Een step als ‘pitbike’, dat leek me een goed idee. Wat ik ermee bedoel en waarom?

Ik fotografeer niet alleen voor Scooter&bikexpress, maar ook bij motorwegraces op diverse circuits zoals het TT circuit van Assen, het Belgische Mettet en de prachtige Duitse Nürburgring. Stuk voor stuk schitterende circuits, maar je loopt je als fotograaf vaak een breuk om een beetje variatie te kunnen bieden – en in Nederland is het allemaal vlak, maar in Wallonië of de Eifel mag je ook nog eens berg op en af wandelen.

Ook moet je vaak nog flink doorstappen om nadat de race is afgevlagd op tijd bij de huldiging op het podium te zijn. Sja, motorsportfotografie is een mooi vak, maar zoals gezegd loop je je al snel suf. Vandaar dus het idee van die pitbike. En waarom een step? Omdat ik me per Volkswagen Golf naar de circuits vervoer en de fotoapparatuur een groot deel van de laadruimte in beslag neemt. Plek voor een echte pitbike of scooter is er niet. En een kickscooter is weliswaar in Nederland niet toegestaan op de openbare weg, maar op het (eigen) terrein rondom de circuits wel, je ziet ze in het rennerskwartier dan ook steeds vaker voorbijkomen.

Nu ben ik helemaal niet thuis in de wereld van de e-steps, of kickscooters, hoe je ze ook wilt noemen. Maar ik wist wél dat de winnaar van de grote E-scootertest in de laatste editie van Scooter&bikexpress een Segway was, en die moeten dus wel kwaliteit leveren en hebben een ruim assortiment. Na mijn wensen op de verschillende modellen los te hebben gelaten werd het de Segway Ninebot F2E die mijn interesse had gewekt. Ik wilde een aardige range, op de Nürburgring  tegen de heuvels op kunnen komen en zo groot mogelijke banden, omdat niet alle serviceroads langs de circuits geasfalteerd zijn.

De splinternieuwe Ninebot KickScooter F2 E Powered by Segway moest het worden. Maximale snelheid tot 25 km/u, 3 rijmodi, een schijfrem voor en elektrische rem achter, actieradius tot 40km, 10”, zelfherstellende tubeless luchtbanden, een helling tot 18% zou te nemen moeten zijn en zelfs een antislip tractiecontrolesysteem! Snel besteld dus, en nog net voor een weekend lang fotograferen op de Nürburgring in huis.

Nu ben niet alleen ik maar zijn ook de mensen om me heen gesteld op spulletjes van een goede kwaliteit. En zo kwam het meermaals voor dat ik op het circuit door kennissen aanvankelijk toe (of uit?) gelachen werd met ‘zo’n op het eerste oog cheapo stepje’. Na een nadere blik te hebben geworpen veranderde de toon al snel in ‘je hebt tenminste wel een degelijk ding gekocht’. Dat zeker, want tijdens het in- en uitklappen merk je al dat alles stevig aanvoelt. Alle bevestigingen en bewegende delen zijn van goede kwaliteit en de step is voorzien van de nieuwste snufjes. Niet alleen een remlicht achter maar ook knipperlichtjes aan het uiteinde van de handvatten.

En dan heb ik het nog niet over de nieuwste elektronische- en softwaresnufjes. Gekoppeld aan de app op mijn IPhone maak ik gebruik van de ‘FindMy’ functie, lees ik de status van de Ninebot uit en zie ik alle functies die voorhanden zijn. Duidelijk en overzichtelijk.

Viel er dan niets tegen? Alleen het wegrijden lukte in eerste instantie niet… ik kon ook nergens vinden waarom de step niet reageerde op het duimgas. Maar Google is vaak je beste vriend, en ik kwam er al snel achter dat je bij iedere elektrische step jezelf eerst even op eigen kracht in beweging moet zetten voordat de step het ‘gas’ oppakt. Oftewel, vanuit stilstand vertrekken kan niet, je moet eerst rollen.

En dan rol je, wat een verlichting! Werkelijk heerlijk als je anders al die kilometers onder de brandende zon over de serviceroad van het lange, heuvelachtige Duitse circuit zou moeten lopen! De eerste test was checken of dat stijgingspercentage van maximaal 18% werkelijk gehaald wordt. En ik kan je zeggen, dat haalt ie! Dan de range. Die heb ik simpelweg niet eens kunnen testen, want na zo’n 15 kilometer was ik nog geen 40 procent kwijt. Dat zou amper kunnen met een range op papier van 38 kilometer, maar deze step is ook nog eens zo slim dat hij regenereert! En dat is in de Duitse Eifel iets waar ik dankbaar gebruik van kan maken.

Mijn eerste ervaringen zijn dan ook louter positief en hij heeft zijn dienst wat mij betreft nu al bewezen.

Geschikte leeftijd14+
Maximale gewicht bestuurder120 kg
Netto gewicht17.5 Kg
Maximale snelheidTot 25 km/h
Maximale bereik             Tot 40 km
Maximale klimhoekTot 18%
Accu367 Wh (10200 mAh)
Remmen voor  Schijf
Remmen achter               Elektronisch
Rijmodi3 (Eco, Drive, Sport) 1 wandelmodus
Prijs€499,- (incl BTW)
Websitehttps://nl-nl.segway.com/