Honda vernieuwt CB125F

door

  • Honda CB125F
  • Honda CB125F
  • Honda CB125F
  • Honda CB125F
  • Honda CB125F
  • Honda CB125F
  • Honda CB125F
  • Honda CB125F

De Honda CB125F, de populaire motorfiets voor beginners, kreeg een grondige opfrisbeurt voor 2021. Het benzineverbruik daalde aanzienlijk dankzij het eSP-motorblok terwijl het vermogen op peil blijft. Het blok genereert weinig wrijving en is nu ook uitgerust met een ACG-starter. Ook het rijwielgedeelte werd opnieuw ontworpen en leunt qua stijl nog dichter aan bij de grotere CB-broertjes. Een LED-koplamp, een middenstandaard en digitaal dashboard met ECO-meter zijn standaard inbegrepen. In totaal is de motorfiets 11 kilogram lichter.

Veelzijdig

Een motorfiets van 125 cc voor beginners moet een veelzijdige machine zijn. Voor sommigen is het de zuinigste weg om van A naar B te geraken, zowel wat betreft aanschafprijs als onderhoudskosten. Die rijders zijn op zoek naar een duurzame, eenvoudige en economische oplossing: simpel, zorgeloos vervoer.

Maar voor veel nieuwe rijders biedt een 125 cc de start van hun eigen motorfietsavontuur. Hun eerste ‘echte’ motorfiets. Dus moet die motor al wat hierboven staat kunnen bieden, en daarbovenop ook dat beklemtonen waar motorrijden voor staat: de opwinding, de vrijheid en het plezier dat tweewielers bieden, elke dag opnieuw. Tegelijk moet de motor ook eenvoudig genoeg zijn voor een beginner zonder daarbij afbreuk toe doen aan kwaliteit en stijl zodat ze als echte, trotse motorbezitter voor de dag komen.

Elke producent streeft naar de meest ideale introductie om nieuwkomes kennis te laten maken met hun filosofie. De juiste eerste ervaring kan leiden tot een levenslange verbinding. Voor Honda vervult de CB125F al jaar en dag die functie. Een stevige, gebruiksvriendelijke instappersmotor die de ideale eerste partner is voor een lang motorrijdersleven.

In 2015 lanceerde Honda de CB125F als opvolger van de CBF125 waarbij de kernwaarden van robuuste eenvoud gebaseerd op kwaliteit en stijl behouden werden. In 2021 is de CB125F andermaal vernieuwd, met een complete opfrissing die hem nog gewilder en kostenefficiënter maakt. De nieuwe CB125F is een geweldige motorfiets om je simpelweg mee te verplaatsen. Maar even goed is het de machine waarmee je jouw leven een nieuwe wending geeft.

Mr. Ken Tomiyasu – Large Project Leader:

 

“Wij vinden ijkpunten belangrijk. Dus rolden we een stille revolutie uit met onze compleet nieuwe CB125F waarbij we het handige stadskarakter behielden en aanvulden met een veel zuiniger verbruik. Ook voegden we geavanceerde technologie toe in het eSP-motorblok om de wrijving te beperken, konden we de wendbaarheid vanuit het chassis vergroten en gaven we hem een uiterlijk waar de eigenaar oprecht trots op kan zijn. We zijn erg fier dat zoveel mensen hun motorverhaal starten bij Honda op de CB125F, en zijn ervan overtuigd dat deze motor plezier én gebruikgsgemak biedt in een uitgebalanceerd geheel.”

 

Klein, maar serieus

De nieuwe CB125F is een kleine maar serieuze machine. Niet minder dan 19 patentaanvragen werden ingediend tijdens het ontwikkelingsproces. Een van de meest indrukwekkende prestaties is de daling in benzineverbruik. Dat is te danken aan het luchtgekoelde enhanced Smart Power (eSP) motorblok, vervaardigd in Honda’s Atessa-fabriek in Zuidoost Italië, waarbij geen enkel vermogensverlies optreedt.

De CB125F is ook 11 kg lichter, met een hertekend frame en een gemoderniseerde, “big-bike” geïnspireerde stijl met als finishing touches een LED-koplamp en gereviseerd digitaal dashboard. De 2021 CB125F zal beschikbaar zijn in volgende kleuropstelling:

  • Splendor Red
  • Pearl Cool White
  • Black

Nieuwe krachtbron

Het nieuwe luchtgekoelde 124 cc SOHC monocilinder eSP-blok met twee kleppen is EURO5-compatibel en werd ontwikkeld om optimaal vermogen te leveren op de drukke stadswegen, met daarbovenop opvallende zuinigheid en optimale betrouwbaarheid.

