Bridgestone Europe NV/SA, een dochteronderneming van Bridgestone Corporation in EMEA, neemt de Telematics divisie van TomTom over voor een bedrag van 910 miljoen euro.

De aankoop verenigt ‘s werelds grootste banden- en rubberonderneming met de nummer één leverancier van digitale fleetoplossingen in Europa en creëert een toonaangevend dataplatform voor aangesloten voertuigen. Dankzij TomTom Telematics neemt Bridgestone grote stappen om regionaal leider op het gebied van mobiliteitsoplossingen te worden. Door het gecombineerde aanbod van beide bedrijven kan Bridgestone banden en oplossingen aan een groter klantenbestand verkopen. Bovendien kan Bridgestone vanwege toegang tot extra data virtuele bandenontwikkeling en -tests verbeteren, evenals de connected bandeninnovatie. Dit levert weer voordeel op voor alle klanten – waaronder OEM’s.

Nieuwe sociale, economische en technologische megatrends verhogen het tempo van de veranderingen in de auto-industrie. De auto van de toekomst is zowel connected, autonoom, gedeeld en elektrisch. Met dat in gedachten heeft Bridgestone digitale mobiliteitsoplossingen en fleetoplossingen als een strategische prioriteit neergezet. Dit wordt versterkt door het groeiende belang van wagenparken boven privé-voertuigen voor het vervoer van personen en goederen. De toenemende vraag in de transportsector betekent dat – nu meer dan ooit – fleetowners en managers de productiviteit moeten optimaliseren en de totale eigendomskosten moeten beperken.

Deze nieuwe investering draagt bij aan het versterken van de digitale mogelijkheden van Bridgestone in EMEA. Het bedrijf focust zich met name op mogelijkheden voor het verzamelen van gegevens van sensoren, dataplatformen en analytics. Dit heeft geleid tot de lancering van een reeks digitale oplossingen en toepassingen zoals Tirematics, Mobox, FleetPulse en Bridgestone Connect.

TomTom Telematics, koploper in een industrie met dubbele groeicijfers, past strategisch bij Bridgestone, aangezien het een groot en groeiend aantal gebruikers heeft met 860.000 voertuigen. Twee derde daarvan is commercieel. Het heeft een op maat gemaakt go-to-market systeem en een premium digitaal aanbod met WebFleet en NextFleet. De onderliggende technologieën op basis van data-analyse zijn sterk, dankzij een open, schaalbaar, veilig en cloud-based platform. TomTom Telematics verwerkt gemiddeld meer dan 800 miljoen gps-posities, 3,3 miljoen reizen en 200 miljoen inkomende berichten per dag.

Met het platform kunnen commerciële fleets, leasemaatschappijen of bedrijfsfleets hun activiteiten efficiënter inrichten. Dankzij de verbeterde bestuurderservaring worden ook samenwerkingen met bijvoorbeeld OEM’s mogelijk. Het managementteam van TomTom Telematics heeft zijn klantenbestand voortdurend weten uit te breiden en de divisie jaar na jaar winstgevend weten te houden. Ook de bedrijfspositie voor toekomstige groei in fleetoplossingen en voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen op basis van softwarecapaciteiten, is gunstig.

Bridgestone is perfect uitgerust om de TomTom Telematics business te versnellen, dankzij goede merkbekendheid, een groot klantenbestand, een preferred supplier status bij veel van ‘s werelds grootste autofabrikanten en wagenparken, en 2.600 verkooppunten in EMEA. Bridgestone voegt daar toonaangevende R&D-investeringen in de industrie en de in Rome gevestigde Digital Garage aan toe, dat zich toelegt op de ontwikkeling van digitale mobiliteitsoplossingen.

Paolo Ferrari, CEO en President van Bridgestone EMEA en Executive Vice President van Bridgestone Group: “We hebben de perfecte match gevonden in TomTom Telematics. Door de aanvulling van elkaars middelen en mogelijkheden zijn we samen een topspeler in fleetoplossingen en wordt de digitale technologietak van Bridgestone verder versterkt. Naast schaalvoordeel brengt de aankoop een uitbreiding van ons aanbod met zich mee, waardoor we banden en oplossingen aan een groter klantenbestand verkopen. Onze nieuwe positie in EMEA kan onze datatak versnellen, onze bandenbusiness verbeteren en snelgroeiende, meer winstgevende kansen op het gebied van mobiliteit in de auto-industrie mogelijk maken.”

“Wij zien en respecteren het talent en de vaardigheden van het managementteam van TomTom Telematics en zijn 670 medewerkers. We willen het bedrijf stimuleren en laten groeien door de huidige lijn voort te zetten. TomTom Telematics moet zijn klanten net zo succesvol blijven bedienen als in de afgelopen jaren en de nummer één positie in een snelgroeiende markt benutten.”

“Na een grondige evaluatie van meerdere strategische opties hebben we geconcludeerd dat de verkoop van TomTom Telematics aan Bridgestone in het voordeel is van zowel Telematics als onze core-business in locatietechnologie “, aldus Harold Goddijn, CEO van TomTom. “We blijven investeren in onze innovatieve routekaarten en willen daarbij sneller updates uitvoeren tegen lagere operationele kosten en hierbij de weg vrijmaken voor zelfstandig rijden.”

“TomTom Telematics is Europa’s nummer één aanbieder in telematicadiensten en we blijven het aantal voertuigen die we wereldwijd bedienen uitbreiden”, voegt Thomas Schmidt, Managing Director van TomTom Telematics, toe. “We kijken ernaar uit om ons ambitieuze groeiplan te versnellen en nieuwe kansen te grijpen als onderdeel van Bridgestone. De overgang zal voor onze klanten, leveranciers en medewerkers naadloos verlopen.”

Details van de transactie
Bridgestone neemt al het geplaatste en uitstaande aandelenkapitaal van TomTom Telematics over voor een contante vergoeding van 910 miljoen euro, onder voorbehoud van de gebruikelijke slotaanpassingen. De overname wordt gefinancierd met beschikbare liquide middelen op de balans en zal naar verwachting in het eerste jaar een positief effect op de winst per aandeel hebben. Het is alleen de telematica business-unit van TomTom die wordt overgenomen.

De transactie zal naar verwachting uiterlijk in het tweede kwartaal van 2019 worden afgerond. De transactie is nog steeds onder voorbehoud van de goedkeuring van de relevante regelgevende instanties, het overleg met de vertegenwoordigende organen van de werknemers van TomTom en de goedkeuring van de aandeelhouders van TomTom.

In verband met deze transactie treedt Morgan Stanley op als exclusief financieel adviseur van Bridgestone en Simmons & Simmons als juridisch adviseur.

www.bridgestone.nl