Triumph heeft voor 2024 een gloednieuwe middenklasse sportmotor met een driecilinder geïntroduceerd. De Daytona 660 belooft opwindende sportieve prestaties, dynamisch rijgedrag en toonaangevende kwaliteit, capaciteiten en specificaties in zijn klasse.

Met een soepele, responsieve en lineaire vermogensafgifte biedt de Daytona 660 de ideale combinatie van koppel in lage toerentallen, vermogen in het middengebied en topvermogen. De kenmerkende 660cc-driecilinder van Triumph heeft nu 95 pk vermogen en 69 Nm koppel, wat een stijging betekent van 17% meer vermogen en 9% meer koppel ten opzichte van de Trident. De motor heeft ook een nieuwe uitlaat die een herkenbare sportieve klank voortbrengt.

Uitrusting

De Daytona 660 kenmerkt zich door een goed uitgebalanceerd chassis en intuïtieve, sportieve rijeigenschappen, gecombineerd met comfort voor de hele dag. Dankzij hoogwaardige uitrusting met een Showa upside-down voorvork van 41 mm en een Showa-monoshock RSU met instelbare veervoorspanning, biedt de motor een uitstekende rijervaring. De radiale vierzuigerremmen met dubbele 310 mm schijven en gevlochten remleidingen zijn gekoppeld aan de nieuwe Power 6-banden van Michelin.

Met een zadelhoogte van 810 mm, een smalle stand-over en een geoptimaliseerde positie van stuur en voetsteunen, belooft de Daytona 660 een opwindende en vertrouwenwekkende rijervaring.

Drie rijmodi

Om ervoor te zorgen dat rijders altijd de controle behouden, is de Daytona 660 uitgerust met op de rijder gerichte technologie. Deze omvat drie rijmodi (Sport, Road en Rain) die de gasrespons en tractiecontrole instellingen optimaliseren afhankelijk van de omstandigheden. Daarnaast beschikt de motor over een nieuw Emergency Deceleration Warning-systeem dat de alarmlichten activeert bij hard remmen om andere weggebruikers te waarschuwen.

Het herkenbare DNA van het Daytona-ontwerp is opnieuw vormgegeven met een agressievere houding en strakke lijnen. Opvallende dubbele LED-koplampen met een centrale luchtinlaat en minimale bodypanelen benadrukken het atletische profiel. Het design wordt afgerond met een contourvormig LED-achterlicht. De motor is verkrijgbaar in drie opvallende kleuropties, allemaal voorzien van een ‘660’ racegeïnspireerde graphic.

Net zoals verwacht wordt van Triumph, biedt de Daytona meer dan 30 originele Triumph-accessoires voor het aanpassen van prestaties, comfort, stijl en gebruiksgemak. Een A2-rijbewijskit met speciale gashendel en motortuning, die het vermogen beperkt tot 35 kW, is ook beschikbaar.

Met een onderhoudsinterval van 16.000 km, twee jaar garantie zonder kilometerbeperking en sterke restwaarden, draagt de Daytona 660 bij aan concurrerende eigendomskosten en wordt gepositioneerd als de meest kosteneffectieve in zijn klasse.

Steve Sargent, Chief Product Officer van Triumph, verklaart: “De Daytona 660 biedt het gedrag en de wendbaarheid die men mag verwachten van de Daytona-naam. Met opwindende prestaties voor dagelijks gebruik en comfort voor de hele dag, voldoet deze motor aan de behoeften van de hedendaagse motorrijders. We kijken uit naar de impact die de Daytona 660 zal hebben op het groeiende segment van de sportieve middenklasse.”

Prestaties

De driecilinder van de Daytona levert de perfecte combinatie van koppel bij lage toerentallen, opwindend topvermogen en een uniek karakter. Met 95 pk bij 11.250 tpm en een toerentalgrens van 12.650 tpm biedt de motor indrukwekkende prestaties. Meer dan 80 procent van het piekkoppel van 69 Nm is beschikbaar vanaf slechts 3.125 tpm, wat zorgt voor snelle, sportieve en volledig bruikbare prestaties. De motor heeft een unieke drievoudige soundtrack, versterkt door de nieuwe uitlaat met 3-in-1 headers en een compacte einddemper met roestvrijstalen afwerking.

De kracht wordt soepel geleverd door een zesversnellingsbak, en de Torque Assist-koppeling van Triumph zorgt voor een progressieve, lichte bediening met een geoptimaliseerd koppelingshendel voor een beter bereik. Het koppelingsontwerp verbetert ook de controle over het achterwiel bij hard remmen. Triumph’s Shift Assist is beschikbaar als accessoire voor snel en moeiteloos op- en terugschakelen zonder te koppelen.

Voor motorrijders die met een A2-rijbewijs aan hun Daytona beginnen, is er een ombouwset als accessoire beschikbaar, waarmee ze kunnen voldoen aan de eisen met een vervangend gashendel en een unieke motortuning, die eenvoudig door een Triumph-dealer kan worden gemonteerd of kan worden teruggezet naar standaard.

De Daytona 660 zal beschikbaar zijn bij dealers vanaf eind maart 2024

Specificaties Triumph Daytona 660

TypeVloeistofgekoeld, 3-cilinder-in-lijn,12 kleppen, DOHC, 240°-ontstekingsvolgorde
Cilinderinhoud660cc
Boring74,04 mm
Slag51,1 mm
Compressie12,05:1
Max. vermogen70 kW (95 pk) @ 11.250 tpm
Max. koppel69 Nm @ 8.250 tpm
BrandstofsysteemSequentiële meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling
UitlaatRoestvrijstalen 3-in-1-hoofdsysteem met lage enkelzijdige roestvrijstalen demper
EindaandrijvingX-ring ketting
KoppelingNatte multiplaat, slip & assist
Versnellingsbak6 versnellingen