Yamaha onthult de allereerste ‘leaning’ motor met drie wielen

Yamaha Motor is een bedrijf dat leeft van creativiteit. Sinds Yamaha Motor in juli 1955 werd opgericht , is het in Iwata gevestigde bedrijf verantwoordelijk voor de ontwikkeling en de productie van enkele van de meest baanbrekende en invloedrijke motorfietsen en scooters, die het aanzicht van de markt voor aangedreven tweewielers ingrijpend hebben veranderd.

Innovatie is niets minder dan de levensader van de motorfietsindustrie en Yamaha’s visie is altijd op de toekomst gericht in een zoektocht naar originele en spannende nieuwe technologie en radicaal nieuwe concepten. De introductie van de allereerste ‘leaning’ motor met drie wielen onderstreept het streven naar innovatie van het bedrijf en is opnieuw een voorbeeld van Yamaha ‘Revs Your Heart’ met zijn spannende en gevarieerde aanbod van modellen.

‘s Werelds eerste multi-wheel productiemotor
Op de Tokyo Motor Show in oktober 2015 heeft Yamaha het MWT-9 prototype tentoongesteld, een driewielige conceptmotor die een verleidelijke blik op de toekomst gaf.  Nu, twee jaar later, onthult Yamaha de gloednieuwe NIKEN, ‘s werelds eerste multi-wheel productiemotor die nieuwe mogelijkheden biedt voor vooruitdenkende rijders op zoek naar een geheel nieuwe ervaring.

NIKEN betekent ‘twee zwaarden’ in het Japans, en vindt zijn oorsprong in het 17e eeuwse Japan, toen de vechtkunst met twee zwaarden werd uitgevonden. Het bleek een revolutie en markeerde het begin van een nieuw tijdperk in de vechtsport.

NIKEN: Prestaties van een sportmotor met unieke zekerheid in het bochtenwerk
Met de NIKEN opent Yamaha de deur naar een nieuw tijdperk in het motorrijden, een rijrevolutie met een sensatie die uniek is. Denk aan de mogelijkheid om met ongeëvenaard vertrouwen over bochtige wegen te slingeren…een nieuw gevoel dat kan worden vergeleken met de spannende ervaring van het slalommen op ski’s.

Deze revolutionaire nieuwe motor moet zijn gelijke in gevoel, hantering en uiterlijk nog vinden. Ook al is de NIKEN niet hetzelfde als een motorfiets, de rijeigenschappen zijn voor motorrijders geruststellend herkenbaar.

Dankzij de geavanceerde exclusieve Yamaha technologie die is toegepast in de twee wendbare voorwielen en die een hoge mate van tractie biedt, presteert de NIKEN sterk in bochten en biedt het de rijder de mogelijkheid om met ongeëvenaard vertrouwen over bochtige wegen te rijden. Twee voorwielen betekent ook twee voorbanden en twee sets voorremmen, zodat het tractieniveau en de remkracht hun weerga niet kennen!

YAMAHA NIKEN: Ride the Revolution
Het unieke systeem met Leaning Multi-Wheel (LMW) van de NIKEN biedt zeer sportieve en zekere rijeigenschappen, in combinatie met een verbeterd gevoel van stabiliteit en grip in de bochten op uiteenlopende typen terrein en ondergrond.

De ingenieurs van Yamaha hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat het karakter van de NIKEN vergelijkbaar is met dat van een conventionele motorfiets. De meerderheid van de rijders kan naadloos overstappen van een tweewieler naar het Yamaha LMW systeem, zonder aanpassing van hun rijstijl. Maar zodra ze een bocht inrijden, zullen NIKEN rijders een groeiend gevoel van zelfvertrouwen en plezier beleven, maar met nog minder stress.

Het sportieve rijgedrag van de NIKEN is ontworpen als aanvulling op de hoge algemene specificatie en stelt rijders in staat het maximale potentieel van de krachtige 847cc driecilinder motor te benutten.

Stoer en futuristisch design
Het gespierde en atletische design laat duidelijk zien dat deze innovatieve nieuwe driewielige Yamaha is ontworpen voor energiek rijden. De twee voorwielen vormen het middelpunt van waaruit de futuristische stuurkuip en geïntegreerde brandstoftank vorm krijgen, waardoor een uniek ‘mass forward’ design ontstaat, dat het gewaagde en unieke profiel van de NIKEN benadrukt.

De ontwerpers van Yamaha hebben de nadruk willen leggen op de onderscheidende technologie die gebruikt is bij het LMW systeem en in plaats van de structuur en werking van de exclusieve Yamaha mechanismen weg te stoppen zijn ze goed zichtbaar.

Vanuit het oogpunt van de rijder heeft de NIKEN een robuuste breedgeschouderde uitstraling die contrasteert met de slanke brandstoftank, voor een unieke rijstijl die niet te vergelijken is met welke andere motor dan ook. Het opwaarts buigende rijderszadel heeft een brede, platte vormgeving met uitstekende steun aan de achterkant voor een hoog comfortniveau.

