau van de overheid dat instaat voor geleide R&D-financiering en bedrijfsgroei in het VK.

220 kg totaal gewicht
Met een totaalgewicht van 220 kg is het TE-1-prototype tot 25% lichter dan de gelijkaardige elektrische motorfietsen die momenteel verkrijgbaar zijn. Deze Triumph heeft dus een ongelooflijk goede vermogen-gewichtsverhouding heeft, met een fysieke grootte die de Street Triple benadert, maar dan met de ergonomie, geometrie en gewichtsverdeling van een Speed Triple. De TE-1 voelt dus wendbaar en compact aan, hij biedt veel vertrouwen én hij staat klaar voor adembenemende ritjes.

“Ik wou dat ik dit had voor de race in Daytona. Zo’n acceleratie, dat chassis en hoe hij door de bocht gaat…– wauw!” zei Brandon Paasch. “Ik denk dat dit een heel mooie motorfiets zou zijn om op straat te rijden, gewoon gebaseerd op hoe wendbaar en wendbaar hij is en hoe licht hij aanvoelt.”

Triumph’s kenmerkende, opwindende gevoel en neutrale, vertrouwenwekkende wegligging
Met een gasrespons en koppelrijk karakter dat rechtstreeks werd ontwikkeld op basis van de Speed Triple 1200 RS, leveren de circuittests en dynamische beoordelingen van de testrijders op het TE-1 prototype een rijgedrag dat overeenkomt met Triumph’s huidige driecilinder-motorfietsen.

De opwindende prestaties en snelle acceleraties van de TE-1 zorgen er samen met het dynamische rijwielgedeelte voor dat deze motor nog steeds instant herkenbaar is als een Triumph, met hetzelfde typische rijgevoel en wereldvermaarde neutrale stuurkarakter. Je krijgt keer op keer een soepele, voorspelbare rit op een kwieke, wendbare motor die prachtig door de bocht loopt met veel beheersbare kracht. Fun en vertrouwen gegarandeerd.

Een pure, unieke en karaktervolle nieuwe elektrische Triumph-soundtrack die opbouwt naar een huiveringwekkend crescendo
Het pure, karaktervolle geluid van het Triumph TE-1-prototype klinkt beter dan alle vergelijkbare elektrische motorfietsen die momenteel beschikbaar zijn. De motor heeft een unieke, opwindende sound die opbouwt naar een huiveringwekkend crescendo dankzij een erg aparte primaire transmissie met spiraalvormige tandwielen. De TE-1 werd getest bij Mira’s externe geluidsmeting en slaagde er voor alle geluidsnormen die vastgelegd zijn door de R41 homologatie voor het geluid bij volle acceleratie, cruisen en stedelijk rijden.

Een stijl en uitstraling die 100% Triumph is, met kenmerkend design-DNA
De gespierde styling van het TE-1-prototype is meteen herkenbaar als een Triumph en maakt gebruik van enkele typische stijlkenmerken uit de iconische geschiedenis van het merk. Toch blijft het ook duidelijk een motorfiets voor de toekomst die recent geüpdate werd met zijn definitieve kuipdelen en kleurstelling. Het prototype brengt alle stijl en présence van een Triumph, van het aluminium frame tot de kenmerkende dubbele koplampen of aanvallende, voorwaarts gerichte stance.

Project TE-1 voltooiing
“We hebben al ongelooflijk veel positieve reacties op het TE-1-prototype gehad van motorrijders van over de hele wereld. Veel mensen vertellen ons zelfs dat dit de eerste elektrische motorfiets is die ze aantrekkelijk vinden en die ze daadwerkelijk willen hebben. Het TE-1 prototype is voor ons bovenal de eerste toekomstgerichte stap in de ontwikkeling van een elektrische aandrijving. We hebben nu al een hoop prachtige resultaten neergezet tijdens het intensieve testprogramma, waaruit we belangrijke inzichten verworven die ons moeten gidsen in de verdere ontwikkeling. Uiteraard zal de uiteindelijke productiemotor niet helemaal de tweewieler zijn die we vandaag presenteren, al kan je erop rekenen dat al onze verdere modellen voortbouwen op de principes van dit prototype en dezelfde opwindende, dynamische spirit waar we bij Triumph fier op zijn.” Steve Sargent, Chief Product Officer, Triumph Motorcycles.

Over het algemeen was de hoofddoelstelling van het TE-1-project steeds het ontwikkelen van van elektrische motorfietsen die een bijdrage kunnen leveren aan de toekomstige modellen van Triumph. Het merk wil innovatie, prestaties en nieuw intellectueel eigendom stimuleren om te bouwen aan de geloofwaardigheid en het profiel van de Britse industrie en design.

De prestaties in de live-testfase, die de vooropgestelde doelen al overtroffen, bieden een platform met een groot potentieel voor de toekomstige ontwikkeling van elektrische motorfietsen.

“We zijn ongelooflijk trots dat we zulke positieve resultaten kunnen delen aan het eind van project TE-1. Het prototype heeft veel van onze aanvankelijke doelen en verwachtingen overtroffen. Iedereen in het team is enthousiast over de resultaten die we met onze partners hebben bereikt en hoe de resultaten van het project zullen bijdragen aan de elektrische toekomst van Triumph.” Nick Bloor, CEO, Triumph Motorcycles.

www.triumphmotorcycles.nl
www.triumphmotorcycles.be