Met de Suzuki GSX-S950 en GSX-S1000 naar Luxemburg? Doen!

door

Afgelopen najaar mochten we al een weekje aan de Suzuki GSX-S950 proeven, dit keer gingen we samen met zijn grote broer waar hij van is afgeleid, de GSX-S1000 – beide in MotoGPtm+ edition – op pad en konden we de verschillen zelf ervaren. Om dat te doen kozen we voor een tweedaagse trip met overnachting in Luxemburg, en dat bleek niet alleen een goede bestemming om prachtige routes met mooie vloeiende bochten op perfect asfalt te kunnen rijden, maar ook geknipt voor de streetfighters!


Minimale bagage, maximaal plezier

Of een streetfighter zich leent voor een tweedaagse trip naar Luxemburg? Als je een week lang bergpassen gaat rijden en op alle (weers)omstandigheden voorbereid wil zijn ligt het natuurlijk voor de hand om een echte tourbuffel met bergruimte te kiezen. Maar voor een trip zoals de onze met een overnachting in een hotelletje is niet meer dan een kleine rugzak aan bagage nodig. Geen lange motortourtocht maar gewoon twee dagen genieten van de motoren, mooie wegen en dito landschap. Totaal iets anders dan wat je in Nederland vindt maar niet te ver van huis.

Op de eerste dag een stukje snelweg richting de Belgische Ardennen, dan binnendoor naar Luxemburg en daar de buurt verkennen. De tweede dag de wegen rond Clervaux, Vianden, Bourscheid en Esch-sur-Sûre rijden en in de middag weer terug naar Nederland. Dat zouden we gaan doen met twee prachtige Suzuki’s in MotoGPtm+ Edition uitvoering. Zowel de GSX-S950 als de GSX-S1000 zijn dan voorzien van een Yoshimura uitlaat, design spiegels, korte kentekenplaathouder, luxe zadel met duoseatcover, stuurgewichten, framesliders en bobbins. Bij de GSX-S950 krijg je ook nog eens een dynamische led-knipperlichtset. Het pakket is er alleen voor de blauwe uitvoeringen, in de kenmerkende Team Suzuki Ecstar-kleuren krijgt de motor merkbaar meer bekijks.

De vooruitzichten voor de eerste vrijdag en zaterdag van mei waren prima, dus hoefden we weinig mee te nemen. Beide een schijfremslot onder de duoseatcover en een rugzak om. De ene gevuld met foto-apparatuur, de andere met toiletartikelen, schone kleding en een flesje water. Meer zou niet nodig hoeven te zijn. De vriendelijke eigenaar van het hotel waar we zouden verblijven had me ervan verzekerd dat op de binnenplaats van zijn domein de motoren veilig zouden staan, en omdat het hotel zoals hij zelf aangaf in the middle of nowhere gelegen is, hadden we halfpension geboekt. Bij aankomst een 3-gangenmenu en voor vertrek een stevig ontbijt. Meer konden we ons niet wensen. Nu ja, bij de eerste tankstop op de E40 net voorbij Luik een Belgische wafel. De wafels waren op dus werd het een muffin en zoals het zo vaak gaat ging het nuttigen ervan gepaard met een praatje met mede-motorrijders, op de motorparkeerplaats van het tankstation. Het bleken Belgische motoragenten buiten dienst, die op Britse kameraden stonden te wachten om samen een rit door de Ardennen te maken. Na wat motorervaringen te hebben uitgewisseld en te hebben vernomen hoeveel bedreigingen er aan het adres van motoragenten in regio Brussel zijn – 1 van hen had daardoor zelfs de carrièreswitch naar boswachter gemaakt – zetten we onze weg voort naar de eerste foto-bestemming: Spa-Francorchamps.