Sportieve en lichtgewicht kuip met twee LED koplampen
De sportieve voorkant is voorzien van twee LED koplampen in een neerwaarts buigende aerodynamische kuip die op de weg nergens mee te vergelijken valt. De LED contourverlichting dient om de sterke en stevige uitstraling van de twee voorwielen te benadrukken.

De brede voorkuip en het sportscherm bieden de NIKEN rijder uitstekende bescherming tegen de weerselementen en dit, in combinatie met de natuurlijke rijpositie, maakt de geavanceerde LMW klaar voor alles, van spannend bochten rijden tot sportief toeren in het weekend. De van de YZF-R1 afgeleide spiegels zijn voorzien van geïntegreerde LED richtingaanwijzers en zijn ontworpen om een duidelijk achteraanzicht te geven, ook wanneer de rijpositie verandert.

In tegenstelling tot de breedgeschouderde voorkant, geeft de slanke en omhoog lopende achterkant met kentekenplaathouder een gevoel van wendbaarheid. Het onderstreept de revolutionaire stijl van NIKEN die de wegen van Europa een heel nieuw aanzien zal geven.

Stalen en aluminium hybride frame
De NIKEN is ontworpen om een breed scala van rijsituaties te beheersen. Om een hoog niveau van rechtuitstabiliteit met sportief rijgedrag in bochten te bereiken, is er speciaal een nieuw type hybride frame ontwikkeld.

Het balhoofdblok is gemaakt van gegoten staal, het swingarm scharniergebied van gegoten aluminium en het hoofdframe dat deze twee eenheden verbindt, is van staal. Doordat de vereiste niveaus van sterkte, stijfheid en flexibiliteit precies daar waar ze nodig zijn worden geboden, vergroot dit hybride ontwerp het solide en natuurlijke gevoel van het wendbare dubbele wielen aan de voorkant en wordt de wendbaarheid van een sportmotor geboden, samen met een uitstekende hanteerbaarheid.

Gebalanceerd chassisontwerp
Het unieke driewielige model van de NIKEN introduceert een nieuwe dimensie in vergelijking met een conventionele motorfiets. En met het oog op de optimalisering van de rijprestaties van de NIKEN, wordt een 552 mm lange aluminium swingarm gebruikt. Deze is 15 mm langer dan het MT-09 design, waardoor een sterk gevoel van stabiliteit in de bochten wordt geboden.

Een ander belangrijk element is de zitpositie, vergeleken met de MT-09 zit de NIKEN rijder ongeveer 50 mm verder naar achteren. Deze zitpositie geeft een ideale 50:50 voor-achter gewichtsverdeling met de rijder en een natuurlijk gevoel qua handling en sturen.

Dubbele “externe” upside-down voorvork
Om de rijeigenschappen van een sportmotor te behalen, kan de NIKEN tot wel 45 graden kantelen. Dit is mogelijk gemaakt door het gebruik van de Ackermann stuurinrichting met dubbele as, samen met een vrijdragend ophangingssysteem dat is gemonteerd aan de buitenkant van de wielen.

De twee upside-down voorvorken zijn uitgerust met verstelmogelijkheden voor de ingaande en uitgaande slag, waarmee de rijder zijn ideale set-up kan instellen. Het relatief smalle spoor van 410 mm draagt bij tot het natuurlijke stuurgevoel van de NIKEN en beperkt de totale breedte tot een minimum.

Volledig instelbare achterwielophanging
De achterwielophanging van de NIKEN biedt volledige verstelbaarheid voor preload en demping van de ingaande en uitgaande slag, de rijder kan dit afhankelijk van de omstandigheden instellen. Voor het gemak kan de preload ook zonder gereedschap worden ingesteld.

Twee 15-inch voorwielen voor uitstekend bochtenwerk
Met het hoge gripniveau en het grotere stabiliteitsgevoel door de twee voorwielen, is de NIKEN gemaakt tot een expert in het bochtenwerk, voor spannende ritten op bochtige wegen.

De twee 15-inch voorwielen zijn uitgerust met 120/70R15 V banden die speciaal zijn ontwikkeld voor de unieke vereisten van dit Leaning Multi-Wheel model. Deze bieden een hoge mate van grip en slijtvastheid en dragen bij aan de uitstekende bochtprestaties van de NIKEN.

Twee Ø 298 mm remschijven vóór
Twee Ø 298 mm remschijven vóór zorgen voor uitstekende remprestaties en het vergrote contactoppervlak van de twee voorwielen zorgt ervoor dat de NIKEN snel en efficiënt stopt. De achterrem heeft een grote schijf met een diameter van 282 mm. En met deze drie schijven met grote diameter die werken via drie wielen, hebben NIKEN rijders een hoge mate van controle.

