Hadden we eerder nog de M6L van Yadea in test, deze maand werd de T9L op de redactie afgeleverd. Over de M6L waren we erg enthousiast, waardoor de fabrikant direct de lat hoog legt. Weet de T9L ons opnieuw te enthousiasmeren?

Daar waar we vorige maand nog de vergelijking trokken tussen de M6L en de SYM Mio, vind ik het moeilijker om de T9L met een andere scooter te vergelijken. De T9L heeft namelijk een heel eigen gezicht. Met name over de voorzijde ben ik zeer te spreken, met zijn brede led-koplampunit inclusief geïntegreerde knipperlichten. Aan de achterzijde valt vooral het grote bagagerek op, dat zich ideaal zou lenen voor een topkoffer. Maken we nog een keer een vergelijking met de eerder geteste M6L, dan is de T9L duidelijk de grotere scooter die zich waarschijnlijk ook nog beter leent om grotere afstanden mee af te leggen.

Zitpositie

En op zo’n langere afstand wil je natuurlijk ook comfortabel zitten. Op deze Yadea T9L beschik je over een ruim zadel en daarnaast over een vlakke treeplank. Er is genoeg bewegingsruimte voor handen en ook voor de passagier is er voldoende plek op het zadel. Puntje van kritiek is de redelijk hoog geplaatste treeplank, waardoor de langere rijd(st)ers toch iets verder achterop het zadel zullen moeten schuiven voor een prettige zit. Met mijn 1.75m is dat echter niet nodig en zit ik daarmee ook prima. Op het stuur zien we een breed lcd-display dat info weergeeft over de snelheid en de verreden afstanden. Helaas wordt de beschikbare accucapaciteit niet weergegeven in procenten maar alleen in blokjes. Gelukkig is het display wel overzichtelijk en dat geldt ook voor de overige knoppen op het stuur die ook nog eens mooi in de stuurkap zijn weggewerkt.

Onder het zadel beschik je standaard over een enkele 60V/24Ah accu die diep onderin de helmbak zit. Je hebt de mogelijkheid om er een tweede accu naast te plaatsen waardoor je logischerwijs de actieradius kan verdubbelen. Doe je dit niet, dan profiteer je weer van extra opbergruimte. Nu blijft er met twee accu’s onder het zadel altijd nog bergruimte over, want bovenop de accu’s zit een kunststof kap die je kunt verwijderen om bij de accu’s te komen, laat je hem echter zitten dan heb je een mooie bak om wat spulletjes op kwijt te kunnen. Een helm gaat niet lukken, maar een set handschoenen, regenpak of een kettingslot zal makkelijk lukken.

Actieradius

Met de rijmodus in de snelste stand, is het een kwestie van ‘gasgeven’ en gaan. De 1.800 Watt naafmotor in het achterwiel is krachtig genoeg om de 75kg (excl. accu) zware scooter vlot in beweging te zetten, en ook hier de Erasmusbrug op geeft geen problemen. Je zit dan ook snel aan de afgeregelde topsnelheid van 45. Over het verdere rijcomfort eigenlijk alleen maar lovende kritieken. Dankzij de lange wielbasis, de uitgebalanceerde voorvork en dubbele schokdempers aan de achterzijde is het een comfortabele scooter om mee op pad te zijn, zonder dat het geheel week gaat aanvoelen. Helemaal goed dus! Iets kritischer zijn we over de balkjes op het lcd-display betreffende accucapaciteit die continu fluctueren, waardoor we het met een enkele accu spannend vonden om de accu volledig leeg te rijden. Wat dat betreft is dit op de M6L beter voor elkaar, maar we hebben wel een oplossing gevonden. Zo was Sunder Bromfietsen zo vriendelijk om ons nogmaals een demo mee te geven maar dit keer met dubbele accu’s, waardoor we nu weten dat de scooter ook onder winterse omstandigheden (in de kou en in de regen) 38 kilometer ver komt met een enkele accu. Na 30 kilometer begint tijdens het accelereren het oranje acculampje in het dashboard op te lichten, na 35 kilometer brande het lampje constant en na 38 kilometer was de koek helemaal op en reed de scooter nog maar 10km/u. Yadea rept zelf over een range van 56 kilometer, maar dit is als je de accu compleet leegrijdt en onder gunstigere weersomstandigheden dan dat wij de scooter reden. Ook was zowel de scooter als de accu hageltje nieuw, de ervaring leert ons ook dat de accu na een aantal ladingen pas zijn maximale actieradius geeft. Of je de fabrieksopgave uiteindelijk gaat halen durven we niet te beloven, al kom je onder goede omstandigheden waarschijnlijk een heel end. Wij vinden het dan ook geen slechte score, zeker gezien het prijskaartje van deze volwassen scooter. Met €2.299,- is de T9L namelijk helemaal niet zo duur als je van een scooter met deze afmetingen op voorhand zou verwachten.

Zo zijn we niet heel lovend over het gebruikte display op het stuur betreffende resterende accucapaciteit, ook de banden leveren onder koude en natte omstandigheden niet de grip die je van een A-kwaliteit band wél krijgt, maar voor de rest is het plaatje wel heel erg compleet. Zo zit er standaard een alarm op met blokkeerfunctie op het achterwiel en ook ledverlichting rondom is nog lang niet altijd standaard op een scooter in deze prijsklasse. Onder het stuur vind je nog een open opbergvak, met hier linksboven een USB-oplaadpoort voor het bijvoorbeeld onderweg opladen van je telefoon.

Conclusie

Dat brengt ons dan ook direct bij de conclusie van dit verhaal, waar als een paal boven water staat dat Yadea met €2.299,- verdraaid veel (e-)scooter biedt voor dit geld. Hij is lekker ruim, rijdt meer dan prima en ook de aandrijving is goed, net als de remmen. Onder het zadel kan je nog wat spulletjes kwijt, zeker als er maar 1 accu onder het zadel is geplaatst. Voor de actieradius geldt dan dat je onder winterse omstandigheden rond de 40 kilometer verder komt, maar dat dit vrij makkelijk zal oplopen als ook de temperaturen van het voorjaar weer omhoog zullen gaan, al heb je altijd nog de optie om bij het bestellen van de scooter een extra accu á €749.- aan te schaffen. Al met al is de Yadea T9L een scooter die als je op zoek bent naar een e-scooter in de prijscategorie tot 2.500 euro je niet links kan laten liggen.

Technische gegevens Yadea T9L
Motor Hub elektromotor
Vermogen 1.800 Watt
Accu 60V/24Ah lithium-ion
Gewicht 75kg
Actieradius 38km onder winterse omstandigheden
Laadtijd 6,5 uur
Remmen voor schijfrem
Remmen achter trommelrem
Banden voor 90/80-12
Banden achter 90/80-12
Afmetingen 1.860 x 715 x 1.075 mm
Kleuren Blauw, zilvergrijs
Prijs NL/BE €2.299,-
Importeur Moteo Nederland BV
Website NL/BE www.yadea-scooters.nl