De komende dagen valt er voor de meeste weer wat te vieren want het vakantiegeld wordt dan weer gestort. De naam zegt het al, je kunt er je droomvakantie van betalen, maar je kunt het ook aan andere zaken besteden. Een scooter is een reëele optie voor diegene die gek is op tweewielers en die de dagelijkse files en torenhoge parkeerkosten meer dan zat is. Wij zochten de 5 mooiste scooters uit van dit moment waarbij de laatste niet ‘helemaal’ of ‘helemaal niet’ als scooter door het leven gaat maar wel ontzettend leuk is.

Vespa Sprint S 45 km/u

Wanneer je keuze op een flitsende Italiaan is gevallen is het afhankelijk van je situatie en budget welke Vespa het gaat worden. Met 25 km/u per uur naar je werk is een optie, maar het kan natuurlijk altijd nog sneller! Een 45 km/u geeft je niet alleen veel meer snelheid en plezier, ook kan je je hiermee prima tussen het overige verkeer bewegen.

De Sprint (S) zoals we hem nu kennen werd eind 2017 in Milaan voorgesteld en kende een marktintroductie in het voorjaar van 2018. Het model veranderde niet zienderogen, maar ondertussen kreeg het model toch best wat visuele en technische updates. Grootste verandering was wellicht de injectiekrachtbron en het monteren van 12 inch wielen wat voor net wat meer scherpte heeft gezorgd, maar daarover straks meer. Terug naar de styling. Voor wie het in Keulen hoorde donderen? Een Vespa bestaat voor het grootste deel uit een metalen body met een enkel kunststof kapje hier en daar. Sinds de lancering in 1946 is dit het unieke verkoopargument van het merk en dat verklaart deels waarom een Vespa (veel) duurder is dan een scooter met een kunststof body.

Het voordeel van een metalen body is dat je met iets degelijks onderweg bent, en ook het stabiele gevoel is wat Vespa rijders als pluspunt ervaren. Nadelen zijn er ook, want iedereen die weleens een ongeluk heeft gehad met een Vespa weet dat de kosten van de reparatie niet mals zijn. Is het bij een ‘gewone’ scooter slechts het vervangen van een kunststof kapdeel, bij een Vespa moet er vaak een schadehersteller aan te pas komen die uitdeukt en spuit, en de kosten daarvan zijn niet gering. Maar waarom kies je voor een Sprint S 45? Het antwoord is kort en simpel, een Vespa heeft een reputatie van roestvrijstaal waarmee je altijd gezien mag worden. Voor de aanschaf zal je waarschijnlijk je volledige vakantiegeld stuk moeten slaan, maar dan heb je ook een rasechte Italiaan. Prijs €4.459,- Meer info Vespa

