Tijdens de presentatie van de BMW CE 04 in 2022 werd er al naar gehint: de CE 04 zou binnen afzienbare tijd worden vergezeld door een model dat onder de 04 zou worden geplaatst. Nu, in 2024 is het met de CE 02 zover, maar is het direct ook een model dat in geen velden of wegen op zijn grotere broer lijkt. De CE 02 houdt het midden tussen een scooter en een motorfiets, maar is vooral helemaal anders! Wij reden de eerste kilometers met BMW’s elektrische nieuwkomer in Lissabon.

Elektrisch, er is zoals je weet geen ontkomen meer aan. De elektrische scooters vliegen je om de oren, en ook de motorfietsliefhebbers hebben inmiddels steeds meer te ‘shoppen’. Ook de grotere fabrikanten beginnen zich er nu serieus mee te bemoeien, maar dan vergeten we misschien al snel dat BMW Motorrad jaren geleden al aan een elektrificatie bezig was. De C Evolution motorscooter was zijn tijd misschien al ver vooruit, maar kreeg een paar jaar terug een waardig opvolger in de vorm van de CE 04.

Deze CE 04 is een indrukwekkende verschijning, maar bovenal een scooter waarbij het aan pure prestaties niks ontbreekt. De scooter is goed ontvangen, waardoor BMW moeiteloos doorpakt met de presentatie van de CE 02. We kunnen er niet omheen dat het een opvallende nieuwkomer is, die moeilijk in een hokje te plaatsen valt. Een scooter is het dan ook niet, maar een pure motorfiets kunnen we het ook niet noemen. Met zijn futuristische uiterlijk wordt hij door de Duitse fabrikant zelf een ‘eParkourer’ genoemd. Dat zegt ons natuurlijk nog niet veel, maar dat hij anders is, dat is duidelijk.

Highline

Wat opvalt zijn de 14” wielen met daaromheen lekker dikke Michelin City Grip banden (voor 120/80-14 en achter 150/70-14). De wielen zijn voor het overgrote deel ‘dicht’ van design. Kies je voor een standaard ‘base’ uitvoering, dan lenen de dichte wielen zich er uitstekend voor om naar eigen smaak te customizen; kies je voor de ‘highline’, dan is BMW al voor je aan de gang gegaan met de nodige stickers. Ook de rest van de CE 02 wordt als je voor de rijker uitgeruste highline kiest voorzien van meer kleurtjes, maar dit uitrustingsniveau houdt nog veel meer in.

Zo krijg je naast de standaard rijmodi ‘Surf’ en ‘Flow’ ook de snellere rijmodus ‘Flash’ beschikbaar. Ook krijg je verwarmbare handvatten, een smartphone-houder, goudkleurige buitenpoten van de voorvork en een snellader van 1,5kW (niet op de AM-versie). Om je extra te onderscheiden zien we groene en witte details terugkomen, onder andere op de flanken en op het zadel. De disclaimer is echter dat de demo’s in Lissabon allemaal zijn voorzien van het 20mm hogere optionele zadel, dat qua kleurstelling afwijkt van het standaard highline zadel.

Ook als 45km AM-uitvoering leverbaar

Welke uitvoering je ook kiest, standaard krijg je altijd ABS op het voorwiel, ASC (Automatic Stability Control en RSC (Recuperative Stability Control), maar ook zaken als een achteruitversnelling, keyless-ride, ledverlichting en een 3,5-inch TFT-display. Voor het vermogen noteren we een 15pk (11kW), maar er is ook een 5pk (4kW) sterke variant beschikbaar voor het AM-rijbewijs, een bromfiets dus. Tijdens onze test hadden we alleen de beschikking over de 11kW-variant en deze staat gekoppeld aan twee accu’s van 48V en een vermogen van 1.96kWh per stuk.

