Yamaha trekt doek van elektrische NEO’s

door

Voor 2022 is de nieuwe generatie NEO’s Yamaha’s eerste “50 cc-equivalent” in massa geproduceerde elektrische scooters die op de Europese markt wordt uitgebracht, en dit betaalbare nieuwe emissievrije model is klaar om zijn rol te spelen in de transformatie van de stedelijke mobiliteit in Europese dorpen en steden. Wij stellen hem alvast aan je voor!

Yamaha NEO's

De NEO’s stond altijd bekend om zijn eenvoudige, maar toch aantrekkelijke styling. Het nieuwe elektrische model wordt geleverd met trendy nieuw kuipwerk met een rechtopstaande stijl en een minimale overhang voor en achter. Yamaha probeert hiermee de nieuwe NEO’s een duidelijk eigen karakter mee te geven.

De nieuwe styling kent compacte kuipdelen en de witte ringen van de nieuwe full-led-twin-eye-koplampen zijn geïnspireerd op het iconische uiterlijk van de originele NEO’s en geven de nieuwe versie een frisse, ingetogen en eigentijdse look.

NEO's

Naast het esthetisch aantrekkelijke ontwerp, wordt de NEO’s geleverd met praktische details die zijn rol als dagelijkse forens in de stad onderstrepen. Rubberen profielen die op de omtrek van het interieur zijn aangebracht, geven de NEO’s niet alleen een stijlvol uiterlijk, maar ze helpen ook te beschermen tegen kleine stoten en slijtage. Tegelijkertijd zorgen ze voor een strakkere afwerking doordat ze een aantal bevestigingspunten bedekken.

De NEO’s wordt aangeboden in twee kleurstellingen: Milky White en Midnight Black. In beide gevallen wordt een speciale Aqua-kleur, kenmerkend voor alle nieuwe Yamaha EV-modellen, gebruikt als accent op het accuklepje en voor het 3D NEO’s-logo.

Yamaha Integrated Power Unit (YIPU) – Soepel, stil en efficiënt

De nieuwe NEO’s wordt aangedreven door de nieuwste generatie Yamaha Integrated Power Unit (YIPU) die is ontwikkeld met de uitgebreide kennis die het bedrijf in de afgelopen drie decennia heeft opgedaan tijdens de ontwikkeling van elektrische scooters, zoals de Passol en EC-03.

Het hart van deze compacte, direct aangedreven wielnaaf wordt gevormd door een nieuw ontwikkelde borstelloze elektromotor die een hoog koppel levert, een krachtige acceleratie en een extreem stille werking. Een belangrijk kenmerk van deze tweede generatie YIPU is het zeer efficiënte tandwielloze ontwerp waardoor het verlies in transmissievermogen, dat typisch is voor tandwielen en aandrijfriemen, aanzienlijk wordt verminderd. Een ander belangrijk voordeel van het Yamaha-ontwerp voor directe aandrijving is dat mechanisch geluid vrijwel wordt geëlimineerd. En met minder bewegende delen worden de servicekosten tot een minimum beperkt.

Het innovatieve YIPU-ontwerp doet ook dienst als achterwielnaaf en bevat bovendien het achterremsysteem. Dit systeem is rechtstreeks gemonteerd op de achterwielvelg. De enkelzijdige achterbrug bevat de MCU (Motor Control Unit) die het vermogen regelt, en als je de achterband moet vervangen, kan de achterwielvelg eenvoudig worden verwijderd door vijf bouten los te schroeven.

Verwijderbare Yamaha lithium-ion-accu

Onder het zadel in het midden van het chassis bevindt zich een lithium-ion-accu van slechts 8 kilo. Met 50,4 V/19,2 Ah levert deze accu een hoog vermogen aan het achterwiel. De accu levert een bereik van ongeveer 37km bij een volledige lading en getest in STD-modus (WMTC-klasse 1) en met een accutemperatuur van 25° C.

De NEO’s wordt standaard geleverd met één accu maar is uitgerust met een aansluiting en behuizing voor een optionele tweede accu die de actieradius kan vergroten tot ongeveer 68km.

Yamaha NEO's

De accu kan worden opgeladen wanneer deze zich in de NEO’s bevindt, maar je kunt de accu ook eenvoudig verwijderen om deze gemakkelijk binnenshuis op te laden. Het duurt ongeveer 8 uur voordat de accu volledig is opgeladen.