Suzuki kondigde onlangs haar vertrek uit de MotoGP aan, tot verdriet van de vele fans. Want de prachtige en vooral unieke blauw-gele MotoGP machines van Alex Rins en Joan Mir, die er twee jaar geleden nog de kampioenstitel mee veroverde, zullen zeker gemist worden. Ook al hebben die GP-motoren nooit het circuit van Francorchamps aangedaan, we vonden het een mooie aanleiding om een kort bezoekje aan het circuit te brengen. De zwaantjes buiten dienst die we op de parkeerplaats hadden ontmoet waarschuwden ons nog: niet te hard rijden en zeker geen open uitlaat onder je motor als je in de buurt van het circuit komt, want er wordt streng gecontroleerd! Terwijl ze die woorden spraken wierpen ze een blik op onze uitlaten. Maar dat mooi zeker niet fout hoeft te zijn bewezen onze schitterende Yoshimura-dempers in carbon look. Ze produceren een lekker sportieve sound, maar je doorstaat met glans de geluidskeuring. No worries dus, en na een ritje om het circuit en nog een stuk over de oude baan – Rivage en Masta – te hebben gereden, ging het richting Trois-Points en over de N68 via Vielsalm naar Luxemburg. Voor je het weet verandert het hobbelige asfalt in een mooi strak biljartlaken en weet je dat je in Luxemburg bent.

Luxemburg

In Luxemburg mag je buiten de bebouwde kom een snelheid van 90 km/uur aanhouden. Redelijk consequent wordt ter hoogte van afslagen de snelheid verlaagd naar 70 en door dorpen naar 50, de vaste flitspalen staan netjes met borden aangegeven. Duidelijk. Hier en daar zijn we de provinciale weg afgegaan om erachter te komen dat zelfs de landweggetjes weliswaar niet breed maar over het algemeen van prima asfalt zijn voorzien, en uitnodigen om door het prachtig glooiende landschap te rijden. Via Wiltz reden we richting Esch-sur-Sûre om alvast iets van de omgeving te zien. Een traktatie is de 316 die vanaf het dorpje Kaundorf over het stuwmeer naar Esch-sur-Sûre loopt, met een paar doordraaiende bochten waar geen einde aan komt. Opvallend hoe rustig het op de weg was – een aanrader om gewoon eens net voor of na de zomervakanties een paar doordeweekse daagjes vrij te nemen. Het enige wat we tegenkwamen waren een paar locals die, meestal kneedown, de bocht om kwamen zeilen. Al snel was het tijd om via Wiltz en Wincrange richting het hotel in Asselborn te gaan, en eigenlijk hoef ik niet te schrijven via welke wegen je dat het beste kan doen. Waar het in ons eigen landje vaak zoeken is naar een enkele mooie vloeiende bocht, worden zo’n beetje alle Noord-Luxemburgse dorpen erdoor met elkaar verbonden.

Blikvanger

We hadden inmiddels al aardig wat bochten gezien en geregeld van motor gewisseld. De GSX-S1000 is niet alleen de echte blikvanger, de 999 cc viercilinder in lijn beschikt ook nog eens over een topvermogen van maar liefst 152 pk (112 kW) en 106 Nm koppel. De GSX-S950 is bewust op 70 kW (95 pk) gehouden om hem ook in A2-versie beschikbaar te maken. Het nog steeds imposant hoge koppel van 96 Nm laat hem uitermate krachtig aanvoelen, vooral bij lage toeren. En dat is natuurlijk goed nieuws voor de A2-rijd(st)er, want in die uitvoering heeft hij nog altijd een maximum koppel van dik 80 Nm! Daardoor een ideale partner voor je eerste bergritten. Met de 70kW versie waarmee wij reden was het in ieder geval lekker lui tegen de hoogste bergen oprijden, meer dan twee keer schakelen was zelden nodig. Maar dat betekent niet dat het niet levendig kan: draai het gas open – met mede dankzij ride-by-wire een heel directe respons – en de Suzuki schiet in toeren omhoog, met bijbehorend heerlijk viercilinder geluid. Geometrie en rijwielgedeelte van beide streetfighters zijn duidelijk afkomstig van een superbike pur-sang, de GSX-R1000.

