Yamaha Motor heeft vandaag aangekondigd dat het erin is geslaagd een hoogwaardig en milieuvriendelijk gerecycled polypropyleen (PP) materiaal te ontwikkelen dat kan worden gebruikt voor de belangrijkste externe carrosserie van motorfietsen. Het bedrijf zal de nieuwe grondstof gaan gebruiken bij de belangrijkste 2023 commutermodellen voor de ASEAN-markten.
Dit milieuvriendelijke gerecyclede PP-materiaal wordt uitsluitend gemaakt van pre-consumer materialen* met een traceerbare productiegeschiedenis en zonder risico op aanwezigheid van milieugevaarlijke stoffen, zoals purgeermiddelen** en restanten, die ontstaan in de productieprocessen van petrochemische en spuitgietfabrikanten.
Harsmaterialen worden vaak gebruikt voor de buitenkant van motorfietsen, en PP-materialen vormen ongeveer de helft van deze onderdelen, waardoor het een belangrijke grondstof voor het bedrijf is. Yamaha Motor is al enige tijd bezig met de ontwikkeling en het gebruik van gerecycled PP in zijn producten, maar dit nieuw ontwikkelde materiaal biedt nog hogere niveaus van sterkte en kwaliteitsuitstraling in vergelijking met conventionele gerecyclede materialen. Het kan ook worden gebruikt voor gebieden die een grotere esthetische aantrekkingskracht vereisen.
Met het gebruik van dit milieuvriendelijke gerecyclede PP is Yamaha Motor van plan de gebruiksratio van dergelijke gerecyclede materialen in motorfietsen te verhogen en het materiaal geleidelijk ook in andere productcategorieën toe te passen.
In overeenstemming met het Yamaha Motor Group Environmental Plan 2050 streeft Yamaha Motor naar koolstofneutraliteit*** in al zijn bedrijfsactiviteiten – inclusief de gehele toeleveringsketen – tegen 2050. Om dit te realiseren heeft het bedrijf zich ten doel gesteld om tegen 2050 over te schakelen op 100% duurzame materialen en zal het zijn inspanningen uitbreiden om groene en andere gerecyclede materialen voor zijn producten te gebruiken.
* Grondstoffen die nog niet bij de afnemers zijn aangekomen en die speciaal worden geleverd voor gebruik in gerecycleerde eindmaterialen.
** Intermediaire materialen, geproduceerd tijdens de synthese van hars
*** Emissies als direct gevolg van bedrijfsactiviteiten (Scope 1 en 2) en emissies daarbuiten (Scope 3)