We rijden alweer enkele maanden met onze Horwin Sk1 duurtester. Hoe is het met de Sk1 en waarom is de Horwin Sk1 alweer vervangen door een nieuw exemplaar? Je leest het allemaal hieronder in de uitgebreide langeduur update!

April: de voorstelronde

Het moment dat we een nieuwe langeduur mogen voorstellen, betekent eigenlijk ook direct dat het ‘tweewielerseizoen’ is geopend. De komende drie maanden mogen we de Horwin Sk1 inzetten voor ons dagelijkse woon-werkverkeer en dat is bepaald geen straf…

Want wat we nog van onze eerste kennismaking met deze Sk1 kunnen herinneren, is ook op deze nieuwe duurtester van toepassing: hij is namelijk super comfortabel. Uiteraard geholpen door de grote 14” wielen, maar de scooter is ook voorzien van een lange wielbasis. In de praktijk betekent het vooral een heel volwassen rijgedrag, iets wat in de regel ook niet gek is, want Horwin levert dezelfde scooter als Sk3, een motorscootervariant.

Dezelfde scooter is er ook als motorscooter: de Sk3

Ook fijn: de ruime zitpositie. Met mijn 1.75m geniet ik al helemaal van veel ruimte op zowel het zadel als de voetenplank, ook als je wat langer bent kun je met gemak op de Horwin plaatsnemen. Dat zeggen we natuurlijk wel vaker, maar op deze Sk1 kan je het ook werkelijk voor een langere tijd comfortabel volhouden. Dat maakt het een scooter die goed is te vergelijken met de wat grotere Kymco scooters van weleer, maar denk bijvoorbeeld ook aan een SYM Jet14. Het zijn de wat grotere scooters, waar vooralsnog het aanbod op e-scootergebied een beetje stokt. Ze zijn er wel, maar het aanbod is wel een stuk kariger dan op het gebied van de wat kleinere of middelgrote e-scooters.

Onze Horwin Sk1 heeft een vanafprijs van €3.199,- en is voor die prijs uitgerust met een 72V/26Ah accu. Voor een meerprijs kan je er dan ook nog een 2e accu naast plaatsen om de actieradius te verdubbelen. Wie echt wil beschikken over een forse actieradius kiest voor de uitvoering waar wij mee rijden, namelijk de variant met twee 36Ah accu’s onder het zadel. Het prijskaartje loopt dan logischerwijs verder op, maar dan beschik je wel over een scooter waar je echt een eind mee komt. Onze accu was nog nieuw en een accu presteert pas optimaal als deze een paar keer is ontladen en opgeladen. Vooralsnog haalden we bij een eerste meting 60 kilometer totdat we over moesten schakelen op accu. De fabrikant belooft bij 20 graden een actieradius van 90 kilometer, een waarde die we bij zonnig lenteweer gaan proberen te evenaren.

Er is op accugebied dus behoorlijk wat te kiezen bij de Sk1, maar welke versie je ook boven de ander prefereert, te allen tijde heb je dus te maken met een fijn rijdende en dus vooral heel comfortabele scooter. De zitpositie is ook lekker rechtop, met voldoende ruimte nog op het zadel om een passagier mee te nemen. De eerste kilometers met de Horwin zijn dus vooralsnog goed bevallen, maar in de volgende uitgave gaan we nog wat dieper in op de zaken die ‘wellicht’ nog aan het licht gaan komen. Tot dan!

Mei: Vol aan de bak!

Mochten we je de Horwin Sk1 vorige maand nog aan je voorstellen, in dit nummer mocht hij direct vol aan de bak. Zo mocht hij aansluiten in het rijtje e-scooters die we voor onze multitest weer hadden verzameld.

Wie de test heeft gelezen, ziet dat hij een aantal scooters voor zich moest dulden, maar dat lag zeker niet aan de rijeigenschappen van deze Horwin. Zelden reden we namelijk op een (e-) scooter die je zo comfortabel van A naar B brengt. In mijn geval een aantal keer in de week van de Hoeksche Waard naar de redactie in Rotterdam en vice versa. Een uitkomst, want een aantal weken geleden was de Heinenoordtunnel een complete week afgesloten en in de vakantieperiode is de tunnel zelfs weken achter elkaar afgesloten voor het verkeer, behalve voor fietsers en bromfietsen.