Slimme accu voor prima motorprestaties

De nieuwe NEO’s is speciaal ontworpen voor de beste efficiëntie bij verschillende rijomstandigheden. De scooter is uitgerust met een VCU (Vehicle Control Unit) en een MCU (Motor Control Unit) die de lithium-ion-accu van 50,4 V/19,2 Ah en de elektromotor met directe aandrijving optimaal laten presteren.

De VCU/MCU bepaalt wanneer en hoe elke accu wordt gebruikt. Als de accu bijna leeg is, wordt het uitgangsvermogen automatisch beperkt. Dit wordt aangeduid door het schildpadpictogram op het dashboard. Wanneer een optionele tweede accu is gemonteerd, schakelt het systeem over op de tweede accu. Dit gebeurt wanneer de scooter even stilstaat bij typische verkeerssituaties in de stad, zoals bij een stoplicht, of het kan automatisch tijdens langere ritten zonder stops.

 

Snelle en controleerbare acceleratie

Yamaha heeft extra aandacht besteed aan de bediening van de gashendel van de NEO’s. De gasrespons is zorgvuldig ontworpen zodat de bestuurder de volledige controle heeft bij optrekken vanuit stilstand, maar ook een soepele vermogensafgifte ervaart bij langzaam rijden: geen onverwachte acceleratie of vertraging, en ook niet het schokkerige versnellen dat zo typisch is bij sommige elektrische scooters.

Selecteerbare rijmodi voor verschillende rijomstandigheden

De bestuurder van een NEO’s kan kiezen uit twee verschillende rijmodi, afhankelijk van de omstandigheden en individuele voorkeuren. De modi kunnen tijdens het rijden worden veranderd met de schakelaar rechts op het stuur. De STD-modus levert het hoogste vermogen van 2,06 kW bij 40 km/u en is ontworpen voor algemeen gebruik op de weg. In de ECO-modus wordt het maximale vermogen verlaagd tot 1,58 kW bij 30 km/u en is de topsnelheid beperkt tot 35 km/u.

Connectiviteit via Yamaha’s MyRide smartphone-app

Bestuurders van de nieuwe generatie NEO’s zijn ook tijdens het rijden continu verbonden. Hiervoor hoeven ze alleen maar de gratis Yamaha MyRide-app te downloaden naar hun smartphone en deze te koppelen met de Communication Control Unit (CCU) op de scooter via een QR-code of VIN-nummer. De aangesloten LCD-instrumenten zijn voorzien van pictogrammen die in real time laten zien dat de smartphone van de gebruiker oproepen en berichten heeft ontvangen. Zo blijft elke NEO’s-bestuurder in contact met vrienden, familie en collega’s.

NEO’s-bestuurders kunnen hun rijervaringen ook delen met andere Yamaha MyRide-gebruikers. Ook kunnen ze reisinformatie exporteren en verbinding maken met andere MyRiders om foto’s te bekijken, routes te vergelijken en nieuwe bestemmingen te bekijken.


Lees hier meer over de nieuwe elektrische Yamaha-modellen


MyRide maakt niet alleen connectiviteit mogelijk, maar geeft de NEO’s-bestuurder ook toegang tot technische informatie en voertuiggegevens, zoals snelheid, acceleratie, accustatus van de scooter, het bijhouden van routes en meer. De MyRide-app geeft de laadstatus weer en de gebruiker kan het laadniveau van de hoofdaccu en de optionele tweede accu direct inzien. Met de parkeerzoekfunctie kun je de scooter gemakkelijk terugvinden en een storingswaarschuwing informeert de gebruiker over technische problemen die mogelijk aandacht behoeven.

 

Smart Key-systeem zonder sleutel

Naast de snelheidsmeter, kilometerteller, trip- en klokfuncties, toont het compacte nieuwe LCD-instrumentenpaneel ook het laadniveau van zowel de hoofdaccu als de tweede (optionele) accu. Het paneel bevat ook de STD- en ECO-rijmodusindicatoren en pictogrammen voor verbinding met de smartphone-app, gemiste oproepen en e-mailmeldingen.

Bij de NEO’s draait alles om gemak en gebruiksgemak, en dankzij het sleutelloze Smart Key-systeem kan de bestuurder de scooter bedienen door de Smart Key bij zich te dragen, bijvoorbeeld in de broekzak.