NIU MQI GT

Wie weinig tot geen brandstof in z’n aderen heeft lopen kan ook kiezen voor een elektrische scooter en behoort in ons lijstje van 5 scooters. NIU kwam in 2015 vanuit het niets op de markt en brak hem volledig open met fraai gestijlde modellen en gadgets die we tot dan toe niet eerder zagen. Deze MQi GT is een volwassen scooter en ondanks dat hij op de plaatjes wellicht op een NQi lijkt is hij wel degelijk groter. Dat komt hoofdzakelijk door zijn 14 inch wielen en brede kont. Het zadel is lang waardoor hij prima geschikt is voor 2 personen, zeker als je ziet dat het laadvermogen 269kg betreft. Deze scooter wordt tevens verkocht als 70 km/u uitvoering en dat zie je ook aan bijvoorbeeld het remsysteem. Zowel voor als achter een schijfrem met daarbij EBS (elektronic brake system). Dat je daarmee niet alleen in de folder snel stilstaat, maar ook in de praktijk hebben we zelf ondervonden. Wat remt deze scooter ongelooflijk goed! Het lijkt wel of de remmen van een streekbus onder deze NIU zijn gezet. Knap ook dat er zoveel gevoel overblijft. Remmen, een 10 met een griffel! Bij de aanschaf van de NIU krijg je een 3-jarig abonnement cadeau en met de app kan je heel veel informatie aflezen en ook weten waar de scooter zich bevindt. Als er bijvoorbeeld aan de scooter gerommeld wordt krijg je een alarmmelding in de app zodat je weet dat het mis is. Ik moet vooral wennen aan de zitpositie in combinatie met de positie van het stuur. Je zit ietwat onderuit zonder dat je knieën in een hoek van 90 graden staan. Zoals we schrijven is het wennen want na een week is het gemeengoed en stap je erop of dat het nooit anders was. Wat minder snel went zijn de knoppen op het stuur voor richtingaanwijzers, groot licht en alarmlichten. We rijden voornamelijk in het donker, ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat, maar niet zelden druk je de alarmlichten, het grote licht of de claxon aan. Verlichte schakelaars zouden in dit geval al veel opleveren want dit blijft lastig tijdens de donkere dagen en dikke handschoenen. Rijden doet de NIU gewoon erg goed waarbij de 14” wielen een groot aandeel hebben. Dat je minimaal 115 kg (zonder bestuurder) op sleeptouw neemt heb je doorgaans niet in de gaten. En wie een elektrische scooter rijdt krijgt doorgaans als eerste vraag: “hoe ver kan ie?” In ons geval halen we tijdens koude winterdagen (4 graden) 69 km met dan nog 15% over en dat is dichtbij het beloofde aantal kilometers. De prijs van de MQI GT start bij €3.824,- (standaard range). Hij is ook leverbaar als 70 km/u. Meer info NIU

Italjet Dragster 200 

In 2018 verbaasde Italjet vriend en vijand met de aankondiging van een compleet nieuwe Dragster tijdens de EICMA in Milaan. Het conceptmodel wat werd voorgesteld liet een verpletterende indruk achter. Met de aankondiging dat het model daadwerkelijk in productie zouden gaan, volgden alleen al in de Benelux een boost aan pre-orders.

Zelden was ik dan ook zo onder de indruk van een design van een scooter, een scooter notabene, normaliter een categorie waar de fabrikanten keurig binnen de lijntjes blijven. Het nieuwe Italjet, onder leiding van Massimo Tartarini heeft dit duidelijk niet gedaan. Zo is de Dragster duidelijk geïnspireerd op het model wat we allemaal uit de jaren ’90 kennen, maar is men nog wel een stapje verder gegaan. Zo is de spitse neus met de agressief gelijnde led-koplampen erg typerend voor het design, maar de belangrijkste kenmerken waren en blijven het zichtbare buizenframe en de enkelzijdige voorwielophanging met naafbesturing. De buizen van het frame zijn echter een stuk dikker dan bij het oermodel, opvallend genoeg lijkt de naafbesturing weer identiek als we hem vergelijken met de Dragster 180 die we eveneens meekregen voor een vergelijk. De fraaie achterbrug is van aluminium, waarin we ook het 13” zien die in het geval van deze Dragster is voorzien van een dikke 140 achterband van Pirelli, aan de voorzijde monteren de Italianen een kleiner 12 inch voorwiel. De Dragster is leverbaar als 125 en 200 en beide blokken komen uit de koker van Piaggio en werden in het verleden onder bijvoorbeeld de Scarabeo gebruikt. Uiteraard voldoen beide blokken aan de strengste euro-normeringen, waardoor ze allebei zijn voorzien van een Euro5-label. Kies je voor de 125, dan levert deze 12,5pk en 10,5Nm koppel, de waarschijnlijk populairste 200, doet hier met een vermogen van 17,5pk en 15,5Nm koppel een schepje bovenop. Welke motor je ook kiest, ze hebben allebei een drooggewicht van 124 kilo. De Italjet Dragster 200 kost €6.999,- de 125cc versie kost €6.899,- Meer info Italjet

Peugeot Django

De Peugeot Django loopt inmiddels alweer een aantal jaren mee. Ook wij reden de Django al meermaals, in zowel snor-,brom- als motorscooter! Eerder kreeg het model een kleine facelift en dat was een goede reden om de scooter weer richting de redactie te sturen.