De Horwin Sk1 mocht niet ontbreken tijdens onze jaarlijkse e-scooter multitest

Het retourtje vanaf huis naar werk en terug, neemt nog geen 60 kilometer in beslag en dat betekent dat ik deze afstand red op een enkele accu. Onze scooter heeft er zelfs twee, maar die 2e zou je dus thuis kunnen laten. Doe je dit, dan scheelt dat niet alleen een kleine 15 kilo aan gewicht, je wint er ook wat bergruimte mee. Ondertussen is de importeur samen met de fabrikant bezig om de actieradius verder te optimaliseren. Zo wordt er geopperd om een stand te ontwikkelen op 1 van de 3 beschikbare rijmodi om de scooter iets minder snel te laten accelereren, met behoudt van zijn topsnelheid. Dit zou een aanzienlijke toename moeten geven op de actieradius. Op het moment van schrijven is deze update nog niet beschikbaar, maar zodra hij er is, zijn wij er als de kippen bij om deze uit te proberen.

Met hogere temperaturen en een zonnetje op komst verwachten we sowieso dat we er wel weer wat kilometers bij gaan snoepen. Of dit ons ook daadwerkelijk gaat lukken lees je komende maand op deze pagina’s, waarin we je weer op de hoogte zullen houden van deze Horwin Sk1. Wie overigens zijn of haar ogen al op deze Sk1 heeft gericht, hebben we nog een gouden tip: wie namelijk tot en met juli een Sk1 aanschaft krijgt namelijk een korting van €900,-, dat is nogal wat!

Juni: Schade…

Wie vorige maand onze grote e-scooter multitest heeft gelezen kon zien dat onze Horwin Sk1 hier ook bij aanwezig was. Ik citeer nu eigenlijk mezelf, maar de sterke punten van de Horwin blijven de rijeigenschappen, het ruimteaanbod, maar ook de range! Qua uitrusting zijn er merken die het nog nét iets even beter voor elkaar hebben, maar dan zoek je het vooral in luxezaken zoals een app, TFT-display, cruise control of een alarm.

Een ongelukje zit in een klein hoekje, in ons geval tijdens het uitladen van de Sk1…

Of je hier nu echt op zit te wachten is een tweede, want als er 1 merk is dat momenteel veel korting weggeeft dan is het Horwin wel! Maar liefst 900 euro korting geeft Horwin op de Sk1 modellen, waardoor je hem momenteel al rijdt vanaf €2.290,- en onze versie voor €2.699,- (tot 31-7-23). Neem van ons aan: dat is niet veel geld voor een scooter die rijdt zoals onze langeduurscooter. Althans, het ‘was’ onze langeduurscooter, want tijdens de multitest hadden we met het uitladen van de scooter een klein ongelukje. Het viel allemaal wel mee, maar het voorwiel viel tijdens het uitladen over de rijplank er nét boven de grond vanaf. Het gevolg was een scheur aan de onderzijde, zonde!

Met het schaamrood op de kaken werd het dan ook tegen de importeur verteld. Het bleek allemaal geen probleem, maar om ons snel weer op pad te helpen stelde de importeur voor om een nieuwe Sk1 uit te kiezen. Toevallig voorzien van de laatste update, waardoor de Horwin nu wél is voorzien van een alarm! Tevens is er een firmware update onderweg, waardoor de rijmodi opnieuw worden geprogrammeerd. Waar het op neer zal komen is dat standje 2 van de rijmodi een stand wordt waarin de acceleratie iets minder vlot is dan in standje 3, maar dat de topsnelheid behouden blijft. Dat is koren op de molen van de actieradius natuurlijk, waardoor we heel benieuwd zijn wat voor cijfers we volgende maand kunnen opschrijven…

Je moet ze naast elkaar zien om het verschil te zien, maar deze nieuwe demo is nét iets blauwer dan de Sk1 die hij afwisselt. Ook fijn: deze nieuwe Sk1 is voorzien van keyless-go en een alarm + afstandsbediening.
Horwin Sk1
Startapril 2023
Beginstand13 km
Huidige km stand538 km (gecombineerd)
Actieradius71 km (onder perfecte omstandigheden)
Vanafprijs€3.199,- (nu tijdelijk leverbaar met €900,- korting)
Prijs testmodel (comfort range met 2x 36Ah accu)€5.198,- (nu tijdelijk leverbaar met €900,- korting)