Zero Motorcycles staat bekend als marktleider in het segment van elektrisch aangedreven motorfietsen. En nu zorgen ze binnen dat segment ook voor een ware revolutie. In een samenwerking met gerenommeerd ontwerper Bill Webb van Huge Design lanceert Zero Motorcycles de nieuwe ZERO FXE. Het model belichaamt de motorfiets van morgen voor rijders van vandaag.

Zero FXE

Zero Motorcycles neemt niet langer genoegen met een positie als marktleider binnen hun segment, maar wil er een revolutie in bewerkstelligen. De samenwerking met Bill Webb van Huge Design in San Francisco benadrukt de ambitieuze doelstelling om de volledige industrie de toekomst in te loodsen.

“Als toonaangevend bedrijf in zijn sector is Zero verplicht om te blijven innoveren”, zegt Umberto Uccelli, Vice-president & managing director EMEA van Zero Motorcycles. “Onze leidersplaats betekent ook dat we de verantwoordelijkheid hebben om vorm en functie van de moderne motorfiets naar het volgende niveau te tillen. Om de passie van talloze rijders op een compleet nieuwe manier te doen branden. De FXE levert het design, de technologie en de rijervaring die men mag verwachten van een motorfiets van de toekomst.”

Design

Om een model te creëren dat visionair is, zelfs in de progressieve wereld van de elektrische motorfietsen, deed Zero Motorcycles beroep op de meest scherpe geesten en de meest geavanceerde technologie. Het ontwerpproces van de FXE begon dan ook reeds jaren geleden in 2018, toen Zero samenwerkte met Bill Webb voor een custom build van de Zero FXS. Met die samenwerking groeide ook de inspiratie voor elementen van toekomstige modellen van Zero Motorcycles.

Webb pakte de zaken anders aan. Hij ontwierp iets dat grenzen verlegt en tegelijk herkenbaar blijft en een realiteit zou kunnen worden. “Het is een design gestoeld op de “rauwe” invloeden afkomstig van benzinemotoren en vermengd met de naadloosheid, stevigheid en netheid van elektrisch.”, zegt Webb. “Bruce Lee was zowaar onze filosofische inspiratie: ranke gespierdheid, en tegelijk beweeglijk en snel.”

De FXE focust de rijervaring opnieuw volledig op zijn meest pure, opwindende vorm. De fysieke kant van de motor staat op een ongezien niveau in de wereld van de powersport met een adembenemend design, sensationele technologie en spectaculaire rijervaring. De combinatie van al die elementen is het resultaat van een zorgvuldig uitgekiende balans tussen de visionaire geest van Bill Webb en de kracht van de elektrische krachtbronnen van Zero Motorcycles.

Technologie

Een baanbrekend ontwerp als dat van de Zero FXE schreeuwt om de meest geavanceerde krachtbron die er bestaat. Dankzij de legendarische ZForce 75-5 luchtgekoelde IPM (Interior Permanent Magnet) borstelloze motor, gevoed door het 7,2 kWh Li-Ion geïntegreerde accupakket en aangestuurd door Zero’s eigen besturingssysteem Cypher II, is de FXE meer dan enkel een knappe verschijning. Daarbovenop is het model uitgerust met een premium 5” full-colour TFT-display en LED-verlichting voor- en achteraan. De FXE heeft 46pk (A2-versie), 106Nm koppel en een topsnelheid van 132km/u.

De FXE combineert intelligentie en kracht met een ontwerp dat steunt op een laag gewicht en wendbaarheid. Ondersteund door een overtuigend technologiepakket en ontdaan van versnellingen en koppeling, snijdt de motor vastberaden door de lucht én door het verkeer. Gecombineerd met de atletische maar toch inschikkelijke rijpositie kondigt de Zero FXE een nieuw tijdperk aan van een ongeëvenaarde rijervaring. Een naadloze gebruikerservaring.

Zero wil zo duidelijk maken dat de FXE de nieuwe standaard is waaraan alle nieuwe motorfietsen aan getoetst zullen worden. Hij overstijgt de gemakkelijke wereld van knappe computerconcepten en bestaat nu in de échte wereld, op straat en in de showrooms. Het belichaamt dat gevoel waarbij je niet weet wat je exact wil, totdat je het gezien hebt. Dat is de Zero FXE: de motorfiets van morgen, vandaag te verkrijgen.

Eerste test & prijzen

Wij reden al met de nieuwe FXE, waarvan je de uitgebreide test al in onze augustus-uitgave kunt lezen. De prijs voor de de A1- als A2-versie bedraagt €13.880,- in zowel Nederland als België.

(foto’s: Pien Meppelink (Flink21), Jacco van de Kuilen, Zero Motorcycles)