De Peugeot Django is een bekende verschijning op de weg en heeft door de jaren heen al in meerdere gedaantes ons magazine gevuld. In de eerste jaren gaf Peugeot de scooter meerdere uitrusting-niveaus mee, vandaag de dag is het aanbod een stuk overzichtelijker geworden. Zo is er een ‘normale’ Django in meerdere kleurstellingen en een Premium-uitvoering, waarbij de Django is voorzien van een origineel hoog windscherm, beugelset voor en achter, maar ook een klapdrager. De uitstraling van de scooter is sterk afhankelijk van de kleurkeuze, want zoals wij hem reden in het mat grijs heeft hij een ‘racy retro’ uitstraling,  kies je bijvoorbeeld voor de wit/rode uitvoering dan oogt de scooter in een handomdraai weer veel klassieker. De vernieuwde Django ziet er degelijk en solide uit en heeft een ontwerp waarmee je voor de dag kunt komen. De Django heeft een rijklaarprijs van €3.548,- (Premium €4.263,-) Meer info Peugeot

Mash Fifty Euro 5 (krijgt van ons een wild card)

Al sinds 2017 is de Mash Fifty een daverend succes. De 50cc retro-schakelbrommer zorgde er dan ook eigenhandig voor dat er een serieuze boost ontstond in de verkoopcijfers. Dat was natuurlijk niet zomaar, want wie een Fifty zag rijden, wou hem hebben! Kortom, er was Mash alles aan gelegen om het succes van de Fifty de komende jaren te continueren met de komst van een Euro5-versie.

Dit model doet oude tijden herleven, maar wel in een fris modern jasje, te beginnen bij de voorzijde. Die LED koplamp ziet er door de geheel zwarte behuizing niet alleen stoer uit, het moet ook zorgen voor een betere lichtopbrengst. Led-verlichting in de knipperlichten en het achterlicht had de Mash Fifty al, waardoor we kunnen spreken over rondom led-verlichting. En toch: ondanks die moderne verlichting, is het nog altijd een écht retromodel om te zien. Ook nu wordt er tijdens het wachten bij het rode verkeerslicht weer steevast – door veelal de 40- of 50-plusser- gevraagd: hoe oud ‘ie is? En: welk merk is dit ook alweer? Als ik vervolgens het antwoord geef, hoor je toch steeds vaker dat ze daar inderdaad al eens van gehoord hebben. Dit was eerlijkheidshalve een jaar of vier geleden wel anders, wat maar weer aangeeft wat voor groei het merk alleen al qua naamsbekendheid heeft doorgemaakt. Maar ook de jeugd vindt het leuk, want wat is er nu mooier dan dat je onderweg door motorrijders wordt aangezien als motorrijder. Rijd je met deze bromfiets tussen de auto’s, dan kan je er gif op innemen dat de tegemoetkomende motorrijder je groet. Leuk toch? Wij kunnen er in ieder geval wel om gniffelen… De zitpositie voelt volwassen aan en je zit op een comfortabel zadel. Deze loopt aan de achterzijde omhoog voor die echte ‘monoseat’ caféracer look, maar is met een beetje passen en meten nog nét ruim genoeg om met z’n tweeën op plaats te nemen. Toch meer ruimte nodig? Dan kan de Mash-dealer je ook een volwaardig (en vlak) tweepersoonszadel leveren. Ook een grotere tank is mogelijk, al denken we dat je aan de standaard aanwezige 12 liter meer dan voldoende zal hebben.

Een druk op de knop is genoeg om de 49,9cc tellende enkele cilinder tot leven te brengen. Voor de liefhebber is er ook een kickstart aanwezig, maar we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat die knop op het stuur de makkelijkste keuze is. Nadat het blokje is ontwaakt, klinkt hij gelukkig nog als vanouds. Zeker voor een 50cc’tje komt er een volwassen geluid uit de chromen einddemper. De Mash Fifty kost €2.799,- met maar liefst 3 jaar fabrieksgarantie! Daarmee breekt er een nieuw retro tijdperk aan.  Meer info MASH