Kies je voor de AM-versie dan heb je 1 accu tot je beschikking, maar op de plek van de 2e accu op de 11kW-variant wel ruimte om de lader onder het zadel mee te nemen. De accu’s zijn makkelijk te demonteren om ze los van de CE 02 op te laden, maar aan de zijkant van de BMW is er ook een laadpunt beschikbaar waardoor je de accu(‘s) tijdens het laden kan laten zitten. Met de standaard 900W lader zijn de accu’s in 2h48m weer van 20- naar 80% opgeladen, met de 1.500W snellader van de Highline wordt dit gereduceerd naar 1h42m. Het laden doe je overigens ‘gewoon’ aan je huishoudelijke stopcontact, net als bij de gemiddelde elektrische brom- of snorscooter.

Twee sets voetsteunen

Neem plaats op de BMW en er zullen direct wat dingen opvallen. Zo zit je opvallend laag bij de grond, en heb je de beschikking over twee sets voetsteunen. Met de voeten op de voorste set houd je een houding aan die goed te vergelijken is met die van een scooter, gebruik je de verder naar achter (en hoger) geplaatste voetsteunen, dan waan je je meer in een positie zoals op een gemiddelde naked bike. Ook opvallend is het kleine maar informatieve TFT-display achter het stuur. Hiervoor zit op onze highline een smartphone-houder gemonteerd, met hierop een al reeds gekoppelde smartphone. De bediening van zowel het TFT-display als de BMW Connectivity app op de smartphone geschiedt geheel door middel van de knoppen links op het stuur.

Dat is handig, want zo scroll je met gemak door de app heen, vind je onder andere navigatie, maar ook meer informatie over de CE 02. Het werkt allemaal vrij intuïtief en dat is prettig. Aan de rechterzijde op het stuur onder andere de knop voor de bediening van de handvatverwarming, maar ook om de ‘eParkourer’ op te starten en de verschillende rijmodi in te schakelen. Flow is de normale rijmodus, met een zachte respons op de ‘gashendel’ en een niet al te agressieve motorrem waarmee weer energie wordt teruggewonnen. In de Surf-modus wordt het al iets dynamischer en is de motorrem geheel achterwege gelaten om makkelijk met het verkeer mee te ‘surfen’. De Flash is de meest sportieve rijstand, met een optimale reactie op de gashendel en een maximale motorrem.

Goed in balans

Eenmaal op pad, kwam ik er al snel achter dat ik de BMW in Flash zette, en hem er eigenlijk niet meer uitgehaald heb. De funfactor is hierin namelijk het allerhoogst, met een fijne gasrespons en een motorrem die weliswaar duidelijk aanwezig is, maar in geen velden of wegen te vergelijken is met het anker dat de CE 04 uitgooit als je het rechterhandvat terugdraait. Ik vind het persoonlijk fijn dat de CE 02 net iets minder heftig op de motor afremt dan zijn grotere broer, maar dit is tegelijkertijd ook weer iets wat heel persoonlijk is. Wat dan weer minder persoonlijk is, is het unaniem geprezen rijgedrag van deze BMW. De CE 02 voelt perfect in balans, is lichtvoetig, maar vooral heel erg vlot.

CE 02

Zeker vanuit stilstand is de nieuwkomer ronduit snel, maar tikt ook al redelijk snel de 100km/u aan. BMW spreekt zelf over 95 échte kilometers, maar het is dus vooral de acceleratie hier naartoe wat écht indruk maakt. We hebben een stukje op de snelweg gereden (op topsnelheid) en dat gaat prima, maar houd er wel rekening mee dat enige vorm van windbescherming ontbreekt. Ons devies zou dan ook zijn om van de snelweg weg te blijven en vooral te genieten van het lichtvoetige stuurkarakter van deze BMW.

Hij weegt dan ook slechts 132 kilo en de relatief brede banden lijken ideaal in de straatjes van Lissabon, waarin de kinderkopjes en tramrails in groten getale aanwezig zijn. De CE 02 weet de oneffenheden moeiteloos weg te strijken, waardoor we ook na een ochtend en middag sturen nog fris van de Duitser afstapten. Hoe zich dit had vertaald als we waren voorzien van het ‘standaardzadel’, dat 20mm lager (of dunner) is, daar durven we geen antwoord op te geven, maar dat het rijwielgedeelte een goede mix van comfort en dynamiek biedt, dat is duidelijk.

