We rijden alweer enkele weken met onze Kymco I-One X duurtester. Hoe de e-scooter bevalt lees je niet alleen elke maand in Scooter&Bikexpress, maar ook in dit blog die we met regelmaat zullen updaten.

#200 : van start!

In onze januari-uitgave trapten we af met onze nieuwe duurtester voor de komende drie maanden: de Kymco I-One X. Is het een scooter die net zo’n fijne indruk achter weet te laten als dat eerder onder andere de NIU MQi GT en de Yamaha NEO’s dit deden?

We moesten er misschien iets langer op wachten, maar afgelopen jaar werden de eerste productiemodellen van de Kymco I-One X uitgeleverd. De nieuwe elektrische scooter van Kymco is het eerste antwoord van de Taiwanese fabrikant op het steeds groter wordende aanbod aan elektrische scooters. Eerder dit jaar reden we de scooter voor het eerst en toen was onze eerste indruk al heel erg positief. Het design en de -ondanks de compacte afmetingen- ruime zitpositie scoren allen punten, maar ook met de aandrijflijn is weinig mis.

Kymco I-One X
Afgelopen zomer maakten we voor het eerst kennis met de nieuwe I-One X

Kymco gebruikt een 2.000 Watt sterke hub-motor en daarmee kom je met gemak mee tussen de automobilisten. Het is geen acceleratiewonder zoals een Segway E125S of een IVA NCE, maar je bent zeker vlot genoeg. Ook de tussenacceleraties zijn heel behoorlijk, waardoor we hier verder geen klachten over noteren. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van het uiterlijk en de nette afwerking. Zo zijn de knoppen netjes in de stuurkap weggewerkt en kijk je uit op een groot en overzichtelijk digitaal display. Hierop onder andere een resterende actieradius, iets wat zeker nog geen gemeengoed is.

Onder het zadel treffen we de 10,5 kilo lichte 50,8V/34,3Ah lithium accu. Deze zorgde tijdens onze eerste test voor een actieradius van rond de 45 kilometer, maar nu in de winter mag je hier wat kilometers vanaf snoepen. Een echt goede meting hebben we nog niet kunnen voltooien, maar daar komen we de komende maanden vanzelfsprekend uitgebreid op terug. Net als wat we eerder met de Yamaha NEO’s deden, zal deze Kymco namelijk weer dagelijks ingezet worden voor het woon-werkverkeer tussen Rotterdam en de Hoeksche Waard. Het betekent een kleine 60 kilometer per dag, waardoor we de nieuwe elektrische Kymco straks van haver tot gort gaan leren kennen. De komende drie maanden vind je hier dan ook maandelijks een update terug over Kymco’s I-One X.

Kymco i-One X

#201: BRRRRR…..

Wie afgelopen maand op de scooter of motor heeft gezeten weet het ook: het was koud! IJskoud kan ik wel zeggen en dat zijn niet de omstandigheden waarbij de gemiddelde e-scooter zich prettig voelt. Hoe is het ‘onze’ eigen Kymco I-One X vergaan?

Want ja, vorige maand ruilden we de Yamaha NEO’s in voor een directe concurrent uit de stal van Kymco: de I-One X. Een scooter die in een eerdere test afgelopen zomer al indruk wist te maken en vooralsnog als duurtester ook helemaal niet tegenvalt. De range zakt met temperaturen onder het kwikpunt weliswaar, maar ik kom nog altijd ruim boven de 30 kilometer waardoor ik zonder problemen het enkeltje woon-werk kan afleggen. Wanneer ik dan in de ochtend op de redactie arriveer is het een kwestie van de lader aankoppelen en dan is hij in een uur of vier weer volledig opgeladen.

Kymco I-One X

Om de scooter op te laden plug je de lader in het laadpunt rechts onder het stuur in de beenkap, maar het kan ook los van de scooter. We hebben er al eerder ons ongenoegen over uitgesproken, maar je bent dan wel aangewezen op een prijzig dockingstation á €356,95. Het is echter wel een handig ding, want heb je deze aangesloten aan de lader, dan is het een kwestie van de accu erin plaatsen en klaar. Wat ons betreft is dit laadstation dan ook een mooi onderhandelingspuntje bij de aanschaf van een I-One X.

Om nog even terug te komen op de lage temperaturen, viel het ons wel op dat de scooter, als hij heel de nacht in de vrieskou heeft gestaan, een melding geeft op het dashboard. We zien een rood lampje branden. Dit is om aan te geven dat de accu ‘koud’ is. De scooter doet het wel gewoon, maar navraag bij de importeur leerde ons dat het wordt aangeraden om de accu in de nacht ‘binnen’ te bewaren en de volgende ochtend weer terug in de scooter te plaatsen. De opgegeven richtlijnen van Kymco zijn dan ook dat de accu niet werkt als het -10 of kouder is. Overigens verdween het rode lampje als sneeuw voor de zon toen we drie straten verderop waren.

Terug naar de rijkwaliteiten, want zowel Maurice als ik zijn laaiend enthousiast over deze nieuwe elektrische Kymco. Ook Maurice die al gauw de 1.85m aantikt kan prima plaatsnemen op deze relatief compacte scooter en is dus net als ik te spreken over hoe de scooter zich manifesteert. Het is niet de meest vlotte elektrische scooter die er te koop is, maar de 2.000 Watt hub-motor doet het beter dan op voorhand gedacht. Zowel vanuit stilstand als tijdens de tussenacceleraties.

Op de langere afstand had cruise control nog een mooie toevoeging kunnen zijn, al hoor ik ook veel geluiden van scooterrijd(st)ers die deze functie eigenlijk links laten liggen als ze deze wél tot hun beschikking hebben. Waar ik wel heel blij mee ben op de Kymco is de weergave van de resterende actieradius op het dashboard. Dit is zeker nog geen gemeengoed op de gemiddelde e-scooter, maar geeft je onderweg wel wat ‘rust’. Kortom, we hebben nog geen noemenswaardige problemen gehad met de scooter. Met de temperaturen die weer licht aan het stijgen zijn hopen we wel weer boven de 40 kilometer actieradius te komen….

Kymco I-One X
StartDecember 2023
Beginstand0 km
Huidige km stand323 km
Actieradius35-40 km (gereden in temperaturen onder vriespunt)
Prijs€3.348,- (rijklaarprijs)