Eindelijk weer eens een nieuwe brandstofscooter in test! Dat is wat we dachten toen de nieuwe GTS Palermo de garage van de redactie werd binnengereden. In een tijd waarin elektrisch inmiddels de norm lijkt te zijn geworden, zijn we maar al te blij dat we weer eens met een brandstofscooter op pad mogen. Want is zo’n brandstofscooter in de praktijk niet vele malen praktischer?

Om daar een antwoord op te geven mochten we een week of twee met de nieuwe Palermo op pad. Maar wat voor vlees hebben we eigenlijk in de kuip met deze nieuwkomer? In onze ‘bounty brown’ kleurstelling is het vooral een heel chique verschijning, retro maar met een moderne touch. Zo zijn de lijnen duidelijk retro, maar door de zwarte afwerking, de sportieve koplamp en opvallende dagrijverlichting kunnen we hem onmogelijk als een écht retromodel betitelen.

Noem het een goede mix van beide werelden. In deze kleurstelling neigt hij weliswaar nog het meest naar klassiek, maar kies je voor de Nardo Grey of Mat Black kleurstelling, dan wordt de Palermo toch net weer een fractie sportiever. Kijken we verder dan zien we fraaie, in hoogglans zwart uitgevoerde 12” velgen, spiegels in de carrosseriekleur en een compleet digitaal dashboard. Dit dashboard oogt sportief, is goed afleesbaar en is naast de informatie over de verreden afstanden en de tankinhoud, zelfs voorzien van een toerenteller. Die laatste is natuurlijk meer een gimmick, maar draagt wel bij aan het sportieve randje van de scooter. Een tof detail vind ik persoonlijk de led-dagrijverlichting, die (wanneer je ze inschakelt) verandert in de richtingaanwijzers of alarmlichten.

Verrassend potent

Plaatsnemen op de Palermo voelt eigenlijk als thuiskomen. De zitpositie is ruim, het stuur staat op de juiste hoogte en ook het zitcomfort op het zadel is dik in orde. Een druk op de knop is vervolgens voldoende om de 4-taktmotor aan te laten slaan. De 49cc tellende 1-cilinder draait als de spreekwoordelijke naaimachine rond, en een draai aan de gashendel verraadt dat het motorblok er al snel schik in heeft. Dit ondanks dat we de scooter ‘vers-uit-het-krat’ binnenkregen, want hij voelt al verrassend potent aan. In no-time zitten we dan ook al aan de 40, en ook de 45km/u is sneller dan met de gemiddelde e-scooter gepasseerd. Want ja, elektrisch mag dan wel de naam hebben dat ze snel accelereren (en bij de topmodellen is dat ook zo…), in de praktijk kan deze Palermo ze veelal voorblijven! Pak dan ook nog eens mee dat een verbruik van 1 op 40 óf zuiniger een eitje is en dan kom je ook met een relatief kleine tankinhoud van 5 liter nog altijd zo’n 200 kilometer ver. Voor een tientje -aanbevolen- E5 kom je dan ook een heel eind…

Maar laten we het nog even hebben over de rijeigenschappen van deze Palermo. Want naast een krachtige motor beschikt de GTS ook over een uitgebalanceerd rijkarakter. Hij is zeker niet stug, maar allesbehalve week… Noem het een goed compromis, maar het is ook een scooter die zich makkelijk de bocht in laat sturen. Koppel hieraan vast dat er een prima set remmen op de scooter zit gemonteerd en we kunnen er niet omheen dat er voor €1.899,- verdraaid veel scooter voor je neus staat. Waar we over kunnen vallen is de beperkte ruimte onder het zadel die net niet groot genoeg is voor een helm, maar de ruimte is nog altijd groot genoeg voor de nodige boodschappen en een dik kettingslot. Ook handig: het ‘dashboardkastje’ onder het stuur, waarin we twee nuttige vakken tegenkomen voor het opbergen van het kleinere spul. Het compartiment is af te sluiten met de sleutel en dat is natuurlijk een fijn gegeven. Ook zaken als een USB-poort en alarmlichten zijn gewoon standaard op deze voordelige Palermo en dat maakt dat deze scooter al met al toch erg compleet in zijn uitrusting zit.

Conclusie

En dat brengt ons direct naar de conclusie van dit verhaal. Want voor een prijs van €1.899,- haal je met de GTS Palermo wel een scooter in huis die in feite alles kan. Hij ziet er goed uit, het geheel is netjes afgewerkt, maar vooral de rijeigenschappen maken indruk. Dit is een scooter die prettig ruim zit, groot genoeg is om ook iemand achterop plaats te laten nemen en waarvan de motor krachtig genoeg is om ook wanneer je met twee volwassenen onderweg bent, niet tegen te sputteren. Dat je hem voor een tientje volgooit en hij je daarmee een bereik geeft van minimaal 200 kilometer is ook nog eens heel erg prettig. En is ‘ie dan een keer leeg, dan is er altijd nog het gemak dat een tankstation binnen handbereik is. Dat doet verder niks af aan het gegeven dat er genoeg voor een e-scooter valt te zeggen, maar voor de aanschafprijs van deze Palermo haal je simpelweg geen e-scooter in huis die je hetzelfde comfort kan bieden. Kortom, ben je op zoek naar een gunstig geprijsde brandstofscooter met prima rijeigenschappen, dan zou je hem in de GTS Palermo wel eens gevonden kunnen hebben…

Technische gegevens GTS Palermo (45km)
Motor 1-cilinder, 49,6cc
Koeling Lucht
Brandstofsysteem Motion EFI brandstofinjectie
Transmissie CVT
Vermogen 2,9pk (1,8kW) bij 6.500tpm
Koppel 3Nm bij 6.000tpm
Remmen voor / achter schijfrem / trommelrem
Bandenmaat voor / achter 110/70-12 / 120/70-12
Afmetingen 1.780x650x1.120mm
Inhoud brandstoftank 5 liter
Kleuren Nardo Grey, Mat Black, Bounty Brown
Prijs NL/BE €1.899,- (exclusief onvermijdelijke kosten
Importeur NL/BE GTS Benelux
Website NL/BE www.gts-scooters.com

Meer van onze testen lezen? Neem dan hier eens een kijkje!