Meer dan 90km actieradius

Even afhankelijk van je rijstijl zou je op de 11kW-variant aan een actieradius moeten komen van meer dan 90 kilometer (WMTC). Iets waar we, zo lang we de CE 02 niet zelf aan een uitgebreide test in eigen land hebben kunnen onderwerpen, nog even aan vast moet houden. Naast je rijstijl en de rijmodi waarin je rijdt, zijn zoals je inmiddels weet ook de weersomstandigheden van cruciaal belang om aan een fatsoenlijke range te komen. Voor de remmen kiest BMW, voor zowel de voor- als achterzijde, schijfremmen van J.Juan. Deze bieden voldoende remvermogen en zijn ook verbonden aan een set prettig aanvoelende (en instelbare) remhendels. De disclaimer in dit geval is dat wanneer je in de Flash-rijmodus rijdt, je door de aanwezige motorrem de schijfremmen niet continu hoeft aan te spreken.

Conclusie

Met de CE 02 betreedt BMW een markt waarin het aanbod nog niet op twee handen is te tellen. Ook brengt het met de 02 een compleet nieuw concept op de markt, dat nog maar lastig in een hokje is te plaatsen. Dat is te prijzen, maar zorgt er ook voor dat je mensen met dit ontwerp enorm zal aanspreken of anderzijds snel zal weren. Smaken verschillen, maar wij vinden hem ontzettend leuk, iets wat alleen maar wordt versterkt nadat we er de eerste kilometers mee hebben gereden. Hij is vlot en ontzettend solide terwijl hij toch lichtvoetig in de omgang blijft. Om wat mee te nemen op de reeds dik aangevulde accessoirelijst voor de CE 02, waarin al zijtassen en een topkoffer zijn opgenomen.

Opstappen doe je voor de 11kW-variant (en dus geschikt voor het A1-rijbewijs) vanaf €8.250,- (BE €8.590,-), maar de verleiding is erg groot om door te sparen voor de highline-uitvoering. Dit gaat je nog eens een kleine 900 euro kosten, maar is wel de moeite waard. Met deze bedragen bij elkaar opgeteld, kom je dan weliswaar op een forse aanschafprijs uit, het ligt wel in lijn met de concurrentie. Een scooter met vergelijkbare prestaties vinden we in de Silence S01+ Connected voor €8.329,-.

Wil je de eParkourer toch liever vergelijken met een elektrische motorfiets, dan biedt Kawasaki je een elektrische Z e-1 aan voor €8.439,-. Oftewel, de CE 02 is zeker niet goedkoop, maar we zijn er ook weer niet van geschrokken… De eerste kilometers op de CE 02 smaken naar meer, maar we moeten nog even wachten: zowel de A1- als 45km-variant arriveren tegen de zomer bij de BMW Motorrad dealers.

CE 02

Technische specificaties

MotorExtern aangedreven luchtgekoelde synchrone motor
Nominaal vermogen15pk (11kW)
Maximaal vermogen8pk (6kW)
Koppel55Nm
Accu2x 48V/40Ah
Max. snelheid95km/u
Remmen voorHydraulisch bediende enkele schijfrem, diameter 239 mm, zwevende remklauw met 2 zuigers (ABS)
Remmen achterHydraulisch bediende enkele schijfrem, diameter 220 mm, zwevende remklauw met 1 zuigers
Banden voor120/80-14
Banden achter130/70-17
Actieradius150/70-14
Oplaadtijd per accu312min (0-100%), 168min (20-80%) / met snellader (onderdeel highline-uitvoering) 210min (0-100%), 102min (20-80%)
Afmetingen1.970 x 876 x 1.140 mm (zithoogte 750mm met standaardzadel)
Gewicht132kg
KleurCosmic Black, Cosmic Black 2 (higline)
Vanafprijs NL/BENL/BE €8.250,- / €8.590,- (AM-versie NL/BE €7.250,- /€7.590,-)
Meerprijs Highline€894,- (€691,- voor de AM-versie)
Importeur NederlandBMW Group Nederland
Importeur BelgiëBMW Belux
Website Nederlandbmw-motorrad.nl
Website Belgiëbmw-motorrad.be