Met de komst van de Forza 750 en Forza 350 heeft Honda samen met de vernieuwde 125, de Forza familie compleet!

Honda Forza

Krachtig begrip

Al 20 jaar lang zijn Honda’s Forza-scooters een krachtig begrip in Europa. Het is een merk binnen het merk. Dat succes valt terug te brengen naar een overtuigende mix van de klassieke Grand Touring of GT-elementen: onweerlegbare prestaties op de weg en uitmuntend comfort voor twee. Met zijn sportieve en wendbare rijgedrag en vinnig motorkarakter is die combinatie is altijd al aanwezig geweest in het Forza-recept, waardoor elke rit opnieuw een sensationele ervaring is.

Daarnaast stond elk Forza-model altijd al bekend als een uitermate slim, stijlvol en premium product, beladen met nuttige functionaliteiten om het leven onderweg eenvoudiger te maken en stijlvol en kwalitatief afgewerkt. In 2021 verwelkomen de Forza 125 en Forza 350 een nieuw lid in de familie met heel wat in zijn mars: de Forza 750.

Forza 750

Dit is de ultieme Forza: snel, wendbaar en luxueus. Volgepakt met technologie en helemaal klaar om de erg competitieve marktsegment vol vertrouwen te veroveren. De Forza 750 is het hoogtepunt van kwaliteit en functionaliteit, klaar om elke dag te gebruiken van en naar het werk, en evenzeer klaar voor een stevige weekendtrip. Niet alleen is de Forza een verstandige, rationele keuze, het is ook iets anders – een flinke dosis stijlvolle fun.

Honda Forza

De geheel nieuwe Forza 750

Het slanke en toch welvende koetswerk van de Forza 750 staat garant voor voldoende windbescherming, ook tegen hoge snelheid, heel wat beenruimte voor de rijder en een lage zadelhoogte zonder overtollige massa. De ruimte onder het zadel is groot genoeg om integraalhelm in op te Bergen en is uitgerust met USB-oplaadpoort. Daarnaast is er ook een handig handschoenenkastje. Een TFT-instrumentenpaneel is uitgerust met het Honda Smartphone Voice Control system waarmee de bestuurder zijn smartphone kan koppelen. Ontsteking, stuurvergrendeling en zadelvergrendeling gebeurt via de Smart Key

Slanke welvende koets

Het motorkarakter van de koppelrijke, zuinige 745 cc tweecilinder met Throttle By Wire (TBW) kan via drie rijmodi aangepast worden: RAIN, STANDARD en SPORT. Daarnaast is er de aanpasbare USER-modus. Het Honda Selectable Torque Control (HSTC) staat je toe om de achterwieltractie nauwkeurig in drie niveaus aan te passen, en de standaard Dual Clutch Transmission (DCT) schakelt automatisch naargelang de geselecteerde rijmodus.

Een stalen buizenframe, aluminium swingarm, 41 mm USD voorvork, radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen, Pro-Link achtervering, 15 inch voor- en 17 inch achterwiel in combinatie met het goed uitgeruste chassis leveren de stuurbaarheid zoals je van sportmotoren gewend bent, maar dan in scooterformaat.

De 750 is uitgerust met Honda’s geprezen Dual Clutch Transmissie (DCT)

Het designs van de Forza 750’s vloeistofgekoelde, SOHC parallel twin motorblok met 8 kleppen verzekert een explosieve prestatie in het lage en het middengebied. De architectuur met relatief lange slag en speciaal ontwikkelde verbrandingskamers gecombineerd met de hoogrendementskrukas genereert aanzienlijke, moeiteloze koppel bij lage toeren.

Throttle By Wire (TBW) beheert de output van de motor en het karakter (zie ook sectie 3.3 – motorelektronica). Piekvermogen van 70pl (43,1kW) ligt op 6.750 tpm en het maximale koppel van 69Nm ligt op 4.750 tpm, afgewerkt met de rode zone bij 7.000 tpm. De Forza 750 legt de eerste 50 meter af in 3,9 seconden en bij 60 km/u draait de motor op slechts 2.500 toeren per minuut.

Uitgerust met een TFT scherm

Ook in A2

Voor rijders met een A2-rijbewijs is een 35 kW-versie beschikbaar die ook eenvoudig naar volledig vermogen omgezet kan worden door een Honda-dealer. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om de versie met volledig vermogen om te bouwen naar 35 kW door via de Honda-dealer het gasklephuis te vervangen en de ECU opnieuw te mappen.

Het motorblok van de Forza 750 is buitengewoon zuinig. Met een verbruik van 3,6 liter per 100 km (27,8 km per liter) in WMTC-mode en een benzinetank van 13,2 liter is het potentiële bereik na één tankbeurt 370 km. Het blok is ook Euro5-compatibel.