Het piekvermogen van 8kW wordt op 7.500 tpm geleverd, met optimaal koppel van 10,9 Nm op 6.000 toeren per minuut (vorige versie: 7,8kw bij 7.750 tpm en 10,2 Nm bij 6.250 tpm). Boring x slag staat op 50 x 63,1 mm, met een compressieratio van 10.0:1. Vanuit stilstand accelereert de CB125F 200 meter in 12,4 seconden, maar belangrijker is de aanzienlijke stijging in efficiëntie: van 51 km/l naar 66,7 km/l (van 1,96 L/100 km naar 1,53 L/100 km), waardoor het potentiële bereik met de benzinetank van 11 liter klimt naar 800 km.

Honda ontwikkelde de eSP-blokken voortdurend dankzij het groeiende aanbod aan 125cc-scooters de afgelopen 5 jaar. Daarbij focust Honda op technolgie die de wrijving vermindert binnen elk facet van het blok. Het eSP-blok van CB125F profiteert zo van acht jaar opgetelde kennis.

Dat vertaalt zich vooral in een aanzienlijk gewichtsverlies. Het nieuwe eSP-blok is 7 kg lichter dan zijn voorganger. De offset cilinder vermindert de wrijving terwijl de zuiger zelf via een oliesproeier onderaan gekoeld wordt, wat opnieuw de wrijving vermindert. Klepspeling wordt bediend via met naaldlagers uitgeruste tuimelaars

Ook een wisselstroomgenerator (ACG) maakt deel uit van de eSP-formule. De generator wekt elektriciteit op en fungeert tegelijk als startmotor, waardoor gewicht afneemt en de opstelling vereenvoudigt. Een systeem dat de krukas naar een optimale start positie brengt en een decompressiemechanisme dat de krukasweerstand instelt ten opzichte van de compressie, zorgen ervoor dat de energie die nodig is om de motor te starten, afneemt. De ACG-starter is erg stil in gebruik. De versnellingsbak heeft 5 versnellingen en eindaandrijving gebeurd via ketting.

Buizenframe

Het nieuwe buizenframe is opgetrokken uit hogedrukstaal en is 1,7 kg lichter. Het frame ondersteunt het blok vanuit een stevige centrale ruggengraat en de geometrie levert de best mogelijke balans tussen rijcomfort en stabiliteit in een rechte lijn, met focus op lichte stuurinput en een sportief gevoel in de bochten. Balhoofdhoek en naloop staan op 26° en 92,4 mm, met een wielbasis van 1.280 mm. Rijklaar gewicht is 117 kg, 11 kg minder dan het vorige model.

De dubbele achterschokbreker biedt een vijftraps instelbare veervoorspanning. Vooraan werd een telescopische vork met 31 mm diamater gemonteerd. De stijlvolle 18 inch wielen uit gegoten aluminium voor- en achteraan verhogen de stabiliteit en rijkwaliteit op ruwe stadswegen. De bandenmaat is 80/100 vooraan en 90/90 achteraan. Een remschijf vooraan van 240 mm wordt bediend door een dubbele zuigerklauw, en achteraan komt stopkracht van de 130 mm trommelrem. Het gecombineerde remsysteem houdt in dat de activering van de achterrem ook enige remkracht op de voorkant uitoefent.

De 2021 CB125F toont een agressieve stijl, met hints naar grotere motoren uit de CB-familie. De brede benzinetank met zilverkleurige zijkanten doet in het bijzonder denken aan de CB-R Neo Sports Café-familie. De hoekige voorkuip en zwartkleurige windscherm – geïnspireerd door de CB500F – zorgt voor enige windbescherming en geeft een scherpere houding aan het geheel. Het nieuwe digitale dashboard toont de nodige informatie, zoals een versnellingsindicator, het huidige en gemiddelde benzineverbruik, rijbereik en ECO-indicator voor rijden op de meest efficiënte manier. De LED-koplamp is ook nieuw. De start-stopknop is geïntegreerd als schakelaar net als de grootlicht/passing-bediening.

Het motorblok, de uitlaatpijp, onderste vorkpoten en wielen zijn zwart, wat de sterke lijnen en de krachtige lak extra benadrukt. Ook de demper werd zwartgemaakt en aangevuld met een chrome hitteschild. Heldere rode details zijn terug te vinden op de vering, bougiedop en het HONDA-opschrift op de linkse motorblokcover. Andere kwalitatieve afwerking benadrukt het design-aspect van de hele machine, zoals de 3D Honda-vleugels op de zilverkleurige zijkanten en de vorm van de spiegels en richtingaanwijzers.

De rijpositie van de CB125F is rechtop en ontspannen waarbij de voetsteunen iets naar voren gezet zijn. Daarbij werd rekening gehouden met het doel van de CB125F als woon-werkvervoer voor elke dag of als eerste motorfiets. Het brede ronde stuur geeft optimale controle, biedt het nodige vertrouwen en zorgt voor een goede zichtbaarheid. De zadelhoogte is 15 mm hoger, 790 mm, en twee volwassenen kunnen comfortable reizen. Het handvat voor de passagier behoort tot de standaarduitrusting, net als de middenbok.

Prijzen van de vernieuwde Honda CB125F zijn op dit moment nog niet bekend

www.honda.nlwww.honda.be