SIP-Scootershop heeft een geheel nieuwe koppeling ontwikkeld voor de Vespa Largeframe modellen. Het is de “Supersport” versie van de ongeslagen BFA-koppeling.

Met deze koppeling is het werkingsprincipe van de Vespa Largeframe koppeling omgedraaid. Dit is om minder massa stijf te verbinden met de krukas en heeft als gevolg dat de koppeling prettiger is te bedienen. Samen met 4 platen en 9 veren is dit een bijna onverwoestbare koppeling die perfect is voor elke toepassing. Het geheel past onder het originele koppelingsdeksel van de PX.

  • Lage massa op de krukas
  • 4 koppelingsplaten
  • Versie met getande flens beschikbaar

Het principe van de omgekeerde Vespa Largeframe koppeling wordt steeds populairder. Slijp- en scheidingsgedrag zijn overtuigend. Helaas zijn deze koppelingen meestal duur, wat de drempel om de koppeling aan te passen, alleen maar verder verhoogt. Het doel van de Supersport koppeling van SIP-Scootershop is om het gebruiksgemak ook voor 20-30pk motoren aantrekkelijk te maken.

Hoe de “Supersport”-koppeling tot stand kwam

Het kleine bedrijf BFA uit Italië maakte een begin en was de eerste om het werkingsprincipe van de koppeling voor Vespa Largeframe modellen om te keren. Dit betekent dat de buitenste korf niet langer met de krukas meedraait, maar de binnenste korf. Dit principe werd gekopieerd door verschillende fabrikanten, maar de prestaties van de BFA-koppeling werd nooit bereikt.

SIP kocht in 2019 de koppeling van BFA en laat deze nog steeds door dezelfde fabrikanten in Italië produceren. De koppeling werkt perfect en is zonder problemen bestand tegen vermogens van meer dan 70pk. Omdat de volledige prestaties van de BFA-koppeling zelden nodig zijn, besloot SIP een soortgelijke koppeling met 4 platen te ontwikkelen. Het doel was om de perfecte functie en duurzaamheid van de BFA-koppeling over te brengen in een goedkopere koppeling die gemakkelijk 50pk kan overbrengen.

Het resultaat is indrukwekkend en kan qua functie en duurzaamheid alleen worden geëvenaard of overtroffen worden door de BFA-koppeling met 5 platen. Net als bij de BFA-versie is het rondsel met 12 schroeven vastgezet. De 4 koppelingsplaten zijn overgenomen van het ontwerp van de Cosa-koppeling, er zijn SIP-pads op aluminium platen gebruikt. Hierdoor kon het aantal platen worden uitgebreid, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkorf, waardoor de levensduur van de voering en de scheidingsplaten wordt verlengd. 9 veren zorgen voor voldoende contactdruk. CNC-gefabriceerde afzonderlijke onderdelen van hoogwaardig aluminium zorgen voor een laag gewicht en hoge kwaliteitsnormen. De drukplaat is gemonteerd op kogellagers en de remblokken kunnen worden vervangen terwijl de koppeling is geïnstalleerd.

De Supersport-koppeling is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen

Geschikt voor de originele koppelingsflens van de PX-krukassen of met vertanding die een bijna onverwoestbare verbinding met de krukas vormt. Dit vereist echter het gebruik van een krukas met dezelfde vertanding. De vertanding werd voor het eerst aangetroffen op de krukas van de BFA 306 motoren, maar we bieden hem nu ook aan voor een hele reeks krukassen voor standaard PX-motorhuizen.

Als je wilt kan de de SIP Supersport koppeling gecombineerd worden met een grote primaire versnelling Z64 van bijvoorbeeld Polini, Malossi, BFA of andere fabrikanten,

kunt u de koppelingen kopen “zonder versnelling” 93440000 en 93441000 en combineer het met een van de BFA tandwielen 87482600, 87482700, 87482800.

Supersport koppeling en aparte smering

De splined krukas kan niet worden gecombineerd met gescheiden smering. De reden is dat er geen ringkoppeling met splines en binnendiameter voor M14 bestaat. De versie voor de originele flens kan worden gebruikt met afzonderlijke smering. De uitstekende verzonken schroeven M5 kunnen echter tegen de as van het oliepomptandwiel in het motorhuis schuren. Om dit te verhelpen volstaat het de as van de oliepomp ca. 0,5 mm lager af te slijpen. Als alternatief kunnen de uitsteeksels van de schroeven worden afgeslepen.

Conclusie: De Supersport koppeling voor de Vespa Largeframe modellen is de absolute high-end oplossing voor een schone, betrouwbare en eenvoudig te gebruiken vermogensverbinding tussen motor en versnellingsbak.

Highlights

  • CNC gefreesde aluminium korf buiten
  • 12-pignon geschroefd met primair rondsel
  • CNC gefreesde stalen korf binnenin
  • 4 volledige pads type “Cosa”
  • Gelagerde drukplaat
  • CNC gefreesde aluminium afdekplaat boven en onder
  • 9 veren
  • Koppelingsplaten kunnen worden vervangen in geïnstalleerde toestand
  • Kan worden gemonteerd met de originele PX 200 koppelingsdeksel

https://sip.shop/clutches-sip-supersport