BMW Motorrad presenteert de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT

door

BMW Motorrad introduceerde met de BMW C 400 X in 2017 en de BMW C 400 GT in 2018 voor het eerst twee premium scooters in het middensegment. De BMW C 400 X maakte met zijn dynamische karakter direct indruk in Urban Mobility. De BMW C 400 GT is als Gran Turismo-variant met zijn uitgebreide reeks comfortvoorzieningen uitermate geschikt voor langere ritten en toeren. Om ervoor te zorgen dat dat ook in de toekomst zo blijft, heeft BMW Motorrad beide scooters verder verbeterd.

BMW Motorrad introduceerde met de BMW C 400 X in 2017 en de BMW C 400 GT in 2018 voor het eerst twee premium scooters in het middensegment. De BMW C 400 X maakte met zijn dynamische karakter direct indruk in Urban Mobility. De BMW C 400 GT is als Gran Turismo-variant met zijn uitgebreide reeks comfortvoorzieningen uitermate geschikt voor langere ritten en toeren. Om ervoor te zorgen dat dat ook in de toekomst zo blijft, heeft BMW Motorrad beide scooters verder verbeterd. Er zijn nieuwe kleuren en stijlvarianten.

Krachtige 1-cilindermotor die voldoet aan emissienorm EU-5 dankzij E-gas, nieuw motormanagement en verbeterde centrifugaalkoppeling.
Net als voorheen drijft de 1-cilindermotor met 25 kW (34 pk) vermogen bij 7.500 toeren per minuut en 35 Nm koppel bij 5.750 toeren per minuut de scooters aan. De motor heeft zich inmiddels wel bewezen, maar BMW Motorrad heeft hem nog efficiënter gemaakt. De aandrijfkracht gaat naar het achterwiel via de Continu Variabele Transmissie (CVT) en de torsiestijve swingarm met daarin een innovatief lager voor minimale vibraties en maximaal comfort. De scooters voldoen nu aan emissienorm Euro 5, zodat de BMW C 400 X en BMW C 400 GT de ideale partners zijn en blijven voor zorgeloos scooterplezier.

De motor is voorzien van zogenoemde ‘electronic throttle grip’ ofwel E-gas, een elektrisch bediende gasklep, en een nieuw motormanagementsysteem. Andere verbeteringen zijn een gemodificeerde matrix en coating van de katalysator, een breedband-zuurstofsensor, aanpassingen aan de cilinderkop, een nieuwe sensor op de dynamo, een aangepaste kabelboom en een geoptimaliseerde regeling van het stationair toerental. In de luchtinlaat gaat de stationairtoerentalregeling via de bypass van de gasklep en een turbulentiesysteem.

De verbeteringen zijn te merken aan een nog soepelere en gevoeligere respons op het gas en aan de verhoogde stabiliteit van het stationaire toerental. Ook de geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling draagt bij aan de stabiele loop van de motor. De veerkracht is lichtjes toegenomen en het aangrijpen van de koppeling vindt plaats bij een iets hoger motortoerental. Dankzij de geringere toleranties varieert het toerental minder als de transmissie ontkoppelt en het vertraagd openen van de koppeling – zoals weleens optrad bij de voorganger – treedt niet meer op.

Automatic Stability Control (ASC) met automatische calibratie.
Ook de ASC van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT is geoptimaliseerd. Anders dan de handmatige calibratie van voorheen – bijvoorbeeld bij het wisselen van de banden – heeft het nieuwe systeem automatische calibratie. Verder staat het systeem minder slip toe. Dat is tijdens het rijden merkbaar doordat de reacties preciezer en gevoeliger zijn – vooral op nat en glad wegdek. Uitschakelen van ASC is ook niet meer nodig.

Remsysteem met nieuwe remklauwen voor en aangepaste slag van voor- en achterrem . Beter verlichte bergruimte en USB-aansluiting.
Het remsysteem van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT is ook vernieuwd. Dankzij de nieuwe remklauwen remmen de dubbele remschijven voor stabieler en krachtiger. De slag van de remhendels – links voor de achterrem en rechts voor de voorrem – is beter op elkaar afgestemd voor een symmetrisch remgevoel.

De geoptimaliseerde verlichting van de bagageruimte onder de buddyseat (standaard 31 liter; 45 liter met Flexcase) verhoogt het comfort. De verlichting is nu niet meer opzij, maar bovenin gemonteerd voor betere belichting. Verder is de opbergruimte rechtsvoor van een 12-voltaansluiting voorzien en een USB-laadaansluiting.

Twee nieuwe kleuren en nieuwe stijlvarianten: Sport (C 400 X) en Triple Black (C 400 GT).
De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT behouden de unieke designtaal. Het moderne en toekomstgerichte uiterlijk past volledig in de designfilosofie van BMW Motorrad. De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT zijn elk leverbaar in drie kleuren.

C 400 X:
● Basiskleur Blackstorm metallic
● Optioneel Granite Grey metallic (+ € 50,00)
● Style Sport: Blackstorm metallic/Racingblue metallic mat, + € 200,00)

C 400 GT:
● Basiskleur Alpine White
● Optioneel Kallisto Grey metallic (+ € 50,00)
● Style Triple Black: Blackstorm metallic met matte striping (+ € 200,00)

 

De vernieuwde BMW C 400 X en BMW C 400 GT in een oogopslag:
● Krachtige 1-cilindermotor die met E-gas en nieuw motormanagement voldoet aan Euro 5.
● Geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling.
● Geoptimaliseerde regeling van het stationair toerental.
● Automatic Stability Control (ASC) met automatische calibratie.
● Remsysteem met nieuwe remklauwen voor en aangepaste slag van voor- en achterremmen.
● Bergruimte buddyseat met verbeterde verlichting, USB-laadaansluiting in bergruimte rechtsvoor.
● Twee nieuwe kleuren en nieuwe stijlvarianten Sport (C 400 X) en Triple Black (C 400 GT).

Originele BMW Motorrad Accessoires.
Natuurlijk heeft BMW Motorrad tal van accessoires voor zowel de BMW C 400 X als de BMW C 400 GT. Absolute highlights zijn de nieuwe achtertassen uit de Black Collection. Die zijn er in twee maten: een kleine voor korte trips en een grotere voor meer bagage op langere trips. Beide zijn voorzien van een waterproof TPU-coating die tegen alle weersomstandigheden bestand is. De uitneembare binnentas en de tweewegrits van het hoofdcompartiment zijn ook waterafstotend. De rits is van rubber en afsluitbaar voor extra bescherming. Een andere rits op het hoofdcompartiment is te gebruiken om het vak te vergroten. Een extra vak aan de binnenzijde van de klep en de vakken met rits aan weerszijden bieden de mogelijkheid om de bagage geordend te vervoeren. Een ander slim detail zijn de opvouwbare en verstelbare schouderbanden om de tassen apart van de scooter mee te nemen. De Black Collection achtertas is ontworpen voor gebruik in combinatie met een bagagerek. Daarvoor bedoelde bevestigingsbanden zijn inbegrepen. De tas is uitgevoerd in zwart met blauwe accenten en reflecterende strepen. De voering is ook blauw.

Bergruimte
● Toptas klein, 30 l.
● Bevestiging achter voor toptas klein
● Toptas licht, 29 l.
● Voering voor toptas.
● Bagagedrager.
● Achtertas Black Collection, groot. NIEUW!
● Achtertas Black Collection, klein. NIEUW!

Ergonomie en comfort
● Windscherm, hoog.
● Laag zadel met verlichting van boven. NIEUW!
● Scooterhoes.
● Verwarmbare handvatten, set, retrofit.

Navigatie en communicatie
● BMW Motorrad Navigator VI (incl. bevestiging).
● Houder voor BMW Motorrad Navigator.

Veiligheid
● Alarmsysteem, set, retrofit.
● Aanvullende LED koplamp.
● Beschermingsbeugel motor.
● Beschermingsglas voor 6,5-inch TFT-scherm.

BMW Motorrad Rider Equipment.
Jack Transformer
Praktischer dan dit zul je ze niet vinden. Het nieuwe jack Transformer is in slechts twee stappen in een rugzak te veranderen! Daarmee is de zeer lichte blouson voor in de zomer de perfecte dagelijkse reisgenoot voor in de stad. En je kunt je helm binnen enkele seconden opbergen.

Met zijn NP-Flex protectors op schouders en ellebogen voldoet het jack Transformer aan de eisen van beschermingsklasse A; rugbescherming is achteraf aan te brengen. Dankzij het slijtvaste polyamideweefsel is het jack ook water- en vuilbestendig, de buitenzak is waterproof. De gaasvoering is gemaakt van 100% polyester.

Het merk BMW Motorrad is verweven in de elastische band aan de zoom van het jack; het merklogo is te zien in de reflector onder de kraag. Twee zakken opzij en twee binnenzakken completeren het blouson-jack. Een verbindingsrits is niet beschikbaar.

Het grijze herenjack Transformer is leverbaar in de maten S-2XL (Regular Fit) en kan worden gewassen op 30 °C in een programma voor kwetsbare was.

Dry Long Jacket.
Het elegante Dry Long Jacket is een nieuw item in de BMW Motorrad-collectie voor de urban motorrijder. Met zijn vuilafstotende, ademende en waterproof 3-laags laminaatstof is het zwarte herenjack perfect geschikt voor dagelijks gebruik in de stad.

Het modieuze en lichte Dry Long Jacket voldoet aan de eisen van beschermingsklasse A. Het jack heeft twee zakken en twee binnenzakken. De lange zijsplitten met rits zorgen voor optimal zitcomfort. In aanvulling op de afneembare capuchon is er nog een stormcapuchon in de kraag, die kan worden gedragen onder de helm. Een reflecterende print op de rug zorgt voor goede zichtbaarheid. De NP-Flex protectors op de schouders zijn standaard, rugbescherming is achteraf aan te brengen.

Het Dry Long Jacket voor heren is er in de maten S-2XL (Regular Fit) en kan worden gewassen op 30 °C in een programma voor kwetsbare was.

City-jack.
Als een hoody-achtig motorjack is het zomerse City-jack perfect geschikt voor de dagelijkse rit door de stad. Het jack valt op door zijn sportieve uiterlijk en is water- en vuilafstotend dankzij de buitenlaag van 94% polyester en 6% elastaan.

Met zijn NP-Flex protectors op schouders en ellebogen voldoet het jack aan de eisen van beschermingsklasse A; rugbescherming is niet achteraf aan te brengen. Het jack is niet gevoerd, waardoor het licht is en prettig draagt. Het City-jack heeft twee zijzakken en een waterproof zak. Het merk BMW Motorrad siert de borstzak.

Dit grijze herenjack is leverbaar in de maten S-2XL (Regular Fit) en kan worden gewassen op 30 °C in een programma voor kwetsbare was.

Sneaker KnitLite.
Innovatief, cool en beschermend – daar gaat het om met de nieuwe BMW Motorrad-sneaker KnitLite. Momenteel de enige sneaker in 3D-breitechniek en beschermingsklasse 1 (certificering EN 13634:2017) op de motorfietsmarkt. Zowel luchtig, en modern als stabiel en uniek.

Deze combinatie is bereikt door onder meer de toepassing van thermoplastisch polyurethaan in twee dichtheden en de zool: TPU. Verstevigingen op de plaats waar de voet het versnellingspedaal raakt en bij de hielen bieden bescherming en stabiliteit. De 2K bicolour TPU-zool is bestand tegen olie en brandstof en de hogere dichtheid van de zool bij het pedaal en de hielen zorgen voor extra slijtvastheid. De verborgen rits maakt het aan- en uittrekken van de sneaker eenvoudig.

De herensneaker is leverbaar in het bruin in de maten 38-48. Voor dames is de sneaker leverbaar in het rood in de maten 35-42.

    C 400 GT C 400 X
Motor
Cilinderinhoud cc 300
Boring x slag mm 80 x 69,6
Vermogen kW (pk) 25 (34)
bij toerental t/min 7.500
Koppel Nm 35
bij toerental t/min 5.750
Type Watergekoelde ééncilinder viertaktmotor, vier kleppen per cilinder, boveliggende nokkenas met kleptuimelaars, wet sump
Compressieverhouding 11,5:1
Brandstof Premium ongelood 95 RON
Aantal kleppen per cilinder 4
Ø inlaat-/uitlaatkleppen mm 32,5/27,2
Ø gasklep mm 40
Motormanagement BMS-ME
Uitlaatgasreiniging Driewegkatalysator met gesloten circuit, emissienorm EU-5
Elektrische systeem
Dynamo W 316
Accu V/Ah 12/9
Koplamp LED, groot- en dimlicht
Achterlicht LED, rem- en achterlicht
Startmotor W 500
Transmissie
Koppeling Droge centrifugaalkoppeling
Voorwielophanging Continu Variabele Transmissie met riem
Secundaire overbrenging Twee reductietandwielen
Wielophanging
Frame Stalen brugframe
Voorwielophanging Telescopische voorvork, Ø 35 mm
Achterwielophanging Dubbele aluminium swingarm, dubbele veerpoot, verstelbare veervoorspanning
Veerweg voor/achter mm 110/112
Naspoor mm 81
Wielbasis mm 1.560
Balhoofdhoek ˚ 63,6
Remmen voor Vaste dubbele schijfrem, Ø 265 mm, zwevende vierzuiger remzadel
achter Enkele schijfrem, Ø 276 mm, zwevende éénzuiger remzadel
ABS BMW Motorrad ABS standaard
Wielen Gegoten aluminium wielen
voor 3,50 x 15 inch
achter 4,25 x 14 inch
Banden voor 120/70 ZR 15
achter 150/70 ZR 14
Afmetingen en gewichten
Lengte mm 2.210
Breedte incl. spiegels mm 835
Zithoogte mm 775
Rijklaargewicht kg 214 206
Toelaatbaar totaalgewicht kg 415 405
Inhoud
brandstoftank/reserve
l 12,3/8
Prestaties
Brandstofverbruik (WMTC) l/100 km 3,5
CO2-emissie g/km 81
Acceleratie 0-100 km/h s 9,6 9,3
Topsnelheid km/h 139

www.bmw-motorrad.nl
www.bmw-motorrad.be