Nieuwe Vespa GTS

door

De Vespa GTS staat bekend als een van ‘s werelds meest geliefde tweewielers ooit en heeft het vaandel overgenomen van de legendarische ‘Vespone’, zoals Vespa’s met de grootste en strikt stalen carrosserie altijd zijn genoemd. Een elegante Vespa voor in de stad, maar ook voor op reis en op zoek naar avontuur dankzij de krachtige motoren. De serie grote Vespa’s werd gelanceerd in 2003 met de komst van de Vespa Granturismo 125 en 200 en groeide verder in 2005 met de komst van de GTS 250. De serie werd steeds krachtiger dankzij een toename van de cilinderinhoud tot 300 cc. In 2016 kreeg de Vespa GTS ook de beschikking over de i-get-motoren met cilinderinhoud 125cc. In 2019 debuteerde de 300 hpe motor met meer dan 23 pk, de krachtigste motor ooit op een Vespa, en de versie SuperTech, de eerste Vespa met een grote carrosserie die werd uitgerust met een TFT- kleurendisplay.

In 2023 wordt de hele Vespa GTS-serie nog verder verbeterd. Vespa’s unieke styling wordt gecombineerd met een reeks technische innovaties die de veiligheid, het comfort en de aandacht voor stylingdetails nog meer verhogen. Het De nieuwe serie Vespa GTS heeft een rijke standaarduitrusting. Er zijn vier uitvoeringen, elk met zijn eigen persoonlijkheid: de klassieke en ultra-elegante Vespa GTS, de moderne GTS Super, de pittige GTS SuperSport en de hyper-technologische Vespa GTS SuperTech.
Elke uitvoering is verkrijgbaar met twee verschillende, efficiënte motoren: de bekende en populaire 125 i-get eencilindermotor en de 300 hpe (High Performance Engine), een van de meest recente producten van de motortechnologie van de Piaggio-groep. Deze technologie is gericht op het creëren van steeds geavanceerdere en efficiëntere motoren met minder uitstoot en brandstofverbruik.

Tijdloze stijl met aandacht voor elk detail

‘Centro Stile’, het Stijlcentrum van de Piaggio Groep, heeft de moeilijke taak om de styling van producten die het Italiaans design al wereldwijde bekendheid hebben gegeven nog verder te ontwikkelen. Het Centrum gaat deze uitdaging aan voor elk nieuw model in de Vespa-serie, zo ook voor de nieuwe Vespa GTS. En opnieuw is het resultaat uitmuntend: het magische evenwicht tussen traditie en moderniteit dat voortvloeit uit de lijnen van de GTS is behouden en verfijnd met bijna maniakale aandacht voor het kleinste detail. Hierdoor is de visuele kwaliteit tot nooit eerder bereikte hoogten gestegen. Dit wordt meteen duidelijk door het voertuig van de voorkant te bekijken: de zijlichtelementen fungeren als dagrijverlichting en de richtingaanwijzers gebruiken nu led-technologie en zijn perfect geïntegreerd in het beenscherm zonder zichtbare bevestigingen. Ook veranderd zijn: de onmiskenbare ‘stropdas’ (, die nu kleinere, meer dynamische sierranden heeft),, de roosters aan weerszijden van het beenscherm en het voorspatbord , dat meer taps toeloopt.

De carrosserie is zoals altijd versierd met een metalen profiel, dat nu in verschillende afwerkingen wordt aangeboden, afhankelijk van de uitvoering. Het stuur, waarin de karakteristieke ronde ledled-koplamp is ingebouwd, is volledig opnieuw ontworpen: het is breder en de remhendels zijn verplaatst voor een betere ergonomie, de bedieningselementen zijn gegroepeerd in twee verchroomde elektrische blokken die doen denken aan de versnelling op het stuur van de traditionele Vespa. Hierdoor zijn de bedieningselementen eenvoudiger en intuïtiever te gebruiken. Nieuw zijn ook de handgrepen met kleinere eindstukken, en de spiegels. De algemene indruk van een strakkere styling zet zich voort op het beenscherm, waar de handgreep van het keyless systeem het contactslot vervangt en de zwarte banden van het dashboard nu samenkomen in een enkel element waarin ook de tassenhaak in het midden is weggewerkt.

Ook aan de achterzijde is de verlichtingsgroep gewijzigd, met kleinere led-knipperlichten en een achterlicht met een vierkanter lichtprofiel. De zijpanelen lopen onder de carrosserie door en sluiten nu naadloos op elkaar aan, wat het achteraanzicht nog strakker en dynamischer maakt. Het typische vijfspaaks design van de velgen heeft een gestroomlijnder design gekregen. Ten slotte onderscheiden alle modellen, met beide motoren, zich door een nieuw ontwerp van de uitlaatdemperafdekking.

Praktisch op zijn best: nieuw LCD-bedieningsinstrumenten en keyless systeem
Na de invoering van het TFT-kleurenscherm op de SuperTech-versie, hebben alle andere versies nieuwe bedieningsinstrumenten gekregen. Deze instrumenten zijn nu completer en benutten het volledige potentieel van het VESPA MIA-connectiviteitssysteem (standaard op SuperSport en SuperTech, accessoire op de andere uitvoeringen). Een perfecte combinatie van de historische elegantie van Vespa-instrumenten en innovatie. De stijlvolle analoge snelheidsmeter is gebleven, waaronder nu een 3″ LCD-display is geplaatst die een schat aan informatie weergeeft (maximale snelheid, gemiddelde snelheid, huidig verbruik, gemiddeld verbruik, actieradius en acculaadstatus). Bovendien toont het display alle meldingen met betrekking tot oproepen, berichten en muziek, als het voertuig is aangesloten op een smartphone via het VESPA MIA-systeem.

De spreekwoordelijke functionaliteit en het gebruiksgemak van de Vespa GTS zijn verder verbeterd door de introductie van het keyless systeem, waarmee het voertuig van het contactslot wordt gehaald zonder de traditionele sleutel in te steken. Dit maakt het starten, het openen van het zadel en het inschakelen van het stuurslot gemakkelijker: dit is nu mogelijk met de afstandsbediening in de zak. Op het beenscherm is de klassieke contactschakelaar met slot vervangen door een praktische handgreep: druk hierop om het voertuig te starten (hierdoor wordt de starttoestemming geactiveerd, wat wordt aangegeven door een welkomstbericht op het instrumentenpaneel) en zet de handgreep op ON. De motor wordt zoals gebruikelijk gestart met de knop op het rechter bedieningsblok.

Legendarisch comfort, nu nog beter

Vespa’s hebben altijd een perfecte ergonomie en bieden een natuurlijke zitpositie die het rijden uiterst comfortabel, aangenaam en toegankelijk maakt voor iedereen. De nieuwe Vespa GTS benadrukt is nog beter om mee te toeren of zelfs om reizen mee te maken, zoals de grote Vespa’s, dankzij een nieuw zadel met superieur comfort: de bestuurder zit perfect en kan de voeten gemakkelijk op de grond plaatsen, terwijl de passagier een bredere en comfortabelere zitting heeft. Het grote compartiment onder het zadel benut de beschikbare ruimte optimaal en biedt plaats aan twee Vespa Visor 3.0 jethelmen en meer. In de SuperTech-versie is het compartiment voorzien van een mat en is het verlicht. De Vespa GTS heeft nog meer ruimte dankzij de lade in het beenscherm, waarin zich ook een USB-poort bevindt, handig voor het opladen van de mobiele telefoon of andere elektronische apparaten.

De motor 300 hpe: De krachtigste en pittigste Vespa ooit

De nieuwe Vespa GTS beschikt over de nieuwste uitvoering van de 300 cc, 4-takt, vloeistofgekoelde eencilindermotor met elektronische inspuiting. De motor, die het resultaat is van de ervaring van het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van de Piaggio-groep en de 300 hpe (High Performance Engine) wordt genoemd, heeft talrijke ingrepen ondergaan om de prestaties en rijeigenschappen te verbeteren en het brandstofverbruik en geluidsniveau te verlagen. Het maximumvermogen is 17,5 kW (23,8 pk) bij 8250 tpm, terwijl het maximumkoppel 26 Nm bedraagt bij 5250 tpm. Het vermogen laat zich onmiddellijk voelen bij acceleratie vanuit stilstand, terwijl het brandstofverbruik toch aanzienlijk is verminderd: 30,3 km/l (WMTC- norm).

De 300 hpe is de hoogst presterende motor ooit gemonteerd op een Vespa, het resultaat van nauwgezet werk door de ingenieurs van Piaggio op de meeste onderdelen. De belangrijkste doelstelling van het project was de thermodynamische efficiëntie te optimaliseren, de wrijving te verminderen en het geluid van de aandrijfeenheid te verlagen. Hierbij zijn de prestaties en de algemene rijeigenschappen verbeterd dankzij de beste gewichten en afmetingen in de klasse van deze motor. De distributie, met enkele bovenliggende nokkenas, heeft tuimelaars met rolstoters. Dit komt de soepelheid en duurzaamheid ten goede en beperkt mechanische verliezen. Het nokkenasprofiel is scherper, waarbij het geluid van de krachtbron wordt verminderd: de verlengde openingstijd zorgt daarnaast voor een betere vulling van de verbrandingskamer, wat zich vertaalt in een hoger rendement.

De klepveren zijn aangepast aan deze belasting. Het gebruik van een multi-jet inspuiting onder hoge druk draagt ook bij tot een betere verbranding. Het verlengde aanzuigtraject verbetert het koppel bij lage toerentallen en zorgt voor een uitzonderlijk soepele rijervaring op alle snelheden. De continu variabele CVT-transmissie is gemaakt van materialen die de wrijving en het geluid verminderen. De geluidsabsorberende carterbekleding draagt tevens bij aan de geluidsreductie. De motor wordt aangestuurd door een hypermoderne Magneti Marelli MIUG4 regeleenheid. Deze eenheid heeft een groter rekenvermogen, helpt de algehele efficiëntie van de motor te verbeteren en zorgt voor een vrijwel onmiddellijk start van de motor: na slechts twee omwentelingen van de krukas.

125 i-get motor, de nieuwste technologie voor de meest klassieke cilinderinhoud van Vespa

Alle modellen in de nieuwe Vespa GTS-serie zijn ook verkrijgbaar met een 125 i-get motor met elektronische inspuiting, distributie met vier kleppen en vloeistofkoeling. Een milieuvriendelijke motor met de beste prestaties in zijn klasse. De i-get motoren worden gekenmerkt door het door Piaggio gepatenteerde Start & Stop-systeem, genaamd RISS (Regulator Inverter Start & Stop System). Bij dit systeem ontbreekt de klassieke startmotor; deze is vervangen door een borstelloze ‘direct mount’ elektromotor die rechtstreeks op de krukas wordt gemonteerd. Dit biedt vele voordelen: stiller starten, lichter en betrouwbaarder, lager verbruik. Start & Stop schakelt de motor 3 tot 7 seconden na het stoppen automatisch uit (mits de motor de juiste bedrijfstemperatuur heeft bereikt). De geringste bediening van de gashendel is voldoende om de motor onmiddellijk weer te starten. De 125 i-get motor heeft een vermogen van 10,3 kW bij 8750 tpm. Op de weg voldoet deze briljante krachtbron aan alle behoeften van de gebruiker voor dagelijks gebruik in en buiten de stad. Het uitstekende koppel bedraagt 12 Nm bij 6750 tpm, wat ervoor zorgt dat de Vespa GTS vlot kan optrekken. Toch heeft de motor een verbruik van slechts 38,5 km/l (WMTC- norm).

Technologie gericht op maximale veiligheid

De carrosserie van de Vespa GTS, zoals altijd bij Vespa’s van 1946 tot heden, is strikt gemaakt van staal: een duurzaam materiaal dat 100% recycleerbaar en sterk is en unieke veiligheids- en dynamische kwaliteiten biedt. Het resultaat is een bijzonder briljant rijgedrag, in en buiten de stad: opwindend, wendbaar en toch geruststellend stabiel, mede dankzij de royale banden op velgen van 12 inch. Hoewel het traditionele ontwerp met één arm is gehandhaafd, is het werkingsschema van de voorwielophanging herzien om de stabiliteit te verhogen, met name bij hoge snelheden. Hierdoor kon de ophanging bovendien anders worden afgesteld, wat ook het comfort en het rijgedrag ten goede kwam.
Voor het remsysteem met dubbele schijf zijn nieuwe klemmen en nieuwe remcilinders van Brembo gebruikt. Dit heeft de remweg aanzienlijk verkort, laat de remkracht gemakkelijk doseren voor minder ervaren bestuurders en zorgt voor een remvermogen dat ook bij sportief gebruik altijd paraat is. De Piaggio-groep was de eerste fabrikant die ASR op scooters introduceerde. Deze elektronische tractiecontrole, die ooit alleen beschikbaar op de beste motorfietsen beschikbaar was, voorkomt het doordraaien van het achterwiel. Het ASR-systeem behoort tot de standaarduitrusting van de Vespa GTS 300 hpe familie. Een andere belangrijke elektronische veiligheidsvoorziening, het antiblokkeerremsysteem (ABS), wordt aangestuurd door een nieuwe, krachtigere regeleenheid van Bosch.

Altijd verbonden met VESPA MIA

Met het connectiviteitssysteem VESPA MIA (standaard op de Vespa GTS SuperSport en SuperTech) kunnen smartphones op het elektronische boordsysteem van de Vespa GTS worden aangesloten via Bluetooth. De exclusieve functies van dit systeem zorgen voor een nog betere en plezierigere rijervaring. VESPA MIA en de nieuwe Vespa App zijn speciaal ontworpen om mobiele apparaten met iOS of Android te verbinden met de nieuwste modellen van Vespa. Smartphones kunnen worden aangesloten op de Vespa GTS door deze te koppelen met het voertuig via de speciale Vespa App, die kan worden gedownload uit de App Store of Google Play. Het display toont vervolgens alle meldingen met betrekking tot inkomende oproepen en berichten. Via het systeem kunt u telefoongesprekken beheren met de handige joystick op het linker bedieningspaneel en kunt u de spraakopdrachten van uw smartphone gebruiken om te bellen of muziek te luisteren door een afspeellijst te selecteren. Om ten volle van al deze functies te genieten, is de Vespa Visor 3.0 helm met headset en bluetooth intercom beschikbaar als accessoire. Op de Vespa GTS SuperTech fungeert het TFT-scherm ook als navigatie-instrument, dat met behulp van pictogrammen de route aangeeft die eerder is ingesteld op de Vespa App. Naast infotainment- en navigatiefuncties biedt de App nuttige informatie over de voertuigstatus, rijparameters en ritstatistieken, die op de smartphone kan worden bekeken. VESPA MIA optimaliseert het gebruik van de Vespa GTS in en buiten de stad, voor een betere rijervaring.

Uitvoeringen en kleuren

Rijden op een Vespa is een statement van waardering voor charme, elegantie, frisheid en vrijheid. Daarom hebben de vier versies van de nieuwe Vespa GTS-serie een nog sterkere persoonlijkheid: vier verschillende karakters die de levensstijl van de bestuurder weerspiegelen. De meest klassieke versie van de Vespa GTS is ingetogen en essentieel, maar ook geraffineerd, en wordt aangeboden in de kleuren Beige Avvolgente, Nero Convinto en Verde Amabile: een explosie van briljante metallic-kleuren die de meest authentieke essentie van Vespa vertegenwoordigen. Elk detail is versierd met elegant chroom, zoals de carrosserieprofielen, de sierranden van de typische ‘stropdas’, de veer van de voorwielophanging, het frame van de koplampen en de afdekking van de uitlaatdemper. Het grijze zadel met verticale heatsealing op de zitting en ton-sur-ton stiksels past bij de handgrepen en rubberen inzetstukken op de voetensteunen, die ook grijs zijn. De velgen zijn grijs gelakt.

De versie GTS Super belichaamt de waarden die de GTS typeren, zoals stijl, comfort en veiligheid, waaraan een hoog niveau van sportiviteit is toegevoegd. Deze versie volgt in de voetstappen van legendarische sportieve modellen zoals de Vespa GS 150 uit 1955, de Vespa 180 SS uit 1965 tot de T5 ‘Pole Position’ uit 1985. De GTS Super is onmiddellijk herkenbaar aan zijn grafietkleurige velgen met diamantafwerking en het dubbel beklede zadel met cadenino en is verkrijgbaar in drie glanzende pastelkleuren: Nero Deciso, Bianco Innocente, Rosso Coraggioso. De talrijke chroomafwerkingen worden gecombineerd met sportieve zwarte details, zoals de handgrepen en rubberen inzetstukken op de voetensteunen en de veer van de voorwielophanging.

Vespa GTS SuperSport is ultieme sportiviteit op een Vespa: een sterk en pittig karakter dat onmiddellijk duidelijk wordt gemaakt door de grafietkleurige velgen met speciale graphics en talrijke zwarte details, te beginnen met het profiel dat rond de omtrek van de carrosserie loopt. De typische ‘stropdas’ op het beenscherm heeft een gloednieuwe carbon look met superagressieve fluorescerend oranje sierranden. Het zadel is zwart en heeft een zitting met horizontale heatsealing en contrasterende dubbele stiksels in fluorescerend oranje. Er zijn vijf kleuren met nieuwe speciale graphics beschikbaar: de glanzende kleuren Arancio Impulsivo en Bianco Innocente en de matte kleuren Grigio Travolgente, Nero Convinto en Verde Ambizioso.

Vespa GTS SuperTech is de top van het Vespa GTS-assortiment, een combinatie van sportiviteit en technologie. Het uiterlijk van deze modellen wordt gekenmerkt door een speciale satijnchroomgrijze afwerking, grafietkleurige velgen met diamantafwerking en matte kleuren met speciale graphics: Grigio Ottimista, Blu Energico en Grigio Entusiasta. Andere originele contrasterende elementen zijn de sierranden van de ‘das’ en de neongroen gespoten veer van de voorste schokdemper. Het zadel heeft ook ‘hi-tech’-afwerkingen, zoals dubbele bekleding en tweekleurige stiksels met neongroene lijnen.

Accessoires

Zoals altijd in de Vespa-traditie, zijn er vele accessoires verkrijgbaar voor de nieuwe GTS waarmee het voertuig kan worden gepersonaliseerd en het comfort en de functionaliteit verder verhoogd. De topkoffer van 36 liter, waarin een integraalhelm of twee jethelmen passen, is in dezelfde kleur als de carrosserie gelakt en is voorzien van een gewatteerde rugleuning voor optimaal passagierscomfort. Een elegant alternatief voor de topkoffer, de leren tas van Vespa met speciale verstevigingen aan de onderkant en aan de handvatten, is ontworpen om comfortabel op het bagagerek achter te worden gedragen. De tas wordt met een snelsluiting op het bagagerek achter bevestigd en kan gemakkelijk worden meegenomen.

De bagagerekken voor en achter, verkrijgbaar in chroom of zwart, behoren tot de meest populaire en gewaardeerde accessoires. Ze versterken de persoonlijkheid van het voertuig en stralen de lange traditie van Vespa uit. De perimeterkit en de voorspatbordbescherming, bieden maximale bescherming van de Vespa en voegen een sterk esthetische uiterlijk toe. Ze zijn verkrijgbaar in chroom of zwart. Bescherming op het voertuig wordt geboden door de voorruit van schok- en regenbestendig methacrylaat die verkrijgbaar is in twee versies: hoog, voor maximale bescherming, en normaal.

Voor wie de voorkeur geeft aan compactere en sportievere lijnen, is ook de hoogwaardige ruitkap (transparant of fumé) verkrijgbaar. De gemakkelijk aan te brengen beenbekleding van thermisch materiaal garandeert bovendien het hele jaar door rijcomfort. De antislip en waterdichte rubberen mat, de buitenhoes en de elektronische diefstalbeveiliging maken de set accessoires compleet. Het sportzadel met één zitplaats heeft een dubbele bekleding met waterafstotende behandeling en opvallende contrasterende stiksels. De sportuitlaat van koolstof en staal, die beschikbaar is voor de 300 hpe uitvoeringen, is lichter dan het origineel en bevat een speciale motormapping.

Het connectiviteitssysteem VESPA MIA is standaard op de GTS SuperSport en SuperTech en is beschikbaar als accessoire voor de Vespa GTS en GTS Super. Voor maximaal comfort bij lage temperaturen zijn verwarmde Comfort+ handgrepen en zadel beschikbaar. Deze kunnen gemakkelijk kunnen worden ingesteld via de module voor verwarmde accessoires. Met deze module, waarvoor VESPA MIA nodig is, kan de verwarming van de handgrepen en het zadel vanaf het stuur worden bediend.

Alle accessoires en stylingcomponenten van het merk Vespa zijn beschikbaar op het web. Op vespa.com weten fans van Vespa wereldwijd de Vespa Store te vinden, de webpagina’s met alle lifestylecollecties van Vespa. De Vespa Store biedt een rijk aanbod van kleding, objecten en accessoires in de klassieke stijl van Vespa. Er is voor ieder wat wils om de stijl van Vespa te beleven, zich informeel en toch elegant te kleden en zich te omringen met vakkundig gemaakte en tijdloos gevormde voorwerpen.

www.vespa.com