Het Autoworld Museum in Brussel, de thuisbasis van een van ‘s werelds grootste en meest prestigieuze collecties op het gebied van autogeschiedenis, viert de 75e verjaardag van Vespa. Tot 15 augustus kunnen bezoekers van het Palais Mondial 75 Vespa modellen bewonderen.

In een land met meer dan 5.000 Vespa-rijders die geregistreerd zijn bij ongeveer zestig officiële Vespa-clubs, is de tentoonstelling gemaakt om eer te bewijzen aan een vaste waarde binnen het Belgische straatbeeld. Om deze reden presenteert de tentoonstelling (naast de Vespa-tweewielers die in Pontedera worden geproduceerd) zeldzame modellen die in bepaalde periodes in andere Europese landen zijn vervaardigd: in de MISA-fabriek in Jette (België), Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Spanje. De tentoonstelling omvat ook Vespa-scooters met zijspannen en een aantal Ape-driewielers, evenals de allernieuwste Vespa 946, Vespa Elettrica en de Vespa 75th.

Een unieke geschiedenis
Vespa is ontstaan ​​uit de wens om een ​​innovatief product voor individuele mobiliteit te creëren. Eerst werd een “motorscooter” gebouwd naar het model van kleine motorfietsen voor parachutisten. Hierop volgde een prototype dat een revolutie teweegbracht in het concept dat tot dan toe de klassieke motorlay-out had gedomineerd. Er werd een voertuig gecreëerd met een spanningsdragende carrosserie, direct-drive, met de versnellingspook op het stuur. De klassieke voorvork verdween ten gunste van een enkelzijdige achterbrug die het wisselen van banden vergemakkelijkte en vooral het frame verdween, vervangen door een stressdragend lichaam dat de berijder kon beschermen tegen vuil en gekreukte kleding. De indieningsdatum van het Vespa-ontwerpoctrooi is 23 april 1946. Vanaf zijn eerste verschijning – in een land waar alles opnieuw moest worden opgebouwd, vertegenwoordigde Vespa de vreugde van het leven en racen naar de toekomst. Daarom werd het al snel een icoon van vrijheid en emancipatie voor jongens en meisjes over de hele wereld. Deze rijkdom aan Vespa-waarden ging door de jaren heen gepaard met een stijl en technologie die in de verschillende decennia van zijn leven altijd op het scherpst van de snede waren.

Na de jaren van wedergeboorte bleef Vespa zijn legendarische status en zijn identiteit versterken door decennia van economische voorspoed en de generatievernieuwing. Naarmate auto’s en massamotorisering zich verspreidden, bood Vespa een oplossing binnen het verkeer. En toen in de jaren ’70 de tekenen van een groeiend ecologisch bewustzijn arriveerden, was Vespa het tegengif voor stadsvervuiling, in staat om door het verkeer te razen en gemakkelijk een parkeerplaats te vinden.

In de verschillende tijdperken die het heeft gezien, heeft Vespa altijd de allernieuwste technologie vertegenwoordigd. Gekenmerkt door een uiterst geavanceerd spanningsdragend koetswerkconcept, dat tot op de dag van vandaag volledig uit staal is opgebouwd, markeerde het de evolutie van de individuele mobiliteit. Tegenwoordig vertegenwoordigen de nieuwste Vespa-voertuigen, uitgerust met ecologische motoren en technische oplossingen om modern rijden te ondersteunen, de stijlsynthese van een evolutie die het Vespa-ontwerp onsterfelijk heeft gemaakt. Waardoor het nog steeds een icoon is van Italiaanse elegantie over de hele wereld.

Voor informatie over bezoekuren en toegang van Autoworld Brussel: www.autoworld.be