Bij de GSX-S950 werd slim bezuinigd om de motor voor een breder publiek bereikbaar te maken: de gouden, volledig instelbare voorvork van de GSX-S1000 werd vervangen door een zilveren exemplaar, ook 43mm diameter en afkomstig van Kayaba, maar in dit geval niet instelbaar. Van de achtervering is alleen de veervoorspanning in te stellen en om de 310 mm grote remschijven staan bij de GSX-S950 radiaal geplaatste monoblock remklauwen van Tokico in plaats van Brembo bij de GSX-S1000. Toch waren we onder de indruk van de remcapaciteit van de GSX-S950! Nog meer verschillen? De 1000 is voorzien van een bijzonder fijn werkende quickshifter en je hebt de keuze uit 5 traction control standen in plaats van 3. Maar daar houden de belangrijkste verschillen ook wel op.

De oude molen van Asselborn

Halfpension in hotel du Moulin in Asselborn was een dag van te voren geboekt. Geen hotel in een pittoresk dorpje met bezienswaardigheden, geen pizzeria of café om de hoek. Een eenvoudig maar schoon hotel met restaurant en ideaal als je niet meer zo nodig op pad hoeft. Het hotel komt voort uit een domein rondom een watermolen die in 800 gebouwd werd en toen nog in Duitse handen was. De vriendelijke eigenaar – eigenlijk plastisch chirurg van beroep, doet het hotel uit liefhebberij ‘erbij’ – spreekt perfect Engels, Duits en Frans en gaf aan dat de motoren op de binnenplaats van het domein konden staan. “Ook al is de smalle doorgang naar de binnenplaats niet afgesloten, er is nog nooit iets ontvreemd.” We maakten er dankbaar gebruik van, en met ons nog een hele groep Hollandse motorrijders. Ook deze nacht vertoefden de Suzuki’s veilig binnen het domein, en op zaterdagochtend begon na een simpel maar goed ontbijt het feest alweer vroeg op weg vanaf Asselborn, via Lentzweiler richting Clervaux. Geen specifiek uitgezette route, gewoon van het ene naar het andere dorp. Afwisselend over wegen door glooiend open landschap met prachtig vergezicht en door beboste stukken met de ene na de andere bocht aan elkaar geschakeld. Via Parc Hosingen volgden we de weg langs de Duitse grens, langs Vallée de L’Our, om zo richting Vianden te rijden. Wij weken geen moment van onze Suzuki’s, maar voor de liefhebber van kabelbanen en kastelen is er de mogelijkheid om het Chateau de Vianden te bezoeken, met magnifiek uitzicht over de omgeving. Vanaf Vianden is het richting Putscheid genieten van het weidse uitzicht als je langs de Mont St-Nicolas rijdt, of over de prachtige 27 via Bourscheid naar Esch-sur-Sûre.

Maar zoals al eerder gezegd: je hoeft niet per se van te voren een route in je navigatie te zetten, rij simpelweg van de ene naar de andere plaats en je komt geheid de mooiste wegen tegen.

Dat zit wel (lang) goed

Het is zaterdag en het loopt in de middag: tijd om huiswaarts te gaan. We verlaten Luxemburg via een landweg en zodra we de grens met België passeren wordt ons nog eens duidelijk gemaakt dat het asfalt in Luxemburg écht heel goed is… niet veel later draaien we de E25 op en een goede 2,5 uur later zetten we de Suzuki’s terug op stal. Aan het eind van de rit maakten we ook het verbruik op: beide zitten iedere tankbeurt rond de 1 op 19,5. Met een tankinhoud van 19 liter konden we met een gerust hart een dikke 300 kilometer rijden voordat we naar een tankstation uit moesten kijken.

