Test Super Soco CUX

door

De afgelopen jaren reden we al meermaals met modellen van Super Soco. Of het nu om de twee TS en TC brommers ging of de CUX, alle drie de testen konden we positief afsluiten. Dat de fabrikant van elektrische tweewielers niet onopgemerkt is gebleven bleek wel uit de begin dit jaar aangestelde nieuwe importeur Moteo. Bekend als importeur van onder andere SYM, Peugeot Motocycles, Benelli en Derbi lukt het Moteo nu ook met Super Soco extra ‘gas-bij’ te geven…

Super Soco CUX

Strak design, zeker in het rood!

Elektrische scooter

De elektrische scooter is hot. Zowel voor de particulier, maar ook zeker bij de ‘sharing’ platforms zien we ontwikkelingen. Zo zien we bij Felyx inmiddels scooters van NIU en is die andere grote partij in Nederland, GO-Sharing, inmiddels hun gebied exorbitant aan het uitbreiden met scooters van… Super Soco! Dit doen ze met eenzelfde Super Soco CUX als waar wij onlangs mee reden, met het grote verschil dat die van ons hartstikke rood is en door het leven gaat als bromscooter. Dat betekent dus een gele plaat en rondom ons redactieadres in Rotterdam tussen de auto’s rijden. In dit geval is niet alleen de topsnelheid van belang (want die 45 échte kilometers wil je écht wel halen…), maar ook de acceleratie is belangrijk.

Om op beide vlakken geen slecht figuur te slaan kiest Super Soco voor een Bosch naafmotor met een piekvermogen van 2.788W (1.300W nominaal), 115Nm trekkracht, een accu van 60V/30Ah en misschien nog wel belangrijker: een laag eigengewicht van 70 kilo inclusief accu. Uit dat lage eigengewicht kan je ook afleiden dat de CUX een compacte scooter is, een scooter die qua afmetingen goed te vergelijken is met bijvoorbeeld een Zip en een fractie kleiner is dan een Peugeot Kisbee. En toch valt het qua ruimte op de CUX nog behoorlijk mee. Zeker als je alleen rijdt heb je meer dan voldoende bewegingsruimte op het ergonomische zadel, en een klein stukje een vriend of vriendin mee achterop? Ja dat kan ook. Hangt natuurlijk ook erg af van je eigen postuur, maar dat is iets waarvan je zelf ook een inschatting kunt maken.

Super Soco CUX

Duidelijk afleesbaar lcd display, de donkere achtergrond werkt bijzonder prettig

12” wielen

Licht, compact, maar hoe rijdt zo’n Super Soco CUX eigenlijk? Kort en bondig kunnen we daarop antwoorden: heel erg goed. Zeker als je de Super Soco in de snelste rijmodus zet (hij heeft er 3) is hij erg vlot van zijn plek en zit je in no-time aan die afgeregelde topsnelheid van 45 échte kilometers. Dit doe je ook nog eens heel comfortabel, want de wielen zijn met hun 12” redelijk groot en door de smalle banden is het een makkelijk sturende scooter geworden, zonder op het gebied van comfort écht steken te laten vallen.

Hier is gewoon weinig mis mee, en dan is het gevoel wat de scooter je geeft ook nog eens luxueus. Zo kijk je uit op een geheel digitaal dashboard met een zwarte achtergrond. Het is goed afleesbaar en voorziet je eigenlijk van alle info die je maar wil hebben. Dan hebben we het natuurlijk over de snelheid, maar ook de verreden afstanden, een klokje en de capaciteit van de accu. De nodige verkliklampjes zijn aanwezig en dan zien we als we tijdens het rijden op de knop links op het stuur drukken, dat het cruise control tekentje oplicht. Cruise control is dus ook aanwezig en hoe sceptisch wij voorheen ook waren, je gaat hem nog gebruiken ook…

Actie foto

Kwiek en vlot, zo zouden we het rijkarakter het beste kunnen omschrijven.

Uitrusting

Nu zien we keyless bediening, cruise control en een alarm wel vaker op een elektrische scooter, een standaard voorbereiding op een camera in de neus (en de bediening hiervan op het stuur) is vooralsnog uniek te noemen. Het is een complete scooter en ook qua design sla je met deze Super Soco CUX geen gek figuur. Zo is de voorkap volledig ‘clean’ gelaten en zit de lichtunit in het stuur. Nee, geen retro ronde koplamp dit keer, maar een moderne ledunit, die ’s avonds ook nog eens een bak licht geeft.

En toch is het vooral de achterkant, die ik écht indruk vind maken. De grote achterlichtunit bestaat namelijk uit meerdere balken die door led’s rood oplichten; kijk maar eens goed naar een Audi Q7, die heeft precies hetzelfde. Voor de CUX is ook een app beschikbaar, waardoor je op de telefoon informatie over je scooter kan aflezen, maar tevens ook handleidingen kan downloaden. Voor de remmen maakt Super Soco gebruik van twee schijfremmen. Een 180mm groot exemplaar voor en achter en die doen het eigenlijk allebei prima. Met veel gevoel en voorspelbaarheid zetten ze de lichte scooter dan ook snel weer stil als je daar om vraagt.

Super Soco CUX

De Super Soco CUX mag ook vanaf de achterkant ‘gezien’ worden.

Actieradius

Belangrijk punt bij de elektrische scooter is de actieradius. Een veelgestelde vraag als we weer eens een elektrische scooter aan het rijden of fotograferen zijn. Nu leek het er vorig jaar met de snorscooter-versie van deze CUX al op dat we een goede score zouden gaan halen (we reden 60 kilometer met nog 20% te gaan…) en ook nu doet deze bromscooter het niet verkeerd. De fabrikant belooft onder ideale omstandigheden 75 kilometer. Ik reed 55 kilometer, waarbij het dashboard aangaf nog 15% lading over te hebben. Dat is niet verkeerd en die score is als straks de temperaturen weer stijgen, zeker te overtreffen!

De accu laden doe je vervolgens met de bijgeleverde snellader in slechts 4 uur. Wil je de accu tijdens het laden laten zitten, dan is dat geen probleem. Er is zelfs een inkeping gemaakt om het laadsnoer in te leggen, waardoor je het zadel tijdens het laden weer dicht kan drukken. Zo is de accu, die toch een behoorlijke waarde vertegenwoordigt, minder vatbaar voor diefstal. De accu separaat van de scooter opladen kan natuurlijk ook, met een gewicht van 10,5kg is hij over het algemeen door iedereen makkelijk te tillen.

Accu CUX

De 60V/30Ah accu is netjes weggewerkt

Conclusie

Met Moteo heeft Super Soco in Nederland een betrouwbare en grote speler achter zich staan. Het staat voor ons vast dat de elektrische fabrikant hiervan gaat profiteren, maar dan moeten de producten natuurlijk ook in orde zijn. Nu wisten we gelukkig al dat het op dit vlak wel goed zit en bij deze CUx is dat dan ook niet anders. Hij ziet er hip en trendy uit, de rijeigenschappen zijn prima en ook met de aandrijving zit het wel snor. Belangrijk is ook zijn prijs en die is met €2.899,- niet verkeerd. Je krijgt namelijk een knappe scooter, dito prestaties en een rijke uitrusting voor dit prijskaartje terug.

Kijk voor meer informatie op de website van Super Soco