De meest iconische ‘mini-bike’ van Honda is compleet vernieuwd. Een hedendaagse motor met uiterlijke kenmerken die een duidelijke knipoog geven aan het origineel. De nieuwe 2018 Honda Monkey heeft een moderne, hoge kwaliteit uitrusting waaronder USD voorvorken, dubbele achtervering, LCD dashboard, op IMU gebaseerde ABS en volledige LED verlichting.
Inleiding
De Honda Monkey is mogelijk de meest gekende iconische motor uit de jaren ’70, maar werd voor het eerst geintroduceerd in 1961. De Honda Monkey is oorspronkelijk ontwikkeld als een 49cc kinderattractie in het Tama Tech pretpark in Tokyo. Daar bleek de motor echter zo populair dat er ook een straatversie van gemaakt werd; met een unieke chromen tank, opvouwbaar stuur en stevig gemonteerde 5-inch wielen. Deze versie werd vanaf 1963 geëxporteerd naar Amerika en Europa. Zijn populariteit heeft de Honda Monkey te danken aan het ‘schattige’ en onmiddellijk geliefde design, de kleine afmetingen en het superlichte gewicht. Alles samen was het een enorm fun-bike. In 1969 werden de wielen vergroot naar 8-inch en een jaar later in 1970 werd de Monkey mogelijk nόg populairder door de toevoeging van snel te demonteren voorvorken, waardoor de Monkey makkelijk achterin de kofferbak van een (kleine) auto paste.
1978 is het jaar dat de start van de echte prime-time voor de Monkey markeert. In dit jaar werd de Monkey compleet opnieuw ontworpen met de druppelvorm tank en werd erg populair binnen de enorme RV (Recreational Vehicle) markt in Amerika; veel bestuurders zochten makkelijk vervoer voor wanneer ze eenmaal geparkeerd stonden. Dit is waar en wanneer de Honda Monkey de harten van miljoenen mensen veroverd heeft. Met 3 versnellingen en een centrifugaal koppeling (geen specifieke motor ervaring nodig om het te rijden) heeft de Monkey duizenden mensen de eerste rijervaring en het gevoel van ‘twisting the throttle’ gegeven op een gemotoriseerde tweewieler.
Doordat de Monkey zόveel plezier gaf en zo eenvoudig te rijden was heeft dit model, misschien wel meer dan elk ander model ooit, het concept van motor rijden aan een zeer breed publiek kenbaar gemaakt. Met zijn stevige brede banden, mini ‘ape hanger’ stuur, kleine tank en grote zachte zadel heeft de Monkey een uniek en zeer herkenbaar, tijdloos uiterlijk.
Modeloverzicht
- Ontwerp, kleuren en chromen onderdelen geven flinke knipoog naar het origineel
- 125cc luchtgekoeld motorblok met een topvermogen van 6,9kW / 9,4pk, maximaal koppel van 11Nm en een verbruik van 1 op 67 km / 1,5 liter per 100km
- Stalen frame, USD voorvorken, dubbele achtervering en 12-inch wielen
- Rijklaargewicht van 107 kg met een wielbasis van 1.155 mm en zadelhoogte van 775 mm
- Volledige LED verlichting
Het enorme Europese succes van de moderne, scherp gelijnde MSX125 geeft duidelijk de behoefte aan een funky, ‘pocket-size’, fun stadsmotor aan. Het werd dus tijd voor Honda dat de Monkey naam terugkeerde. Maar compleet nieuw ontworpen en klaar voor een nieuw leven in de 21e eeuw. Uiteraard wel met de klassieke en herkenbare Monkey styling. Het trapezoïde silhouette benadrukt de compacte afmetingen en geeft duidelijk de houding van de Monkey weer. De eenvoudige, ronde oppervlakten van de Monkey zijn allemaal individueel ontworpen en pas nadien tot een geheel samengevoegd. Zo is de glimmende 5,6 liter tank in dezelfde kleur afgewerkt als het frame, swingarm en achtervering. De kroon op de Monkey en de tank is het historische 3D oude Honda ‘Wing’ logo. De chromen onderdelen als het voor- en achterspatbord, geperste hitteschild voor de uitlaat, ronde spiegels en het hoge stuur zijn een eerbetoon aan het origineel. Wel is de moderne technologie toegevoegd aan deze reïncarnatie van de klassieke Monkey look. Zo heeft de nieuwe Honda Monkey een volledig digitaal LCD dashboard met daarop een snelheidsmeter die plezierig naar je knippert als je de Monkey start, een kilometerteller met 2 tripmeters en de inhoud van de benzinetank wordt weergegeven in 6 niveaus. Daarnaast is alle verlichting in LED en heeft de sleutel (ook voorzien van het originele Honda Wing logo) een ‘antwoord’ functie; de lichten beginnen te knipperen wanneer je op de knop drukt. Zo is de Monkey, zelfs in een volle parkeergarage, altijd makkelijk terug te vinden.
