De fatbike is ongekend populair en dat zie je terug in het straatbeeld. De van oorsprong Amerikaanse cruiser lijkt een grote groep jonge rijders die eens wat anders wil dan de zoveelste elektrische fiets aan te spreken. Een aantal scooterimporteurs heeft deze trend ontdekt en heeft de fatbike opgenomen in het programma. GTS scooters lanceert de GTS Nobel waar wij een weekje mee konden rijden.

Styling

Zelf reed ik voor het eerst in 2018 in Parijs op een fatbike, de Super73, en niemand die het model toen nog kende. Het model met het lange frame en dikke wielen kennen we in principe eigenlijk al veel langer, en was in ietwat gewijzigde vorm in de jaren 80 ongelooflijk populair. Met het lange zadel, het brede chromen stuur en de schakelpook tussen je benen stal je als stoere tiener de show op elk schoolplein. Anno 2022 doen we dit dunnetjes over, al is het vandaag niet op het schoolplein maar in de redactieruimte. GTS leverde ons een fatbike met een opvallend geel aluminium frame in de hoogtemaat 87 cm. Meest in het oog springend zijn toch wel de dikke Kenda banden die hem z’n stoere looks meegeven. De aluminium velgen zijn net als de motor van het merk Bafang en zien er gewoon heel goed uit. Bafang levert voor een groot aantal fietsmerken de elektromotoren en mag zich gerust tussen de A-merken scharen. Shimano levert de derailleur met 7 versnellingen. Aan de voorzijde monteert GTS een forse ledlamp die ’s avonds veel licht geeft. Aan de achterzijde van de GTS Nobel zien we een klein bagagerek waar je enkele kleine spullen op kan bergen, waarvoor je wel een spin of snelbinder nodig hebt. Het lcd-display is overzichtelijk en geeft de snelheid, accurange en de mate van trapondersteuning weer. Aan de rechterzijde zit de versnelling waarmee je handmatig de 7 versnellingen kunt doorlopen.

Zithouding

Wat ik mij van 2018 nog kan herinneren was dat de zithouding van de Super73 zeker niet het sterkste punt was. Met mijn 1.85m reed ik nogal ongelukkig rond over het Louvre omdat mijn houding onnatuurlijk was. Met deze GTS Nobel is dat heel veel beter voor elkaar dankzij de framehoogte van 87 cm. Deze fatbike is er overigens ook in een 82cm framehoogte, maar voor mij past die 87 perfect. Je zit in een veel natuurlijkere houding wat het rijden niet alleen fijner, maar ook minder vermoeiend maakt, maar daarover zometeen meer. De 48V/12.8 Ah accu is op het frame gemonteerd en is door ons volledig volgeladen. De ondersteuning is instelbaar van 1 (minimaal) tot aan 5 (maximaal). We testen in stand 4 waarbij je zelf ook nog wat te doen hebt, maar de ondersteuning niet teveel is. Belangrijk is wel dat de bandenspanning niet te hoog is want dan verlies je te veel grip. Het noppenprofiel zorgt weliswaar voor een stoer uiterlijk, op asfalt biedt het minder grip dan je zou willen. Met een 12 km lange trip voor de boeg zijn de eerste meters vooral wennen. Zodra je de trappers aanraakt is er ondersteuning tot aan de maximumsnelheid van 25 km/u. De lange voorvork filtert oneffenheden goed weg en als je de bandenspanning niet te hoog zet is deze fiets heel comfortabel te rijden. Het Shimano schakelsysteem werkt in de praktijk goed en je schakelt eenvoudig door de versnellingen. Wanneer je een verkeerslicht nadert kun je hem zelfs in 6 of 7 laten staan, want als je kracht zet zorgt de elektromotor ineens voor een ferme ondersteuning. Het is wel belangrijk dat je in scherpe bochten niet accelereert (dus trapt), want door de beperkte grip van de ballonbanden kan dat weleens spannend worden. Trappen in een bocht zorgt voor aandrijving van de elektromotor en dat betekent dat de banden die snelheid niet aan kunnen en je de bocht uit drift. Wij reden de fiets in koude, natte en gladde omstandigheden, in de zomer zal dit minder snel voorkomen. Toch nog even terug naar de zithouding want die is met het 87 cm framehoogte goed, maar ben je langer dan 1.85m dan kan het vermoeiend worden. Er is een mogelijkheid om een passagier mee te nemen, maar 2 volwassenen lijkt ons niet direct aanbevelenswaardig. Een kind tot een jaar of 10 is mogelijk en die kan zijn voeten op de steuntjes kwijt. Die steuntjes worden overigens in de nieuwe serie verbeterd. Aan de voor – en achterzijde zien we een wave remschijf die nauwelijks moeite heeft met het gewicht van de fiets en zijn berijder. In de vertraging zit perfect gevoel en daarmee doet het merk zijn naam eer aan. Wat de range betreft zien we de eerste 25 km dat alle streepjes van de accu nog op vol staan. Uiteindelijk weten we 78 km te halen op een acculading en dat is netjes gezien de breedte van de Kenda Krusade banden.

Conclusie

Deze Fatbike stond eerst nog wat verdwaald op onze redactie, maar na een weekje sturen zijn we eerlijk gezegd enorm enthousiast geraakt. De GTS Nobel is afgemonteerd met A-merk componenten als Shimano en een elektromotor van Bafang, waardoor je een kwaliteitsgevoel ervaart. Ook de zithouding is, voor een fatbike, bovengemiddeld goed. Je kunt het tijdens een dagelijkse rit van zo’n 15 km er prima op uithouden. Z’n prijs is met €2.399,- veel lager dan een Super73, maar wel iets hoger dan de Fatbike van AGM. Een opvallende nieuwkomer die we met een gerust hart aanbevelen!

Technische gegevens GTS Nobel
Frame Aluminium
Aandrijving Bafang 750W achterwiel motor
Accu 48V 12.8Ah Lithium
Actieradius 78km
Versnellingen Shimano 7 speed
Remsysteem Magura hydraulische velgremmen
Verlichting LED verlichting voor en achter
Wielmaat 20” / 4.0“
Framematen heren: 82 / 87 cm
Gewicht 27kg
Prijs NL/BE €2.399,-
Importeur NL/BE GTS Benelux
Website NL/BE gts-scooters.com