Comfortabel, leuk en eenvoudig te gebruiken

Met de natuurlijke, rechtopstaande rijpositie met een zithoogte van 795 mm en een ruim treeplankgedeelte, is de NEO’s ontworpen voor comfortabele en ontspannen ritjes voor een breed scala aan eigenaren van verschillende lichaamsbouw. Doordat de accu onder het zadel is geplaatst, in plaats van onder de voetplaat, heeft het ontwerpteam van Yamaha ervoor gezorgd dat de nieuwe NEO’s extra veel voetruimte heeft. Hierdoor hebben bestuurders – groot of klein – alle vrijheid om de zithouding aan te nemen die het beste bij ze past.

Een royaal zadel en de zorgvuldig ontworpen stuur/zadel/voetplaat-driehoek zorgen voor een ergonomisch zeer efficiënte indeling, voor optimaal rijcomfort en een eenvoudig beenbereik tot de grond voor zelfverzekerd starten en stoppen.

Nieuw ontworpen chassis

De ontwerpers van Yamaha hebben een geheel nieuw chassis voor de elektrische NEO’s ontwikkeld. Dit bestaat uit een zeer sterk frame dat is ontworpen om plaats te bieden aan verschillende accessoires, waaronder bagage, beenkleed, smartphonehouder en meer. De nieuwe KYB-vorken hebben stevige vernikkelde binnenbuizen voor meer corrosieweerstand, en de duurzame specificaties van de NEO’s maken deze scooter tot het ideale pakket voor forenzen die een eenvoudig, betrouwbaar en gemakkelijk stadsvervoermiddel willen.

Nieuw ontworpen gegoten wielen en speciale banden met lage weerstand

Het lichtgewicht 13-inch voorwiel heeft een aantrekkelijk ontwerp met 10 spaken en is afgewerkt in glanzend zwart. Het wiel heeft een 110 brede band voor lichtgewicht sturen en stabiliteit in bochten.

Aan de achterkant is de NEO’s uitgerust met een nieuw ontworpen velg die op lage druk is gegoten en die rechtstreeks is vastgeschroefd aan de elektromotor voor directe aandrijving. De hele achtereenheid wordt ondersteund door een enkelzijdige achterbrug. Voor een goede tractie en stabiliteit in de bochten is een 130 brede band gemonteerd.

Zowel de voor- als achterbanden zijn speciaal ontwikkeld voor de nieuwe NEO’s. De banden hebben een ontwerp met lage rolweerstand en een speciale samenstelling waardoor het accuverbruik afneemt terwijl de prestaties en actieradius optimaal blijven.

Opbergruimte onder het zadel

Als er één accu is gemonteerd, biedt het opbergcompartiment onder het zadel van de NEO’s genoeg ruimte voor een jethelm. En zelfs met een tweede optionele accu voor een grotere actieradius is er nog steeds ruimte voor het opbergen van een regenpak of andere kleine voorwerpen.

Belangrijkste kenmerken van de Yamaha NEO’s

  • Nieuwe elektrische scooter voor de 2,5 kW AM-rijbewijsklasse
  • Yamaha Integrated Power Unit (YIPU)
  • Op de naaf gemonteerde borstelloze elektromotor met directe aandrijving
  • Lichtgewicht achterbrug met geïntegreerde Motor Control Unit (MCU)
  • Snelle en controleerbare acceleratie
  • Universele rijpositie voor bestuurders van elk postuur en ervarings niveau
  • Uitneembare 1 kWh 50,4 V/19,2 A lithium-ion-accu, gewicht 8 kg, 225 x 375 x 105 mm
  • 8 uur volledige oplaadtijd met standaard oplader
  • Actieradius met enkele accu ca. 37 km* – mogelijkheid om een tweede accu aan te sluiten**
  • STD- en ECO-rijmodi
  • Wendbaar, comfortabel en gebruiksvriendelijk
  • 27 liter opbergruimte onder het zadel voor een jethelm of een tweede accu
  • Eenvoudige, compacte en universele styling
  • Full LED-verlichting voor en achter en LED-richtingaanwijzers
  • Ruime voetplaat
  • Gegoten aluminium handgreep
  • Gegoten lichtmetalen velgen van 13-inch en banden met lage weerstand
  • KYB-voorvork met corrosiebestendige vernikkelde binnenbuis
  • Afneembare achterwielvelg voor eenvoudige bandenwissel
  • Compact en gemakkelijk af te lezen LCD-instrumentenpaneel
  • Connectiviteit met de CCU van de scooter via Yamaha’s MyRide smartphone-app
  • *WMTC-klasse 1 in STD-modus

**(Apart verkrijgbaar)

Beschikbaarheid en prijs

NEO’s is vanaf mei 2022 beschikbaar, prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.