Toen Yamaha in 2008 de allereerste R125 lanceerde, introduceerde Yamaha het geavanceerde Supersport-ontwerp en technologie in de 125 cc klasse voor het A1-rijbewijs. Met nieuwe normen voor opwindende prestaties, een betere wendbaarheid en een stoere stijl werd deze topmotor van de ene op de andere dag een succes – en tot op de dag van vandaag heeft hij zijn positie als eerste lichtgewicht high performance motorfiets behouden.
In de afgelopen 15 jaar is deze iconische machine consequent verder ontwikkeld om zijn superster-status te behouden onder prestatiegerichte motorrijders die op zoek zijn naar de ultieme motorfiets voor wedstrijden. De R125, speciaal ontworpen voor jonge en compromisloze Supersport-rijders die aan het begin staan van hun relatie met de R-serie, is nog steeds op de goede weg.
Elke Yamaha Supersport is ontwikkeld met hetzelfde pure R-Serie DNA als waarmee het vlaggenschip, de R1, dominant is geworden in de World Superbike-racerij. Ook in de 2023-versie van de R125 is deze race-technologie duidelijk aanwezig, van het dynamische nieuwe kuipwerkontwerp tot de Deltabox-frametechnologie en de radiaal gemonteerde voorremklauw.
Met een direct herkenbaar nieuw uiterlijk dat rechtstreeks is geïnspireerd op de R7, en voorzien van een connected TFT-instrumentenpaneel, nieuwe elektronica en een reeks verfijningen aan het chassis biedt de 4e generatie Yamaha R125 elke motorrijder een voorproefje van waar de R/World hem of haar kan brengen.
Nieuwste R-serie ontwerp
De R125 krijgt een geheel nieuw uiterlijk dat zijn status als Yamaha’s ultieme lichtgewicht Supersport onderstreept en waardoor de familieband met de R-serie, die deze motor zo bijzonder maakt, nog verder wordt versterkt.
Een krachtige nieuwe multifunctionele LED-koplamp zit centraal in de M-vormige neus en levert een briljant dim- en grootlicht waarmee je uitstekend kunt zien én gezien worden. Dankzij de ultracompacte afmetingen en het lage gewicht van de koplamp kon een zeer aerodynamische voorkuip worden gemonteerd, met op de R7 geïnspireerde LED-contourverlichting, die de R125 een radicaal nieuw ‘big-bike’-uiterlijk geeft.
De agressievere look, een nieuwe aerodynamische kuip en de opnieuw ontworpen geventileerde tankdelen die het gevoel van een sterke horizontale stroming overbrengen, geven het uiterlijk van de lichtste Yamaha Supersport een volledige transformatie. Dit vernieuwde kuipwerk biedt een totaal gecoördineerde en verfijnde look die de status van deze best-in-class motorfiets als premium high performance 125 onderstreept.
Op de R1 geïnspireerd 5-inch TFT-scherm
De nieuwe 2023 R125 beschikt over het allernieuwste 5-inch TFT-kleurenscherm, geïnspireerd op het vlaggenschip R1. Er zijn twee verschillende grafische thema’s: de motorrijder kan het thema “Street” of “Track” kiezen, afhankelijk van de omstandigheden. Het “Street”-thema omvat een centrale digitale snelheidsmeter en een toerenteller met balkjes. Onderaan het scherm is een reeks waarschuwingslampjes waaronder het knipperlicht, grootlicht, de temperatuur en meer. Het ‘Track’-thema is een meer gerichte lay-out, met een centrale rondetimer met een geheugen voor 25 ronden en daarboven een toerenteller met balkjes – deze geven de motorrijder belangrijke informatie wanneer ze op een racecircuit zijn.
Beide schermthema’s hebben een programmeerbaar schakellampje bovenaan het display. Het ‘Track’-thema bevat bovendien een programmeerbaar bereik voor de toerentalmeter, zodat de motorrijder de beelden kan aanpassen aan de rijstijl en individuele voorkeuren.
Smartphone-connectiviteit
In contact blijven is nu nog gemakkelijker voor R125-motorrijders, want het 2023 model is uitgerust met een Communication Control Unit (CCU) die smartphone-connectiviteit mogelijk maakt. Om deze connectiviteit te activeren, moet de smartphone van de motorrijder eerst via Bluetooth® aan het voertuig worden gekoppeld via de gratis Yamaha MyRide-app. Zodra de motorrijder een smartphone heeft gekoppeld, toont het nieuwe 5-inch TFT-scherm alle meldingen van inkomende oproepen en tekstberichten. Via de app kunnen de belangrijkste parameters van de motorfiets worden bijgehouden en gecontroleerd.