Thuisgekomen vragen we ons nog eens af hoe het kan dat deze bijna tweeling toch zo verschillend is. Afmetingen van de motor, balhoofdhoek, naloop, zithoogte, alles is identiek. Alleen de voorvork en achtervering zou het – zo merkbare – verschil moeten maken. De GSX-S1000 wil graag op tempo gehouden worden in de bochten, vooral bij het insturen. Een beetje nerveus als je rustig rijdt. Als je wat vlotter door begint te rijden gaat het sturen steeds makkelijker, enmerk je dat hij heel direct en haarscherp op je commando’s reageert. Alles lijkt dan net even wat soepeler te gaan dan bij de GSX-S950. De GSX-S1000 is alles bij elkaar opgeteld de échte streetfighter, een regelrechte kuiploze Superbike.

Dat wil niet zeggen dat de GSX-S950 niet hoeft tevoldoen aan al je wensen, want waar en wanneer anders dan op het circuit haal je het maximale uit je motor? Ons oordeel is unaniem dat de GSX-S1000 de knapste is maar de GSX-S950 de fijnste reisgenoot voor dit soort ritten, doordat hij net iets milder reageert. En als je naar de prijs-kwaliteitverhouding kijkt helemaal een schot in de roos! Tenslotte merken we op hoe verbluffend goed weons nog voelen na twee dagen sturen met een lange snelwegrit als afsluiter. De zitpositie klopt voor ons – 1,78m en 1,80m – helemaal! En een extra bevestiging daarvan krijg je een dag later, als je zonder een centje (spier)pijn wakker wordt. Verdomd goed die zitpositie, verdraaid fijn sturen en wat een aanrader, een paar dagen Luxemburg met de GSX-S950 en GSX-S1000! Doen!

Technische specificaties Suzuki GSX-S950 / GSX-S1000

  • Motor – 999cc 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, 4-in-lijn, Euro5
  • Vermogen – 95 pk (70 kw) bij 7.800 tpm / 152pk (112kw)/ 11.000 tpm
  • Koppel – 92 Nm bij 6.500 tpm / 106 Nm bij 9.250 tpm
  • Remmen voor – dubbele 310mm schijf,  4-zuiger radiale remklauw, ABS Tokico/Brembo
  • Remmen achter – enkele 220mm schijf,  2-zuiger remklauw, ABS, Nissin
  • Vering voor  –  43mm KYB upside-down / 43mm KYB upside-down volledig instelbaar
  • Vering achter –  monoshock, veervoorspanning instelbaar
  • Banden voor –    120/70-17” Dunlop Sportmax Roadsport 2
  • Banden achter – 190/50-17” Dunlop Sportmax Roadsport 2
  • Brandstof – n.n.b.
  • Koeling – n.n.b.
  • Tank inhoud – 19L
  • Verbruik –1:19,5 (5,1L/100km)
  • Afmetingen – 2115 x 1080 x 810 mm
  • Zithoogte – 810 mm
  • Wielbasis – 1460 mm
  • Gewicht – 214 kg
  • Kleuren –Metallic Mat Black, Metallic Triton Blue, White / Glass Sparkle Black, Metallic Triton Blue, Grey
  • Prijs NL GSX-S950 – €10.999,- (rijklaar) + €1949,- (MotoGPtm+ pakket)
  • Prijs NL GSX-S1000 – €14.999,- (rijklaar) + €1749,- (MotoGPtm+ pakket)
  • Prijs BE GSX-S950 – €10.799,- (rijklaar)
  • Prijs BE GSX-S1000 – €13.149,- (rijklaar)
  • Importeur  – Suzuki
  • Website NL/BE –  www.suzuki.nl/motoren / www.suzuki2wheels.be

In België is er een andere MotoGP kit verkrijgbaar met daarin MotoGPtm deco kit, Akrapovic uitlaat, duo cover en meter visor voor € 1.295,00