De nieuwe 2021 Forza 750 verschijnt in volgende kleurstellingen:

  • Jeans Blue Metallic
  • Candy Chromosphere Red
  • Matt Beta Silver Metallic
  • Graphite Black

Forza 350

In 2018 presenteerde Honda een radicaal gemoderniseerde Forza 300: lichter, smaller, strakker en sportiever. Het volgde daarmee het voorbeeld van kleine broer Forza 125 zonder daarbij de geliefde ‘GT’-aspecten te verliezen. In 2020 volgden enkele exclusieve updates, zoals het ‘limited edition’ kleurprofiel met grijs en glossy zwart en bijpassende Smart top box.

De nieuwe 350 lost de huidige 300 af

Nu, in 2021, is het opnieuw tijd voor vooruitgang. De Forza 350 is sneller, nog praktischer en, uiteraard, stijlvol als nooit tevoren.

Een toename van 50 cc in de cilinderinhoud resulteert in een piekvermogen van 21,5 kW ofwel 16% meer dan voordien. Maar het motorblok van de Forza 350 won aan kracht over de hele lijn, met een snellere acceleratie en topsnelheid die 6% hoger ligt, op 137 km/u. Het blok is ook EURO5-compatibel. Uiterlijke en aerodynamische updates aan de voorkuip, spiegels, achterste zijpanelen en motorblokcover zorgen voor een strakkere look met nog meer premium-gevoel. Het chassis is ongewijzigd maar heeft een lichtere swingarm. Het elektronisch bedienbare scherm krijgt 40 mm meer speling voor nog meer windbescherming.

Ook voor de 350 is weer een scala aan accessoires beschikbaar

Ook het instrumentenpaneel werd opgefrist en dankzij het nieuwe optionele Honda Smartphone Voice Control system, kun je je smartphone via bluetooth verbinden met de Forza 350. In plaats van een ACC-oplader, vind je nu een USB-oplaadpoort terug.

De nieuwe ‘enhanced Smart Power+’-motor is minder belastend voor het milieu en is een krachtige aandrijfbron dankzij verregaande technologieën om wrijving te reduceren. Dankzij de extra 50 cc (van 179 cc naar 330 cc, zonder toenemend rijklaar gewicht) produceert de vloeistofgekoelde, SOHC-motor met vier kleppen een piekvermogen van 29,3pk (21,5kW) @ 7.500 tpm, ten opzichte van 18,5kW bij het vorige model. Maximaal koppel is 31,5Nm bij 5.250 tpm. De grafiek van de rollenbank schetst het volledige plaatje en toont dat zowel vermogen als koppel aanzienlijk stijgen vanaf 3.500 tpm.

De 50cc extra zorgt voor duidelijk meer vermogen

In het dagelijkse leven vertaalt zich dat in een hogere topsnelheid, 137 km/u (8 km/u meer) en in een snellere acceleratie. Vanuit stilstand legt de Forza 350 de eerste 200 m af in 10,4 seconden, 0,7 seconden sneller. Het blok haalt nu ook EURO5-norm, wat sinds 1 januari 2020 een aanzienlijk strengere uitstootrestrictie oplegt ten opzichte van EURO4. De vereisten omvatten een substantiële reductie van toegestane uitstoot van carbonmonoxide, een afnamen van meer dan 40% van de totale uitstoot van koolwaterstof, strengere ontstekingsfoutdetectie en de introductie van een limiet op fijnstofdeeltjes.

Het benzineverbruik is een zuinige 3,33l/100km (1L op 30 km) in WMTC-mode. Met een benzinecapaciteit van 11,5 liter geeft dat een bereik van meer dan 340 km.

De 2021 Forza 350 komt in volgende kleurstellingen:

  • Pearl Nightstar Black
  • Matt Pearl Pacific Blue **NIEUW**
  • Pearl Cool White
  • Matt Cynos Gray Metallic
  • Pearl Falcon Gray **NIEUW**

Forza 125

Net als de Forza 125 zelf, stond ook zijn ontwikkeling niet stil. In 2018 kreeg de scooter een volledige sportieve restyling met upgrades gericht op de bestuurder zoals volledige LED-verlichting en een elektronisch bedienbaar windscherm

De 125 werd licht gewijzigd

In 2021 baant een alweer verbeterde Forza zich een weg op de Europese straten, nu nog feller begeerd en nog praktischer. De voor- en zijkuip, spiegels, zijpanelen achteraan en motorcover ondergingen updates die de Forza 125 een frisse, nieuwe styling bezorgen met een strakke look en verbeterde aerodynamica. Het elektronisch bestuurde windscherm krijgt een nieuwe vormgeving en krijg 40 mm extra bewegingsruimte voor maximale windbescherming. Een USB-aansluiting vervangt de ACC-oplader van voordien.

Het chassis onderging geen wijzigingen, maar het vloeistofgekoelde SOHC-motorblok met vier kleppen is nu uitgerust met Honda Selectable Torque Control (HSTC) en zorgt zo voor optimale grip aan de achterband. Het blok is nu ook EURO5-compatibel.

De Forza 125 zal in 2021 in volgende kleuren beschikbaar zijn:

  • Mat Cynos Grey Metallic
  • Pearl Cool White
  • Pearl Nightstar Black
  • Lucent Silver Metallic
  • Mat Carnelian Red Metallic

www.honda.nlwww.honda.be