Motorrijders hebben ook toegang tot andere informatie, waaronder de batterijstatus van de smartphone, en bij een technisch probleem met de R125 kan het systeem een Yamaha-dealer of een andere, door de eigenaar gekozen contactpersoon waarschuwen.
Traction Control Systeem
Voor het hoogste niveau van vertrouwen en controle is de R125 uitgerust met een Traction Control Systeem. Samen met de A&S-koppeling en het optionele Quick Shift Systeem zorgt de tractiecontrole ervoor dat de R125-motorrijder volledige controle ervaart, vooral bij vol gas accelereren. De status van dit schakelbare systeem wordt weergegeven op het nieuwe 5-inch TFT-scherm. Dit systeem kan desgewenst worden uitgeschakeld voor bepaalde situaties zoals circuitrijden.
Nieuwe, op de R1 geïnspireerde bovenste kroonplaat en stuurschakelaars
Het algemene gevoel en uiterlijk van de cockpit van de R125 is naar een geheel nieuw niveau getild met het nieuwe 5-inch TFT-instrumentenpaneel en de nieuwe, op de R1 geïnspireerde, hoogwaardige bovenste kroonplaat die het pure DNA van de R-serie van de motorfiets versterkt.
Het clip-on stuur is uitgerust met nieuwe, op de R1 geïnspireerde ergonomische schakelaars waarmee de motorrijder intuïtief diverse functies kan bedienen, waaronder het nieuwe TFT-schermthema.
Voorbedraad voor Quick shifter
Elk model in de Yamaha R-serie is een echt racemonster, geïnspireerd op de compromisloze geest van de winnende R1M en gebouwd met de nieuwste, door de racerij ontwikkelde technologie. Het model voor 2023 is voorbedraad voor een Quick shifter, waardoor het voor de R125-bestuurder eenvoudig is om een origineel Yamaha Quick shifter-systeem te monteren dat naadloos vol gas opschakelen mogelijk maakt voor een absurd sterke acceleratie.
Michelin Pilot Street-banden
Het model voor 2023 is uitgerust met Michelin Pilot Street-banden die zijn ontwikkeld om sportieve rijeigenschappen te combineren met sterke prestaties op nat en droog wegdek. Het nieuwste profielontwerp biedt een uitstekende balans tussen grip en slijtage. De combinatie van een 100/80-17 voorband en een brede 140/70-17 achterband biedt de R125 een uitstekende wegligging en wendbaar bochtengedrag.
Technische kenmerken van de R125
- Nieuw dynamisch kuipwerkontwerp van de R-serie
- Nieuwe compacte en bi-functionele LED-koplamp
- Nieuwe, op de R7 geïnspireerde LED-contourverlichting
- Nieuw, op de R1 geïnspireerd 5-inch TFT-instrumentenpaneel met twee thema’s
- Nieuw programmeerbaar schakellampje en toerentalbereik
- Nieuwe smartphone-connectiviteit via CCU en Bluetooth
- Nieuw Traction Control Systeem
- Nieuwe, op de R1 geïnspireerde bovenste kroonplaat en stuurschakelaars
- Nieuwe voorbedrading voor Quick shifter
- Sportieve, comfortabele en imponerende rijpositie
- Koppelrijk 125 cc EURO5 4-takt motorblok met VVA (Variable Valve Actuation)
- A&S-koppeling
- KYB upside-down voorvork van 41 mm
- Zwevende remschijf van 292 mm voor / remschijf van 220 mm achter
- Lichtgewicht gegoten aluminium achterbrug
- 11 liter brandstoftank
- 2-kanaals ABS
- Radiaal geplaatste voorremklauw
- Deltabox-frame met geoptimaliseerde geometrie
- 2-delig bestuurders-/passagierszadel, hoogte van bestuurderszadel: 825 mm
- Michelin Pilot Street-banden: 100/80-17 voor / 140/70-17 achter
- Nieuwe kleurstellingen en graphics van de R-serie
Prijs en beschikbaarheid
De 2023 R125 is vanaf februari 2023 verkrijgbaar in Europa. Neem contact op met je nationale Yamaha-distributeur voor meer gedetailleerde informatie over de beschikbaarheid en de lokale prijs.
Kleuren
- Icon Blue
- Tech Black
www.yamaha-motor.nl – www.yamaha-motor.be