Vernieuwde 847cc ‘CP3’ krachtbron
De 847cc driecilindermotor die de nieuwe NIKEN aandrijft, is speciaal ontwikkeld op basis van de uitzonderlijk succesvolle krachtbron die eveneens wordt gebruikt voor de best verkopende MT-09, de Tracer 900 en de XSR900.

Om te voldoen aan de unieke vereisten van de NIKEN, is deze krachtige motor op basis van crossplane filosofie voorzien van speciale instellingen voor brandstofinspuiting. Deze zijn ontworpen om de prestaties van de radicale nieuwe motor in zijn lievelingsomgeving te verbeteren: bochtige bergwegen. Er is ook een nieuw ontworpen krukas die zorgt voor een uitstekende berijdbaarheid en soepel wegrijden.

NIKEN rijders profiteren ook van de nieuwste elektronische technologie, zoals YCC-T, Yamaha D-MODE, Cruise Control, Traction Control, Assist & Slipper Clutch en een Quick Shift Systeem dat zorgt voor een hoge mate van bestuurbaarheid en leuke ritten met variërende rijomstandigheden.

Aluminium brandstoftank van de R-serie
De hoogwaardige kwaliteit en hoge algemene specificatie van de NIKEN worden onderstreept door het gebruik van een prachtig vormgegeven aluminium brandstoftank die is gemaakt met dezelfde geavanceerde productietechnologie als die van de YZF-R1 en de YZF-R6.

Deze lichtgewicht brandstoftank heeft een soepel en vloeiend ontwerp dat perfect past bij de brede voorkuip. De lichtgewicht tank heeft holronde oppervlakken voor stevig houvast met de knieën en bewegingsvrijheid voor de rijder.

Met een inhoud van 18 liter heeft deze lichte aluminium tank een bereik van meer dan 300 km, waardoor de NIKEN rijder de mogelijkheid heeft om vrij grote afstanden af te leggen zonder vaak te hoeven tanken.

Compact LCD instrumentenpaneel
Een ander kenmerk dat de hoogwaardige look en feel van de NIKEN versterkt, is de zwarte achtergrond van het LCD display, dat duidelijk alle belangrijke informatie voor de rijder toont en zorgt voor een uitstekende zichtbaarheid, zowel overdag als ‘s nachts.

NIKEN: een geheel nieuwe rijervaring
De NIKEN biedt veel meer dan alleen hoge prestaties. De premium specificatie en het futuristische design bieden een geheel nieuwe dimensie op het gebied van rijcontrole en vergroten het plezier dat elke rit wordt beleefd.

Het geruststellende gevoel van stabiliteit en de hoge mate van controle die door de dubbele voorwielen wordt gecreëerd, zullen zeker veel ervaren rijders aantrekken die op zoek zijn naar een nieuw soort voertuig.

De NIKEN is voor de komende jaren één van de belangrijkste ontwikkelingen in de motorwereld. Dit is de ultieme bochtenrijder. Dit nieuwe icoon verschijnt in de tweede helft van 2018 op de Europese wegen.

Hoofdkenmerken van de Yamaha NIKEN

  • Volledig nieuw concept in de motorfietssector
  • Unieke wendbaarheid
  • Speciaal gevoel van voorwielgrip, vertrouwen en remmen
  • Radicaal design
  • Geavanceerde Leaning Multi-Wheel technologie
  • Hellingshoek van maximaal 45 graden
  • Ackermann besturing met dubbele upside-down voorvork
  • Hybride staal en aluminium frame met gegoten aluminium swingarm
  • Ongeveer 50:50 voor-achter gewichtsverdeling met rijder
  • 847cc, driecilinder, vloeistofgekoeld, DOHC ‘CP3’ motor
  • Speciale instellingen voor de brandstofinspuiting en geoptimaliseerd krukasevenwicht
  • LED koplampen en LED achterlicht
  • Van de YZF-R1 afgeleide spiegels met geïntegreerde LED richtingaanwijzers
  • Dubbele 15-inch voorwielen met 410 mm spoorbreedte, 17-inch achterwiel
  • YCC-T
  • Yamaha D-MODE met 3 bedrijfsmodi
  • Cruise Control – kan ingesteld worden boven 50 km/h
  • Traction Control Systeem met twee standen en de modus OFF (uit)
  • Assist & Slipper Clutch voor verbeterde stabiliteit bij het terugschakelen
  • Quick Shift Systeem (QSS) voor soepeler opschakelen
  • Compact LCD instrumentenpaneel
  • Aluminium brandstoftank met een inhoud van 18 liter
  • Volledig instelbare achterwielophanging
  • Twee Ø 298 mm remschijven vóór en één Ø 282 mm remschijf achter
  • 12V outlet


Beschikbaarheid en prijs

De eerste 2018 NIKEN motoren, bestemd voor de Europese markt, zullen online besteld kunnen worden. De openingsdatum voor online reserveringen en de adviesverkoopprijs van de Yamaha NIKEN zullen in de komende maanden worden aangekondigd.

www.yamaha-motor.nl – www.yamaha-motor.be