Aan mij de eer om het spits af te bijten met de Honda Forza 300 die we als langeduurtest inzetten op de redactie. Of moet ik zeggen, de spits aanvallen?

Woon-werkverkeer
Mijn werk bevindt zich aan de noordkant van de Rotterdamse ring, terwijl ik juist aan de zuidkant woon. Zoals je kunt begrijpen ben je dat gauw zat met de auto. Ik ben daarom blij dat ik, nu ik zelf even ‘in between’ motorscooters ben, de Forza in kan zetten voor de dagelijkse rit. Die rit bestaat uit zowel provinciaal-, snelweg-, als stadsverkeer. Een ideale mix dus om de nieuwe 300 van Honda twee weken aan de tand te voelen, want een scooter in dit segment zou het ideale compromis moeten zijn voor gebruik binnen én buiten de stad.

Comfortabel en wendbaar
Honda noemt het zelf ‘de ideale GT scooter’. En dat is hij misschien ook wel! Want ook deze Honda rijdt weer zoals je mag verwachten: altijd comfortabel, met een sportief randje. Hij is zeer op zijn plaats op de snelweg, er is altijd genoeg vermogen om je comfortabel te voelen tussen de andere weggebruikers. De remmen zijn goed, zeker niet happig maar goed doseerbaar doen ze hun werk. Van het Honda Selectable Torque Control (HSTC) heb ik niets gemerkt, wat mij betreft een goed teken. Ook de vering is in orde, en de combinatie van een 15” voorwiel en een 14” achterwiel maakt de scooter comfortabel maar toch zeer wendbaar. Juist in de stad komen deze wendbaarheid en de redelijk compacte afmetingen van pas om elk gaatje tussen de auto’s te benutten. De spiegels zitten daarbij ook niet in de weg. Klein puntje van kritiek, je ziet jezelf er wel altijd inzitten.

Verbruik
Een 11,5 liter tank gecombineerd met een afgelezen gemiddeld verbruik van 1 op 28,5 (3,5L/100km), zorgt voor een actieradius van meer dan 300 kilometer. In mijn geval betekent dat maximaal 1 keer tanken per week, wel zo fijn…

Geen sleutel meer
Waar je trouwens wel even een paar dagen aan moet wennen, is het ontbreken van een contactslot. Je kunt de sleutel in je zak houden, ook voor het openen van de topkoffer! Maar dat wennen gaat snel, en het is eerlijk gezegd een hele goede uitvinding. Hoe vaak heb ik wel niet staan hannesen om mijn sleutel te zoeken in mijn zak terwijl ik mijn handschoenen al aan had… dat behoort nu tot de verleden tijd. En als je je enkele meters van de Forza vandaan beweegt, zie je de knipperlichten al een signaal geven dat de scooter vergrendeld is.

Powerscreen
De Forza beschikt over een elektrisch bediende verstelbare ruit. Het verschil tussen de hoogste en de laagste stand is 14 cm. Met mijn 1.80m zit ik dan wel nog net in de wind, bij de bekende after-market leveranciers heb ik al diverse hogere ruiten gevonden die dat zeker zouden kunnen verhelpen.

Bergruimte
In de voorkuip vind je een zeer diep afsluitbaar vak, en dat gecombineerd met de ruimte onder het zadel waar je zonder problemen een rugzak met laptop kwijt kunt zorgde ervoor dat ik de (enorme) topkoffer niet nodig had. Als je die ook monteert, moet je zelfs genoeg mee kunnen nemen voor een weekendje toeren.

Conclusie
Deze nieuwe Forza serie is al best een succes te noemen. Vooral in Frankrijk is de 125cc versie een verkooptopper, met een tweede plaats op de lijst van meest verkochte scooters, vlak achter de nieuwe Yamaha X-MAX 125. De 300 staat op plaats 5, maar aangezien hij pas sinds juli verkrijgbaar is, een hele goede score. Ook in thuisland Italië – de Honda Forza wordt in de Honda fabriek in Atessa gebouwd – doet de Forza 300 het heel aardig en stevent hij af op een plaats in de verkoop top 10.

Ondanks de redelijke prijs van €6.999,- in Nederland en €5.999,- in België (in beide gevallen inclusief topkoffer), koop je wel een in Europa gebouwde scooter van een van de beste fabrikanten ter wereld. Eentje die nog multi-inzetbaar is ook. Ik ben enthousiast!

Tekst: Arne Groenenberg

(Dit artikel was te lezen in de mei uitgave van Scooter&Bikexpress)