Elektrificatie was aan het begin van dit decennium nog heel ver weg in de markt van gemotoriseerde tweewielers. Nee, fabrikanten waren vooral bezig met zuinige verbrandingsmotoren. De Giggle was in 2007 de eerste 50cc met een 4-takt motor van Yamaha.

Niet alleen in de auto-industrie wordt er veel gedaan aan het ontwikkelen van schone en vooral zuinige auto’s, ook bij scooter- en motorproducenten is het besef er gekomen dat tweewielers schoon moeten zijn. Co2 is een belangrijk stofje dat zorgt voor de opwarming van de aarde, en dat is nu juist iets wat we niet willen. Een aantal jaren geleden is de trend al ingezet waarbij 4takt motoren steeds meer plaats hebben gemaakt voor de niet altijd milieuvriendelijke 2takt machines. Grote merken als Piaggio en Honda leveren alweer een aantal jaren deze motorblokken voor hun 50cc scooters, echter in Europa liet een 4takt motor bij het merk Yamaha nog op zich wachten. Tot nu, want uit Japan (daar wordt de Giggle geproduceerd) is onlangs de eerste container gekomen met een geheel nieuwe model én compleet nieuw motorblok.

 

Design

Het ontwerp is echt weer eens wat anders en dan bedoelen we ook echt anders. De lange helmbak kan in z’n geheel worden geopend en dan kun je er redelijk wat spullen onder kwijt. Op de persfoto’s stopt men er zelfs een viool onder… De zithouding lijkt goed voor elkaar, maar hoe je er met 2 personen op zit moet een uitgebreide test uitwijzen. De 10 inch velgen zijn van aluminium en daarin zijn geen grote schijven gevestigd. 10″ aluminium velgen en voor en achter een trommelrem We zien zowel voor als achter trommelremmen waar we schijven zouden verwachten. Het dashboard is weinig origineel, maar heeft wel een snelheidsmeter en tankmeter en natuurlijk wat controlelampjes. Opvallend is het lampje dat aangeeft dat er injectie aanwezig is… Een voorvork die lang is en doorloopt tot aan het stuur. Jammer dat er geen vlakke voetenplank gemaakt is want een tas op de voetenplank wordt een moeilijke opgave. De koplamp is pontificaal op de voorkap boven het spatbord geplaatst. Persoonlijk niet onze keuze, maar wel onderscheidend.

 

Technisch

Yamaha nam een aantal jaren geleden het merk Minarelli over die de modellen voorziet van een 2takt machine. Stuk voor stuk fijne motorblokken, en ook relatief zuinig. Echter, een 2takt krijgt het door allerlei Europese regelingen (waaronder de huidige Euro 2 norm) steeds moeilijker. Fabrikanten zoeken dan ook in de hoek waar nog veel gewonnen kan worden en dat is toch echt de 4takt motor. Yamaha komt met een 4takt machine met 3 kleppen per cilinder en injectie. Voor de techniekliefhebber het neusje van de zalm, maar ook al heb je veel minder affiniteit met techniek zal de rustige loop van de motor je opvallen. Volgens de boekjes moet het motorblok er 2.9 pk uitpersen bij 6.000 tpm, met een verbruik van slechts 1 op 40…!

 

Conclusie

Een moderne scooter met dito design die je of heel mooi of gewoon lelijk vindt. Feit blijft wel dat Yamaha met de Giggle zich behoorlijk heeft uitgesloofd wat techniek betreft. De 4takt motor voldoet aan de strengste eisen en zal vooral erg zuinig zijn. Daarnaast was de scooter ook behoorlijk praktisch wat volgens ons een van de eisen is om succesvol te kunnen zijn. Anno 2022 weten we inmiddels dat een Giggle als je hem nog ziet, altijd nog een unieke verschijning is…