Test Piaggio Medley en Medley S 125

door

Drie jaar na de introductie van de Medley trok Piaggio tijdens de EICMA in 2019 het doek van de compleet vernieuwde Medley. De praktische high-wheel scooter kreeg een nieuw voorkomen, maar ook onderhuids werd de Medley nog eens onder de loep genomen…

Links de ‘classic’ Medley, rechts de sportievere S

Hoe zat het ook alweer?

Maar voor het zover is blikken we nog even terug op de eerste levensfase van de Medley. In 2016 kwam de scooter, die volgens Piaggio zelf een kruising is tussen een traditionele high-wheel scooter en een GT-scooter, op de markt. Het was tevens de aftrap van het inmiddels bekende i-get motorblok. In de Benelux kennen we eigenlijk alleen de 125cc uitvoering, in thuisland Italië zien we ook een 150cc versie. En waarom kennen we die hier dan niet? Dat heeft alles te maken met een nét even andere wetgeving in Italië, waardoor je met een 125cc niet de snelweg op mag. Bovendien is het verschil in prestaties niet overweldigend. Daarbij opgeteld dat de 125cc in België erg interessant is voor wie in het bezit is van alleen een autorijbewijs en de 150cc in beide landen in de A2-categorie zou vallen, is de redenatie om de 150cc niet in de Benelux te voeren eigenlijk heel erg logisch.

Het i-get motorblok is merkbaar vlotter

De wijzigingen

Het meest in het oog springende is de nieuwe volledige LED koplamp en een gril, waarvoor de verticaal geplaatste chromen strip in het front plaats heeft moeten maken. Die gril geeft hem aan de voorzijde wat meer ‘body’ en daardoor oogt hij in één klap volwassener. Maar er is meer opvallend nieuws, want het analoge dashboard maakt plaats voor een compleet digitaal exemplaar. Centraal lees je de snelheid af met daaromheen een halve boog die dienst doet als toerenteller. Kies je niet voor de S-uitvoering, wees dan gerust want optioneel is het MIA systeem ook op de normale (Piaggio spreekt zelf liever over ‘Classic’) Medley te verkrijgen. Bij een gewijzigd front en een nieuw dashboard bleef het gelukkig niet. Zo krijgen de Medley’s een nieuw gevormde buddyseat met een meer premium afwerking. Ook de uitklapbare duostepjes werden opnieuw uitgedacht en zijn makkelijker uit te klappen en voorzien van rubbers die niet alleen voor grip moeten zorgen, maar ook vibraties moeten reduceren.

Het nieuwe voorkomen van de Medley

Rijden

Het nieuwe i-get blok is op een hoger toerental afgesteld en is dan ook merkbaar vlotter van zijn plek dan voorheen. Het geheel voelt wat adequater en dat is ook vrij logisch. Zo is het vermogen van 12,07pk (8,8kW) gestegen naar 14,98pk (11kW). Het is écht een behoorlijk verschil en ook meer dan dat van naaste belager SH125i, die 12,53pk (9.2kW) laat noteren. Piaggio heeft voor ons een route uitgestippeld die ons tijdens het spitsuur in Genua naar de kustwegen moet leiden met heel veel klimmen en dalen. Afwisselend dus, wat begint met druk stadsverkeer. De Medley lijkt het weinig uit te maken want de scooter is niet al te breed waardoor je gemakkelijk langs en tussen de auto’s door weet te manoeuvreren. Bij het verkeerslicht sta je dan steevast vooraan, om er vervolgens weer als eerste vandoor te spuiten. Zeker tot zo’n 70km/u is de Medley behoorlijk vlot, maar ook boven die snelheid voelt de Medley krachtiger dan voorheen.

De rijeigenschappen zorgde voor een glimlach…

Prijzen

In Italië is de Medley sinds de introductie in 2016 vrijwel direct goed ontvangen. Weliswaar in de schaduw van de Honda SH’s en de Liberty, toch is men louter positief. Het is een scooter die het qua design stijl over een andere boeg gooit dan zijn concurrent, maar nog altijd een groot publiek aantrekt. Ook in Nederland is er genoeg positief nieuws, want de Medley 125 is vaak een eerste kennismaking met dé motorscooter en meermaals de opstap naar zijn grotere broer: de Beverly. En toch is de Medley meer dan een ‘opstapper’. Hij is namelijk enorm praktisch, zuinig en unaniem vinden we het hier op de redactie een geslaagd design. Voor de snelwegkilometers ben je wellicht op iets anders aangewezen, maar weet je deze te vermijden, dan heb je aan de Medley een nagenoeg perfecte metgezel. Prijzen zijn al bekend en starten bij €3.969,- (BE €3.569,-) voor de Medley 125. Voor de Medley S vraagt Piaggio in zowel Nederland als België een bescheiden €100,- extra.

De complete uitgebreide test lees je in de maart-uitgave van Scooter&Bikexpress. Binnenkort bij je op de mat en binnenkort te bestellen op www.scooterreview.nl