Het motorblok van de Monkey is zo dicht mogelijk bij het origineel gebleven; een simpele maar robuuste 125cc mono-cilinder die getuned is op makkelijk en plezierig stadsgebruik. Het luchtgekoelde benzine injectie blok met een boring x slag van 52,4 x 57,9 en een compressieverhouding van 9,3:1 heeft een topvermogen van 9,4pk (6,9kW) bij 7.000 tpm en een maximaal koppel van 11Nm bij 5.250 tpm. Deze 4-versnellingsbak heeft een verbruik van 1 op 67 km / 1,5 liter per 100km. Het stalen ruggengraat frame van de Honda Monkey is opnieuw ontworpen om een zo goed mogelijke balans te vinden in stijfheid en het soepele gevoel, zodat de handling en wendbaarheid van de Monkey perfect is. Ongeacht welke wegen of omstandigheden hij ongetwijfeld tegenkomt. Het ovalen kruisgedeelte van de swingarm straalt het ‘ronde’ design thema van de Monkey uit. De nieuwe Honda Monkey heeft een wielbasis van 1.155mm, een balhoofdhoek en naloop van respectievelijk 25⁰ en 82mm en een zeer kleine draaicirkel van slechts 1,9 meter. Het rijklaargewicht is 107kg, de zadelhoogte bedraagt 775 mm en de grondspeling is 160mm. Het pluche zadel is stevig gevuld met urethaan en biedt maximaal comfort.
Daarnaast heeft de nieuwe Monkey USD voorvorken en dubbele achtervering met een veerweg van 104 mm. De 220mm enkele remschijf voor en de 190mm enkele remschijf achter werken samen met de op IMU gebaseerde ABS om maximale stopkracht te voorzien. Dikke en brede 12-inch wielen met blokpatroon banden maken de looks en rij ervaring compleet.
Tijdlijn
1961: Eerste model, gemaakt voor pretparken, met 5-inch wielen, opvouwbaar stuur en 4,2pk (3.1kW) 49cc motorblok
1963: Eerste straatmodel die geëxporteerd werd naar Amerika en Europa
1967: Eerste model dat in Japan verkocht werd met opvouwbaar zadel
1970: Eenvoudig te demonteren voorvorken waardoor de Monkey in een kofferbak paste
1978: Eerste custom model met druppelvorm tank
1984: Limited edition ‘Gold’ model
1987: ‘R’ Model met dubbele stalenbuizenframe en schijfrem
1991: ‘Baja’ model in off-road stijl en met dubbele koplamp
2004 special: Kleuren gebaseerd op de CB750F kampioensmotor van Freddie Spencer in de Daytona 100
2009: Eerste model met brandstof-injectie
2017: Nieuwe versie als eerbetoon voor het 50-jarig verkoopjubileum in Japan
De 2018 Monkey zal beschikbaar zijn in drie kleuren:
- Banana Yellow/Ross White
- Pearl Nebula Red/Ross White
- Pearl Shining Black/Ross White
en is vanaf juli 2018 bij de Honda dealers verkrijgbaar, voor een introductieprijs van € 4.858,- (incl.BTW, BPM en alle rijklaarmaakkosten). (België € 4.099,-)
Technische specificaties
MOTOR | |
Motortype | Luchtgekoelde viertakt, 2 kleppen mono-cilinder SOHC |
Inhoud | 125cc |
Boring x Slag | 52,4 x 57,9 mm |
Compressie verhouding | 9,3:1 |
Max. Vermogen | 9,4pk (6,9kW) / 7.000 tpm |
Max. Koppel | 11Nm / 5.250 tpm |
Olie reservoir | Boven: 1,1 liter. Onder: 0,9 liter |
BRANDSTOF SYSTEEM | |
Brandstof systeem | PGM-FI |
Tankinhoud | 5,6 liter |
Verbruik | 1 op 67 km / 1,5 liter per 100km (WMTC modus) |
ELEKTRISCH SYSTEEM | |
Starter | Elektrisch |
Accu | YTZ5S |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte multi-plaat koppeling |
Transmissie | 4 versnellingen |
FRAME | |
Type | Stalen ruggengraat frame |
Afmetingen (L x B x H) | 1.710 x 755 x 1.029 mm |
Wielbasis | 1.155 mm |
Balhoofdhoek | 25⁰ |
Naloop | 82 mm |
Zadelhoogte | 776 mm |
Grondspeling | 160 mm |
Draaicirkel | 1,9 meter |
Rijklaargewicht | 107 kg |
VERING | |
Type voor | USD voorvork, 100 mm veerweg |
Type achter | Dubbele achtervering, 104 mm veerweg |
WIELEN | |
Voorband | 120/80 12 65J |
Achterband | 130/80 12 69J |
Velgen voor | Aluminium spaakvelgen (10) |
Velgen achter | Aluminium spaakvelgen (10) |
REMMEN | |
Type voor | 220 mm enkele remschijf met op IMU gebaseerde ABS |
Type achter | 190 mm enkele remschijf |
VERLICHTING | |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |